Onko se joku epävirallinen sääntö, että polkupyörällä ei saa ajaa ajoradalla?
Ajelin pyörällä keskustan läpi ja kiinnitin huomiota siihen, että käytännössä kaikki muut pyöräilijät ajoivat jalkakäytävällä varsinkin isommilla kaduilla.
Useampi autoilija näytti myös pahoittavan mielensä siitä, että ajoin pitkin ajorataa. Joku pakettiautokuski jurruutti lähemmäs kilometrin verran perässäni eikä mennyt ohi vaikka olisi hyvin päässyt. Toisaalta useampi muu autoilija teki sellaisen protestihenkisen ohituksen kovaan vauhtiin kiihdyttäen. Yksi autoilija hidasti vierelle ja osoitti sormella jalkakäytävää ja viittoili, että pitäisi mennä sinne ajamaan.
Kommentit (38)
Autotiellä saa ajaa piennarviivan puolella, myös moottoritellä, jos jaksaa ajaa yli 80 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas ihmettelen, jos menen luontopolulle johonkin, jossa nämä läskipyörällä ajavat pienellä luontopolulla,, kun siinä polulla voi kävellä oikeasti vain yksi ihminen kerralla. Miksi menette pyörällä lainkaan näille luontopoluille?
Autotie ei ole oikeasti oikea paikka pyöräillä, koska sinulla ap ei ilmeisesti ole ajokorttia tai saati autoa. joten et ymmärrä lainkaan sitä, miltä autoilijasta tuntuu. Autoilija joutuu aina hidastamaan tahtia ja ei pääse ohi, vaikka mukamas väistät sivuun. Auton kanssa joutuu aina olemaan tarkkana, että ei tule törmättyä siihen pyöräilijään. Ja monet eivät edes väistä lainkaan? Voisit pysäyttää pyörän tien sivuun ja sitten jatkaa matkaa. Eräskin pyöräilijä suuttui minulle, kun ajoi keskellä tietä talvella? Minulla ei ollut tilaa lainkaan väistää autolla, kun oli siis autotie ja molemmin puolin tietä lunta. Mihin ihmeeseen tämäkin urpo pyöräilijä luuli minun väistävän häntä ajotiellä talvella tai muutenkaan?
Urpo pyöräilijä oli ihan oikeassa paikassa. Ajotiellä todellakin saa ajaa ja nopeammin ajava ohittaa pyöräilijän siellä, missä se on turvallista tehdä.
Meillä täällä maalla on yleistä, ettei ajoradan vieressä ole pyörätietä. Esim. työmatkapyöräily on täällä päin yleistä ja mutkaisella tiellä paljon pyöriä. Joskus joutuu jurrittamaan pyörän takana pitempäänkin, että on riittävästi näkyväisyyttä ohittaa turvallisesti. Monet tekee ihan henkeäsalpaavia sokko-ohituksia.
Sama juttu kaupungissa. Jos ei ole erikseen merkitty ajoradan viereen pyörätietä, pyörän paikka on ajoradalla. Jalkakäytävällä saa ajaa alle 22-vuotias, mutta nuoriso ja jopa aikuiset rikkoo sääntöä toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siellä on vieressä pyörätie, niin sitä käytetään. Katso liikennemerkkejä, jalkakäytäväksi luulemasi alue saattaa hyvinkin olla pyörätie. Ja jos kaupungissa ajaa niin hiljaa, että autot ohittavat, niin mene suosiolla taluttamaan pyörääsi.
Ei oikein voi ajaa pyörätiellä niin kauan kuin sepeliä on vielä pyörätiellä, koska renkaat puhkeavat.
Näitä tekosyitä kyllä piisaa.
Hihi ehkä vain haluan mennä liikenteen sekaan kiusaamaan autoilijoita 🤭
Yleensä liikenteessä on niin, että pääsäännön mukaan toimimista ei tarvitse kyltittää erikseen. Esimerkiksi risteys on tasa-arvoinen ilman mitään erillisiä kylttejä. Mutta tässä pyörätieasiassa on päinvastoin. Jos kyltti puuttuu niin astuu voimaan poikkeussäädös eli että pyörätie ei ole pyörätie vaan se on jalkakäytävä.
Ajoin utsjoelta turkuun viime kesänä ja suurin osa matkasta ajoin ajoradan vieressä. Lapissa ei pyöräteitä juuri ole kuin jossain pikku kunnan keskustassa mutta sitten taas ajoradalle.
Kun pyöräilijä kohtaa rullasuksihiihtäjän risteyksessä, niin toisen on väistyttävä ja yleensä se on pienempi.
Pyöräilijöiden tietämättömyys liikennesäännöistä on kyllä pöyristyttävää.
Se on sellainen biologinen ilmiö. Itsesuojeluvaistoksi kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on sellainen biologinen ilmiö. Itsesuojeluvaistoksi kutsutaan.
Vaarallisempaa se on ajaa kapeita kävelyteitä. Varsinkin talojen kulmien kohdalla näkyvyys on nolla, eli jos joku tulee kulman takaa niin onnettomuus on melkein varma.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas ihmettelen, jos menen luontopolulle johonkin, jossa nämä läskipyörällä ajavat pienellä luontopolulla,, kun siinä polulla voi kävellä oikeasti vain yksi ihminen kerralla. Miksi menette pyörällä lainkaan näille luontopoluille?
Autotie ei ole oikeasti oikea paikka pyöräillä, koska sinulla ap ei ilmeisesti ole ajokorttia tai saati autoa. joten et ymmärrä lainkaan sitä, miltä autoilijasta tuntuu. Autoilija joutuu aina hidastamaan tahtia ja ei pääse ohi, vaikka mukamas väistät sivuun. Auton kanssa joutuu aina olemaan tarkkana, että ei tule törmättyä siihen pyöräilijään. Ja monet eivät edes väistä lainkaan? Voisit pysäyttää pyörän tien sivuun ja sitten jatkaa matkaa. Eräskin pyöräilijä suuttui minulle, kun ajoi keskellä tietä talvella? Minulla ei ollut tilaa lainkaan väistää autolla, kun oli siis autotie ja molemmin puolin tietä lunta. Mihin ihmeeseen tämäkin urpo pyöräilijä luuli minun väistävän häntä ajotiellä talvella tai muutenkaan?
Maastossa saa pyöräillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siellä on vieressä pyörätie, niin sitä käytetään. Katso liikennemerkkejä, jalkakäytäväksi luulemasi alue saattaa hyvinkin olla pyörätie. Ja jos kaupungissa ajaa niin hiljaa, että autot ohittavat, niin mene suosiolla taluttamaan pyörääsi.
Aika hurjaa ettei hidas ajoneuvo saisi liikkua kaduilla ollenkaan. Tuohan koskee työkoneita, mopoja ja hevosiakin sitten.
No onhan se aika hurjaa, kun ajaa kaupungin keskustassa, jossa nopeusrajoitus on jotain 30-40 km/h ja autot joutuvat ohittelemaan. Normimaailmassa perässä viitsii ajaa parin korttelin verran, ap hidasteli siellä kilometritolkulla.
Aloittajan mukaan siellä hänen seudullaan pyörällä ajellaan jalkakäytävillä. No, niitä eivät saa käyttää pyöräilyyn kuln alle 12-v., sitä vanhemmat taluttavat pyörää jalkakäytävällä.
Ajoradalla ajetaan pientareen tuntimassa maanteillä, kaupunkiliikenteessä pitää osata "ryhmittäytymiset" liikennevirtaan, mutta jos pyörätie olemassa, käytetään sitä.
Sulle yks tarina Turusta: Kakskerran saarella viime kesänä yks päivä joku fillariurheilija omasta mielestään kai viiletti ajoradalla ja hänen perässään jurnutteli sitten bussi jossa minäkin olin matkustajana. Bussi ei voinut ohittaa fillaria, sillä ko. tie kapea ja näkyvyys vastaan tulevien suhteen huono kun kurvikas tie. Ja tuon tien laidalla kevyen liikenteen väylä - sinne se urheilupyöräilijä olisi kuulunut - siellä kevarilla ei ollut ketään liikkeellä, joten täysin vapaa urheiluun.
Bussi tuli mun pysäkille paljon teittioppaassa mainittua aikaa myöhemmin, ilmeisesti sitä fillaristin perässä ajamista oli ihan alusta asti ollut
.. kakskerran saari on pitkä ja kapea saari..
Hah hah. Mä olisin bussikuskina ilmoittanut poliisille siitä liikennehaitasta... pyörätielle siirtyminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein voi ajaa pyörätiellä niin kauan kuin sepeliä on vielä pyörätiellä, koska renkaat puhkeavat.
Ihapaskaa! 10 vuoden kokemuksella lähes päivittäin peruspistosuojatuilla renkailla. Reikiä nolla.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan mukaan siellä hänen seudullaan pyörällä ajellaan jalkakäytävillä. No, niitä eivät saa käyttää pyöräilyyn kuln alle 12-v., sitä vanhemmat taluttavat pyörää jalkakäytävällä.
Ajoradalla ajetaan pientareen tuntimassa maanteillä, kaupunkiliikenteessä pitää osata "ryhmittäytymiset" liikennevirtaan, mutta jos pyörätie olemassa, käytetään sitä.
Sulle yks tarina Turusta: Kakskerran saarella viime kesänä yks päivä joku fillariurheilija omasta mielestään kai viiletti ajoradalla ja hänen perässään jurnutteli sitten bussi jossa minäkin olin matkustajana. Bussi ei voinut ohittaa fillaria, sillä ko. tie kapea ja näkyvyys vastaan tulevien suhteen huono kun kurvikas tie. Ja tuon tien laidalla kevyen liikenteen väylä - sinne se urheilupyöräilijä olisi kuulunut - siellä kevarilla ei ollut ketään liikkeellä, joten täysin vapaa urheiluun.
Bussi tuli mun pysäkille paljon teittioppaassa mainittua aikaa myöhemmin, ilmeisesti sitä fillaristin perässä ajamista oli ihan alusta asti ollut
Hah hah. Mä olisin bussikuskina ilmoittanut poliisille siitä liikennehaitasta... pyörätielle siirtyminen!
Onko Suomessa muka joku sellainen paikkakunta missä pyöräilijät eivät aja jalkakäytävillä?
Vierailija kirjoitti:
Ajoin kerran pyörällä jalkakäytävällä, joka on oli leveä ja näytti olevan yhdistetty jalka- ja pyörätie. Joku vastaantuleva sauvakävelijä alkoi tökkiä minua sauvalla sanoen samalla, että mene autotielle ajamaan sillä pyörällä.
Näytti miltä näytti, mutta oliko merkitty jollain noista liikennemerkeistä, jotka tuossa edellä on linkitetty? Jos ei ollut, se on jalkakäytävä. Siinä on pyöräily sallittu vain alle 12-vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
No on oltu tilanteessa, jossa on ajettu autotien reunalla, ja autoilija roikkuu kilometritolkulla takavasemmalla, vaikka viittoilen että menisi ohi. Takaa tulee toisia autoja, jotka vetävät lennosta ohi meistä molemmista, mutta tämä vain jatkaa roikkumista. Ainakaan tilaa ei puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa muka joku sellainen paikkakunta missä pyöräilijät eivät aja jalkakäytävillä?
On.
Jos joku tietömätön aikuinen ajaa,tomerat sedät huomauttavat. Sitä paitsi pyörätiet ovat niin yleisiä.
Mutta sitä ei kyllä tajuta että jos ulkoilureitti on osoitettu liikennemerkillä vain jalankulkuun, niin pyöräily ei ole jalankulkua.
Et näytä osaavan.