Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se joku epävirallinen sääntö, että polkupyörällä ei saa ajaa ajoradalla?

Vierailija
24.03.2026 |

Ajelin pyörällä keskustan läpi ja kiinnitin huomiota siihen, että käytännössä kaikki muut pyöräilijät ajoivat jalkakäytävällä varsinkin isommilla kaduilla. 

Useampi autoilija näytti myös pahoittavan mielensä siitä, että ajoin pitkin ajorataa. Joku pakettiautokuski jurruutti lähemmäs kilometrin verran perässäni eikä mennyt ohi vaikka olisi hyvin päässyt. Toisaalta useampi muu autoilija teki sellaisen protestihenkisen ohituksen kovaan vauhtiin kiihdyttäen. Yksi autoilija hidasti vierelle ja osoitti sormella jalkakäytävää ja viittoili, että pitäisi mennä sinne ajamaan.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä on vieressä pyörätie, niin sitä käytetään. Katso liikennemerkkejä, jalkakäytäväksi luulemasi alue saattaa hyvinkin olla pyörätie. Ja jos kaupungissa ajaa niin hiljaa, että autot ohittavat, niin mene suosiolla taluttamaan pyörääsi.

Vierailija
2/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä on vieressä pyörätie, niin sitä käytetään. Katso liikennemerkkejä, jalkakäytäväksi luulemasi alue saattaa hyvinkin olla pyörätie. Ja jos kaupungissa ajaa niin hiljaa, että autot ohittavat, niin mene suosiolla taluttamaan pyörääsi.

Ei ole pyörätien liikennemerkkejä kyseisillä kaduilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei ole pyörätietä?

Vierailija
4/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole pyöräilyn sallivaa muuta väylää (liikennemerkillä osoitettu), pitää pyöräillä ajoradalla.

Vierailija
5/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa ettei hidas ajoneuvo saisi liikkua kaduilla ollenkaan. Tuohan koskee työkoneita, mopoja ja hevosiakin sitten.

Vierailija
6/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas ihmettelen, jos menen luontopolulle johonkin, jossa nämä läskipyörällä ajavat pienellä luontopolulla,, kun siinä polulla voi kävellä oikeasti vain yksi ihminen kerralla. Miksi menette pyörällä lainkaan näille luontopoluille? 

Autotie ei ole oikeasti oikea paikka pyöräillä, koska sinulla ap ei ilmeisesti ole ajokorttia tai saati autoa. joten et ymmärrä lainkaan sitä, miltä autoilijasta tuntuu. Autoilija joutuu aina hidastamaan tahtia ja ei pääse ohi, vaikka mukamas väistät sivuun. Auton kanssa joutuu aina olemaan tarkkana, että ei tule törmättyä siihen pyöräilijään. Ja monet eivät edes väistä lainkaan? Voisit pysäyttää pyörän tien sivuun ja sitten jatkaa matkaa. Eräskin pyöräilijä suuttui minulle, kun ajoi keskellä tietä talvella? Minulla ei ollut tilaa lainkaan väistää autolla, kun oli siis autotie ja molemmin puolin tietä lunta. Mihin ihmeeseen tämäkin urpo pyöräilijä luuli minun väistävän häntä ajotiellä talvella tai muutenkaan? 

Vierailija
7/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ne liikennemerkit, jotka sallivat ja toisaalta velvoittavat pyöräilyn muualla kuin ajoradalla:

Pyörätie

https://liikennemerkkeja.fi/public/images/signs/d5-pyoratie.jpg

Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä

https://liikennemerkkeja.fi/public/images/signs/d6-yhdistetty-pyoratie-…

Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain

https://liikennemerkkeja.fi/public/images/signs/d71-pyoratie-ja-jalkaka…

https://liikennemerkkeja.fi/public/images/signs/d72-pyoratie-ja-jalkaka…

Vierailija
8/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas ihmettelen, jos menen luontopolulle johonkin, jossa nämä läskipyörällä ajavat pienellä luontopolulla,, kun siinä polulla voi kävellä oikeasti vain yksi ihminen kerralla. Miksi menette pyörällä lainkaan näille luontopoluille? 

Autotie ei ole oikeasti oikea paikka pyöräillä, koska sinulla ap ei ilmeisesti ole ajokorttia tai saati autoa. joten et ymmärrä lainkaan sitä, miltä autoilijasta tuntuu. Autoilija joutuu aina hidastamaan tahtia ja ei pääse ohi, vaikka mukamas väistät sivuun. Auton kanssa joutuu aina olemaan tarkkana, että ei tule törmättyä siihen pyöräilijään. Ja monet eivät edes väistä lainkaan? Voisit pysäyttää pyörän tien sivuun ja sitten jatkaa matkaa. Eräskin pyöräilijä suuttui minulle, kun ajoi keskellä tietä talvella? Minulla ei ollut tilaa lainkaan väistää autolla, kun oli siis autotie ja molemmin puolin tietä lunta. Mihin ihmeeseen tämäkin urpo pyöräilijä luuli minun väistävän häntä ajotiellä talvella tai muutenkaan? 

Pyöräilijän oikea paikka ajoradalla on oikeassa reunassa ta pientareella, jos sellainen on turvallisesti käytettävissä.

Vierailija
9/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus autoilijoiden itse keksimiä sääntöjä ja termejä viljellään aina kevään tullen

Vierailija
10/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin moni pyöräilijä vaan ei uskalla autojen seassa ajaa, eikä edes ole koskaan tottunut katsomaan pyörätiemerkkejä(en minäkään), eihän tällä asialla ole lainkaan valvontaa. eikä tähän asiaan siis totu myöskään autoilijat. jos pyöräilijöitä oikeasti ajaisi autotiellä enemmän, niin huomattaisiinkohan sitten että oikeastaan parempi ja turvallisempi olisi, että he ovat sivussa ja muutettaisiin jalkakäytäviä pyörätieksi, tai kiellettäisiin pyörät joiltakin osuuksilta

Vierailija
11/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin kerran pyörällä jalkakäytävällä, joka on oli leveä ja näytti olevan yhdistetty jalka- ja pyörätie. Joku vastaantuleva sauvakävelijä alkoi tökkiä minua sauvalla sanoen samalla, että mene autotielle ajamaan sillä pyörällä.

Vierailija
12/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajat ajoradalla, niin muista, että sitten on autoilijan säännöt. Väistät esimerkiksi tietä ylittäviä jalankulkijoita. Äsken juuri joku fillaritorpedo tuli vain täysiä melkein suojatietä ylittävien päälle, eikä edes hidastanut vauhtia. Ringitti vain kelloa. Eli ei ole varmaan suositeltavaa ajaa sitä ajorataa pitkin, jos ei ole käynyt autokoulussa edes teoriatunteja.

Vierailija
13/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autotietä ei ole olemassakaan. Se on ajorata ja se on tarkoitettu ajoneuvoille. Polkupyöräkin on ajoneuvo. 

Luovu suosiolla autoilusta, kun et tunne liikennesääntöjä etkä osaa ajaa turvallisesti muu liikenne huomioiden.

Vierailija
14/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ne liikennemerkit, jotka sallivat ja toisaalta velvoittavat pyöräilyn muualla kuin ajoradalla:

Pyörätie

https://liikennemerkkeja.fi/public/images/signs/d5-pyoratie.jpg

Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä

https://liikennemerkkeja.fi/public/images/signs/d6-yhdistetty-pyoratie-…

Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain

https://liikennemerkkeja.fi/public/images/signs/d71-pyoratie-ja-jalkaka…

https://liikennemerkkeja.fi/public/images/signs/d72-pyoratie-ja-jalkaka…

Noita on vähän siellä täällä ilman mitään selvää logiikkaa. Hämmentävää.

Vierailija
15/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein voi ajaa pyörätiellä niin kauan kuin sepeliä on vielä pyörätiellä, koska renkaat puhkeavat.

Vierailija
16/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle ap on ihan osoiteltu sormella, että muka jalkakäytävälle pitäisi mennä ajamaan, se todennäköisesti EI siinä kohtaa ole ollut jalkakäytävä, vaan kevyenliikenteen väylä. Sulta on vaan jäänyt katsomatta se liikennemerkki edellisessä kadunkulmassa. Olet varmaan katsonut ja ihan oikein havainnut, ettei se ole kevyenliikenteenväylä jossain aiemmassa risteyksessä, mutta jossain sun reitin varrella se on muuttunut. 

Pyöräilijät on kaameita kaupunkiliikenteessä, kun niitä ei niiden mielestä koske mitkään säännöt. Puikkelehtivat joka välistä punaisia päin ja viistosti risteysten yli ja ilman minkäänlaisia ryhmittymisiä tai suuntaviittauksia, kun hyvinhän minä pikku pyorällä tuosta äkkiä mahdun ja meen äkkiä niin ei se ehdi ketäään häiritä  

Aina ovat syyttämässä muita, mutta jatkuvasti aiheuttavat vaaratilanteita.

Vierailija
17/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoin kerran pyörällä jalkakäytävällä, joka on oli leveä ja näytti olevan yhdistetty jalka- ja pyörätie. Joku vastaantuleva sauvakävelijä alkoi tökkiä minua sauvalla sanoen samalla, että mene autotielle ajamaan sillä pyörällä.

Tämän takia en uskalla ajaa pyörällä

Sentään autoillessa on selvät säännöt, ja kävellessä.

Vierailija
18/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein voi ajaa pyörätiellä niin kauan kuin sepeliä on vielä pyörätiellä, koska renkaat puhkeavat.

Näitä tekosyitä kyllä piisaa. 

Vierailija
19/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulle ap on ihan osoiteltu sormella, että muka jalkakäytävälle pitäisi mennä ajamaan, se todennäköisesti EI siinä kohtaa ole ollut jalkakäytävä, vaan kevyenliikenteen väylä. Sulta on vaan jäänyt katsomatta se liikennemerkki edellisessä kadunkulmassa. Olet varmaan katsonut ja ihan oikein havainnut, ettei se ole kevyenliikenteenväylä jossain aiemmassa risteyksessä, mutta jossain sun reitin varrella se on muuttunut. 

Pyöräilijät on kaameita kaupunkiliikenteessä, kun niitä ei niiden mielestä koske mitkään säännöt. Puikkelehtivat joka välistä punaisia päin ja viistosti risteysten yli ja ilman minkäänlaisia ryhmittymisiä tai suuntaviittauksia, kun hyvinhän minä pikku pyorällä tuosta äkkiä mahdun ja meen äkkiä niin ei se ehdi ketäään häiritä  

Aina ovat syyttämässä muita, mutta jatkuvasti aiheuttavat vaaratilanteita.

Ei ollut pyörätie. Osaan katsoa ne kyltit.

Vierailija
20/38 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei silti oikeuta ajamaan siellä, mistä ajo on jo ohjattu sinne pyörätielle. Tilanne on se, että jos olemassaoleva pyörätie ei kelpaa sulle, sun ei pidä ottaa pyörää ajoon, vaan kävellä, niinkuin muutkin ihmiset. Sulla EI ole mitään etuoikeutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi