Päiväkotitädiltä meni hermot ja tunki lapsen kaappisänkyyn
Kommentit (171)
Onko avannut ja sulkenut voimalla uudelleen ja uudelleen kun ei ole mennyt kerralla kiinni?
Tätä oon joskus miettinytkin. Joskus lapsi voi mennä piiloonkn avonaisen sängyn päätyosaan esim. Ikävä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vilkkaassa isossa yksityisessä pk:ssa näin kerran kun kaappisänky tipahteli seinästä alas koska sänky sekä kisko murtunut/hajonnut. Tarpeeksi monta kertaa kun hoitajat valitti niin asia korjattiin, ennen sitä mm täyskypsä "apulais"johtaja huikkasi vettuuntuneena hoitajalle joka valitti asiasta: no ota vasara käteen ja korjaa jos vaivaa!
Asia korjaantui vasta kun uhkasin ilmoittaa Aviin. Irtisanouduin ko. paikasta tuon jälkeen.
Kunnallisella tilat ja tavarat yleensä tiptop kunnossa. Yksityisillä voi olla hälläväliä, riippuen toki pk:n johtajasta.
Ei ole joka tapauksessa näin. Yksityisellä on todella hyviä paikkoja ja kunnallisella todella huonoja.
Kyllä sinne väliin helposti solahtaa lapsi. Kaappisängyt ovat vielä vieri vieressä todella ahtaasti levitettyinä. Usein lepohuone on hämärä vielä kun lapsia aletaan herättelemään joten siellä ahtaudessa on voinut hyvinkin sattua huolimattomuusvirhe työntekijälle nostaessaan sänkyä ylös. Toivottavasti ei ole ollut opiskelija tmv.
Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja meillä on tällaiset sängyt alle viisivuotiailla. Olen aina kammonnut näitä sänkyjä juuri siksi, että pelkään jonkun jäävän puristuksiin tai sänkyjen tippuvan itsekseen alas. Tarkistan hysteerisenä aina sängyt ennen nostoa ylös. Sijaan aina peitot ja suoristan lakanat ja katson ettei pissavahinkoja ole sattunut, niin voin olla varma ettei sängyssä ole enää ketään.
Kamala tapaus. Toivon parasta.
Tosiaan päätyosaan jää tyhjä tila. Joskus lapset menee sinne ihan piiloon.
T. Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuosta artikkelista käy ilmi että päiväkodin hoitajalla on palanut hermo ja tahalteen sullonut lapsen puristuksiin. Ei siitä muuten poliisitutkintaa nostettaisi!
Mikä artikkelissa muka viittaa tahalliseen tekoon? Todennäköisesti törkeä huolimattomuus, eli ei ole huomannut hiljaa nukkuvaa taaperoa yläpediltä peittojen seasta ja paiskannut sängyn vaan kiireessä seinään, luullen kaikkien lasten jo heränneen ja kiivenneen sängyistä pois. Olen pitänyt noita kaappisänkyjä aina vaarallisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti vahinko. Ei pitäisi sattua tällaisia, mutta en usko että oli tahallisesta teosta kyse.
Ei se sun uskomisesta ole kiinni. Ei voida tietää oliko tahallinen teko vai ei.
Ehkä teillä kotona siellä kun ei ole kukaan näkemässä, mutta tässä tapauksessa ei syystä että jäisi kiinni teosta.
Voisitko kirjoittaa ymmärrettävästi? Vai onko sulla kotona toimiva päiväkoti kaappisängyillä?
Että se tahallisen satuttamisen todennäköisyys on suurempi siellä kotona kahdestaan lapsen kanssa kuin päiväkodissa työskennellessä. Onko tämän ymmärtäminen liian vaikeaa.
Riippuu kulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tulla niin vakavat vammat että helikopteri vie sairaalaan? Tahallisesti aiheutettu.
Voi hyvänen aika. Ei tarvitse kuin muutamat minuutit jos lapsi ei pysty hengittämään kun kasvot tiiviisti painuu petivaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tulla niin vakavat vammat että helikopteri vie sairaalaan? Tahallisesti aiheutettu.
No jos se sänky nousee/ nostetaan vauhdilla ylös seinää vasten ja välissä on pienikokoinen lapsi. Se lapsihan kai heittäytyy silloin voimalla seinää päin. Voi tulla vakavia päävammoja, kallon murtumaa tms. Lisäksi jos jää jumiin, voi tulla hapensaantiongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsi loukkaantui tiistaina Vantaalla Kelokuusen päiväkodissa, kun tämä jäi puristuksiin kaappisängyn ja seinän väliin, poliisi kertoo."
Voisiko joku selittää?
Jos joku on nostanut kaappisängyn jo ylös, eikä huomannut, että lapsi vielä siellä vaikkapa peiton alla, niin sattuuhan tuo.
Varsinkin jos lapsi pudonnut nostossa pää edellä alas, ja jäänyt jumiin ahtaaseen tilaan.
Siinä helposti tulee pää, ja niskavammoja.
Aika tumpelo on, jos ei tarkista, että sänky on varmasti tyhjä, ennenkuin sen lätkäisee takaisin kaappiin.
"Aika tumpelo on, jos ei tarkista, että sänky on varmasti tyhjä, ennenkuin sen lätkäisee takaisin kaappiin."
Olen ollut 6kk päiväkodissa töissä välivuotena ja se touhun hulluus ja stressitasot hoitajilla oli sitä luokkaa että olen aina ihmetellyt miten vähän sattuu onnettomuuksia. Siitä vaan kokeilemaan itse miten sujuisi. 😄
Tällainen vahinko on potentiaalisesti täysin mahdollinen esimerkiksi siten, että pienikokoinen lapsi nukkuu alasängyllä aivan päädyssä peitto sopivasti mytyssä, jolloin lapsi on sokeassa pisteessä kun hoitaja tulee nostamaan sänkyä ylös. Hän katsoo ettei yläsängyllä ole ketään ja alasänkykin näyttää olevan tyhjä ja nostaa (se täytyy melko suurella voimalla nostaa ) sängyn pystyyn (lapsi alasängyssä valuu nyt aivan seinän väliin tiiviiksi mytyksi alas) ja sen jälkeen sänky lukittuu tiiviisti seinään ja kaapinovi suljettu kiinni.
Miksi tässä ketjussa saa olla tälläinen otsikko?
Ei siellä kukaan ole lapselle tahallaan mitään tehnyt.
Mutta huolimattomuudestakin saa rangaistuksen ja elinikäisen trauman.
Tätä saadaan, kun kiristetään resursseja, ei anneta ottaa sijaisia ja tyrkätään kaikki erityislapset normaaleihin ryhmiin. En usko hetkeäkään, että kyse olisi tahallisesta teosta.
Itse vaihdoin pois päiväkotityöstä jo 10v sitten, kun meno oli niin hullua. Entisiltä työkavereilta olen kuullut, että pahemmaksi on vaan mennyt vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta oliko se sänky jäänyt jumiin, kun kirjoitetaan että pelastuslaitos irroitti puristuksissa olevan henkilön?
Jos siellä mekanismissa on lapsi välissä, sänky voi mennä jumiin niin, ettei sitä saa auki.
No vaikka saisikin niin se sängyn kääntösäde avattaessa on sellainen että se murskaa lapsen totaalisesti sinne rakoon.
Tervetuloa Vantaalle. Meidän päiväkodissa oli ehkä vuosi sitten samanlainen tapaus, mutta lapsi oli niin pieni, että hyvin mahtui siellä välissä odottelemaan apua. Oli siis mennyt piiloon, aikuinen ei ollut nähnyt ja nostanut sängyn. Mitään ei onneksi sattunut, ja kyllä siitä uutisoitiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä ketjussa saa olla tälläinen otsikko?
Ei siellä kukaan ole lapselle tahallaan mitään tehnyt.
Mutta huolimattomuudestakin saa rangaistuksen ja elinikäisen trauman.
TÖRKEÄ RIKOSEPÄILY otsikoi eräs lehti.
Veikö joku tänään lapsensa tuohon pesään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hlvetin kaappisänky???
Tämä.
Kauheita ja vaarallisia systeemejä. Käytössä monessa päiväkodissa.
Sori Ms. Woke, aloit pahoittaa mieltä jo näin aikaisin päivää. Muotoillaan tarha sulle paremmin sopivaksi termiksi:
Pienten ihmisten päivähoitokommuuni jossa vanhemmat ihmiset valvovat lapsioletettujen ihmisten turvallisuutta? Eiks je?