Muistatko vielä, kun 2010-luvulla sanottiin että "kohta suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja töitä avautuu valtava määrä"
Sen sijaan AI syö työtehtävän toisensa jälkeen ja tilalle ei tule mitään toisin kuin teollisen vallankumouksen aikaan.
Ja ne jotka tuota hokivat ovat aivan neuvottomia tämän tilanteen edessä eivätkä osaa enää valaa mitään uskoa seuraavan sukupolven nuoriin.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tällainen ajattelu johtuu usein siitä, ettei itsellä ole mitään ymmärrystä siitä, millaisia töitä toisella tavalla koulutetut ihmiset tekevät. Itä-Suomi on juuri tällainen paikka, jossa koulutusta tai korkeakoulutettujen töitä ei arvosteta ja nyt siellä itketään kun ei ole alueella yrittäjyyttä eikä innovaatioita.
Väärin. Ajattelu hillotolppien turhuudesta johtuu nimenomaan siitä, että on omakohtaista kokemusta ja ymmärrytstä siitä, millä tolalla Suomen "hyvinvointi"alueet ovat siellä ruohonjuuritasolla. Ei potilasjonoja lyhennetä tai hoitotakuuta täytetä sillä, että joku paprispyöritelijä nostaa 20 000€/kk tekemättä mitään hyödyllistä. Soteuudistus oli iso farssi, joka johti hyvinvoinnin sijaan pahoinvoinnin lisääntymiseen. Tiesitkö muuten, että sairaanhoitajatkin ovat korkeakoulun käyneitä? Etpä tietenkään.
Mot. Et siis tiedä yhtään mitä ne toisella tavalla koulutetut ihmiset työkseen tekevät.
Tiedän oikein hyvin. Silloin kun hyvinvointivaltio oli vielä oikeasti hyvinvointivaltio, ei tarvittu mitään käsienheilutteluhommia kymmpitonnien palkoilla. Näiden hillotolppien negatiiviset vaikutukset näkyvät nimenomaan käytännön hoitotyöhön. Ymmärrän, että sinua pelottaa, kun tämä sanotaan äääneen, mutta Suomessa olisi asiat paljon paremmin, kun turhat hillotolpat purettaisiin ja satsattaisiin entiseen malliin kunnolliseen perustason työhön. Yksikään potilas ei tule hoidetuksi sillä, että joku ministerin kaveri vetää 20 000€/kk tekemättä mitään hyödyllistä.
Mä puolestani olen töissä siellä hillotolppien tuntumassa eli julkisen sektorin hallinnossa. En ole nähnyt käsienheiluttelijoita. Olen nähnyt paljon eri alojen asiantuntijoita, jotka pitävät organisaation rattaat pyörimässä.
Ilmankos oletkin niin hanakasti puolustamassa käsienheiluttelijoita, kun itsekin olet osa heitä. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miten on mahdollista että hyvinvointialueet pyörivät paljon paremmin ennen kuin tuo teidä hillotolppahimmelinne rakennettiin? Että mitenkäs se olikaan se työsi tärkeyden laita? :D
Mä puolestani olen töissä siellä hillotolppien tuntumassa eli julkisen sektorin hallinnossa. En ole nähnyt käsienheiluttelijoita. Olen nähnyt paljon eri alojen asiantuntijoita, jotka pitävät organisaation rattaat pyörimässä.
Et varmasti ole nähnyt, kun kuulut itse näihin käsienheiluttelijoihin. Hienot on tittelit ja suuret on puheet, mutta mitän konkreettista ette ole saaneet aikaan hyvässä mielessä. Päinvastoin. Pian on pskana koko hyvinvointivaltio, kun aikanne tunnette asiaa ja keskitytte kaikkeen muuhun paitsi hyvinvointialueen pyörittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin kun varsinkin Kokoomus Ulvoi tulevasta katastrofaalisesta työvoimapulasta.
Jotkut heistä jauhavat sitä edelleen varsinkin EK.
Jep. Kokoomus kauhisteli että tulee hirmuinen työvoimapula ja sitten ollaan niin kusessa eli tarvitaan ulkomaista työvoimaa. Demarit vastaavasti hehkutti kuinka kaikki revitään jo kesken opiskeluiden työelämään ja työntekijät saa määritellä itse palkkansa ja voidaan tarjota työtä ulkomaalaisillekin. Kuka meidän pyllyt muuten pesisi?
Ylläripylläri, että nämä kaksi puoluetta sai tilanteen sellaiseksi ettei kumpikaan toteutunut. Töitä ei ole riittävästi edes suomalaisille ja ulkomaalta tulleetkin enimmäkseen pyörittelee peukaloitaan ja tekee erilaisia pahuuksia.
Me tienataan tällä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi hokemahan on että suuret ikäluokat tarvitsevat kohta hoitopalveluita joten hoitajia tarvitaan valtavasti lisää. Todellisuus on kuitenkin että hoitajia on tuhansittain työttöminä ja suuret ikäluokat käyttävät jo niitä hoitopalveluita ja kuolevatkin tiuhaan tahtiin.
Hoitajia tarvitaan lisää, mutta asiaa ei ratkaista palkkaamalla kallis suomalainen, vaan roudataan halpatyövoimaa muualta. Attendohan tästä ihan virallisestikin antoi lausunnon. Työvoimapula on valtava samalla, kun osaavaa suomenkielentaitoista henkilökuntaa lyödään pihalle kielitaidottoman halpatyövoiman tieltä.
Millariikka järjesti hoitsujen palkat niin korkeiksi, että työnantajat tuovat tekijät sitten muualta.
Mahtaako edes tämä herättää tuon millariikan? Ei ole varaa korkeisiin paikkoihin lähihoitajille.
Ei ole Suomesta löytynyt sitä yhtä ainoaa työpaikkaa vaikka 15 vuotta haettu. Mulle nimittäin riittäisi yksi. Sijaisuuksia joskus mutta nekin pienellä paikkakunnalla annetaan ensisijaisesti sukulaisille ja tuttaville
Vierailija kirjoitti:
Eivät suinkaan ole neuvottomia. Iso osa on luiskaotsia jotka AI-botin tavoin hokevat "mee töihin, mee töihin" vaikka niitä on noin 1 kappale jokaista sataa hakijaa kohden.
On näitä nuoremmissakin esim. Otto Meri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten yksi melko harvoin mainittu tosiseikka on että kaikista syntyneistä n. 10 %:lla älyllinen kapasiteetti ei riitä minkäänlaiseen työhön. Tämä siis sisältää myös vaikeavammaiset. Seuraava 10 % (äo selvästi alle keskiverron) on myös melko hankalasti työllistettävissä mihinkään tuottavaan työhön.
Ennen oli lapiohommia ja muita simppeleitä suorittavan tason töitä, joita pystyi tekemään vaikka ilman aivoja. Siellä pääsivät alemman äo:nkin porukat kiinni työhön, palkkaan ja yhteiskuntaan. Ei ole enää lapiohommia.
Kyllä minä ihan lapiohommina istutan pensaita ja kukkia
t. kaupungin puutarhuri
Olet kuitenkin varmaan käynyt alan koulutuksen ja osaat muutakin kuin lapiohommia?
Jäin normi työeläkkeelle, 63v9kk iässä, vuonna 2021. Pomo tarjosi jatkoaikaa 15 kk mutta kieltäydyin kohteliaasti. vaikka oli hyvä palkka ja talon auto. Olen sitä ikäluokkaa etten päässyt/joutunut tekemisiin tuon AI-kanssa. Olen sen kanssa nyt muutaman kerran puuhastellut pääsemään jyvälle mitä se tekee milläkin lailla? Kavereiden WA:ssa näkyy enimmäkseen AI-tekemiä kuvien tapaisia, joko huumori- tai törkymielessä. Joskus kysynyt samoja asioita sekä suomen että englannin kielellä ja vertaillut mitä saanut palautteena.
Kun toiminimellä teen teknisiä kirjoitustöitä niin sain ohjeen että jos käytän AI-apua työssä niin pitää sen käytöstä ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä pitää räjäyttää.
AI:n ja yritysten voittojen pitäisi palvella ihmistä, ei yrityksiä itsessään.
Tähänhän koneellinen vallankumous tähtäsi.
Kapitalismi nykymuodossaan on tulossa tiensä päähän.
Ei varakkaampi tuohon suostu. Rahalla saa valtaa.
Osa nyt vaan jää köyhäksi ja toisista tulee valtavan rikkaita.
Ei mitään uutta auringon alla. Ennen oli köyhälistö ja varakkaat.
Mitä te tarkoitatte hallinnolla ja käsienheiluttelijoilla? Talous-, henkilöstö, tietohallintoa, hankintoja, arkistoa jne eli kaikkea sitä mitä organisaatiossa pitää tehdä jotta se toimii? Vai päättäjiä, niitä joita saatte demokratiassa äänestää valtuustoihin?
Oletko siis aluevaltuustojen ja maakuntahimmelien kannattaja?
Hurjimmillaan aluevaltuuston puheenjohtajalle maksetaan 6800 euroa per kokous.