Nainen? Montako TARZAN-kirjaa olet lukenut?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole N, mutta ihmettelen: kuka nyt enää lukee Tarzan-kirjoja? Jo 1980-luvulla oli jo paljon monipuolisempaa ajanvietettä tarjolla. Luin itse kyllä muutaman ehkä n.55 v.sitten. Toki joku harva on niistä voinut innostua aina meidän päiviimme saakka.
Kerros että mitä hyvää ajanvietettä oli 1980-luvulla tai nykyään?
No johan VHS-videoiden aikakausi oli alkanut. Videovuokraamojen hyllyt pullottelivat halvalla sellaisiakin leffojen nauhoja joita ei olla vieläkään tänään julkaistu DVDllä.
Asioihin vihkiytyneet olivat jo löytäneet kansantietokone Commodore 64n ja ottaneet sen kanssa ensimmäisen askeleen jonka turvin opittiin selviytymään 2020-luvun digiyhteiskunnassa.
Ja lautapelit kuten Afrikan tähti täyttivät joutoaikaa. Hienostuneemmat etenivät siitä sitten vaikka shakkiin.
Pari varmaan vain. Kirjastoautolla kävin ahkerasti ja näitäkin kirjoja kokeilin. Vaikka naapurinpojat lukivat, minusta Tarzanit oli tylsiä. Blytonin kirjat luin sen sijaan kaikki, myös pikkunaiset ja muut. (Olin tyttö). Ihania muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole N, mutta ihmettelen: kuka nyt enää lukee Tarzan-kirjoja? Jo 1980-luvulla oli jo paljon monipuolisempaa ajanvietettä tarjolla. Luin itse kyllä muutaman ehkä n.55 v.sitten. Toki joku harva on niistä voinut innostua aina meidän päiviimme saakka.
Kerros että mitä hyvää ajanvietettä oli 1980-luvulla tai nykyään?
Vinyylilevyt, 80-luvun loppupuolella myös cd-levyt, vhs ja beta-kasetit ja nauhurit, tv ja radio-ohjelmat, kirjat, lehdet. Nuo oli 80-luvulla minulle tärkeimmät.
Radiota, kirjoja ja lehtiä ei tietenkään ollut olemassa ennen 1980-lukua. Vinyylilevyjä ja c-kasetteja myöskään. Cd-levyt olivat kalliita ja vaativat cd-soittimen.
Beta oli Suomessa lähes tuntematon. Isoisessa huushollissa olet kasvanut, minkä huomaa jutuistakin. Vhs oli yleisempi mutta useimmissa talouksissa oli vain yksi vastaanotin ja nauhuri olohuoneessa. Katsopa siinä sitten koko perheen nähden jotain Evil Deadia tai Kyltymättömiä ruotsittaria Pariisissa. Taas huomaa että olet rikkaan perheen mukula kun on ollut omat pelit ja vehkeet.
Miten alaikäinen olisi voinut katsoa Evil Deadiä tai Kyltymättömiä ruotsittaria Pariisissa? K-18
Asioihin vihkiytyneet olivat jo löytäneet kansantietokone Commodore 64n
Tietokoneen käyttöä ja harrastamista pidettiin 1980-luvulla hyvin hävettävänä asiana. Minua kiusattiin koulussa mutta ATK-tunneilla yksi pissislikka kysyi kuiskaten aina neuvoa kun luuli että minä halveksittu nynny hallitsin asiat vimpan päälle. Se ei ollut totta mutta kun itse ei edes ymmärtänyt että osoittimen sai liikkumaan näytöllä nuolinäppäimin niin kyllä minäkin siihen verrattuna osasin.
Tähän halveksuntaan toki tuli 1990-luvulla internetin tultua ja viimeistään IT-kuplan aikaan täyskäännös.
0 kpl. Pidän miesten kirjallisuutta ja sarjakuvia erillisenä. Kuten Tex Willer. Jules Verne. Naisille ja tytöille oli erilaiset.
En ainuttakaan. Mutta ala-asteella ollessani luin kyllä Tarzan-sarjiksia (ja Mustanaamio, Conan, Lucky Luke, Asterix & Obelix ym.)
N57
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole N, mutta ihmettelen: kuka nyt enää lukee Tarzan-kirjoja? Jo 1980-luvulla oli jo paljon monipuolisempaa ajanvietettä tarjolla. Luin itse kyllä muutaman ehkä n.55 v.sitten. Toki joku harva on niistä voinut innostua aina meidän päiviimme saakka.
Kerros että mitä hyvää ajanvietettä oli 1980-luvulla tai nykyään?
Vinyylilevyt, 80-luvun loppupuolella myös cd-levyt, vhs ja beta-kasetit ja nauhurit, tv ja radio-ohjelmat, kirjat, lehdet. Nuo oli 80-luvulla minulle tärkeimmät.
Radiota, kirjoja ja lehtiä ei tietenkään ollut olemassa ennen 1980-lukua. Vinyylilevyjä ja c-kasetteja myöskään. Cd-levyt olivat kalliita ja vaativat cd-soittimen.
Beta oli Suomessa lähes tuntematon. Isoisessa huushollissa olet kasvanut, minkä huomaa jutuistakin. Vhs oli yleisempi mutta useimmissa talouksissa oli vain yksi vastaanotin ja nauhuri olohuoneessa. Katsopa siinä sitten koko perheen nähden jotain Evil Deadia tai Kyltymättömiä ruotsittaria Pariisissa. Taas huomaa että olet rikkaan perheen mukula kun on ollut omat pelit ja vehkeet.
Miten alaikäinen olisi voinut katsoa Evil Deadiä tai Kyltymättömiä ruotsittaria Pariisissa? K-18
Minun luokkakaverini oli poika, sittemmin Suomen maajoukkueessakin ollut, joka sai pornovideoita isoveljeltään. Toi niitä mukanaan luokkaretkellekin ja koko luokka, tytöt mukaan lukien, katsoi kun joku äijä kusi jonkun muijan avoimeen suuhun.
En muista nimiä mutta teininä luin ja kävin kirjakaupasta ostamassa, laitatin lahjapakettiin koska jotenkin nolotti ja ajattelin että luuleevat että ostan lahjaksi.
Nuorena kaikki jotka kirjastosta löytyi, en muista montako niitä oli.
Kommentti 41 ja muut: 1980-luvulla moni nuori aikuinen kävi jo töissä, asui omillaan ja omisti videonauhurin. En muista hintoja, mutta mahtuivat budjettiin. Mutta jos nuori asui kotona, niin hänellä oli oma huone ja ehkä oma tv, video vielä harvoin. Ostettu jopa omin varoin, kesätöitä sai suht helposti. Ja näin ihan tavallisissa perheissä. Kauhu ja erotiikka eivät olleet ehkä viihteen valtavirtaa, mutta eivät myöskään undergroundia. Kummankin ystäviä löytyi.
Samaan aikaan tulivat myös yksityiset radioasemat, joten tarjonta lisääntyi voimallisesti. Vertaus aiempaan on täten ontuva. Siispä: sarkasmi ei korvaa tiedon puutetta.
Outoa kysellä, että lukeeko naiset seikkailukirjoja.
Siinä kertoo omasta rajoittuneesta aivotoiminnastaan.
Kyseleekö naiset täällä, että lukeeko miehet romantiikkaa? Ei kysele, sillä ei normaali ihminen luule, että sukupuoli määrittelee kiinnostuksenaiheet.
Vierailija kirjoitti:
Outoa kysellä, että lukeeko naiset seikkailukirjoja.
Siinä kertoo omasta rajoittuneesta aivotoiminnastaan.
Kyseleekö naiset täällä, että lukeeko miehet romantiikkaa? Ei kysele, sillä ei normaali ihminen luule, että sukupuoli määrittelee kiinnostuksenaiheet.
Naiset hyvin harvoin lukevat seikkailua tänä päivänä. Etenkään jotain Tarzania. Sehän on imperialismia, rasismia, sovinismia ynnynnynyn.
Tarzan-kirjat
Tarzan, apinain kuningas
Tarzanin paluu
Tarzanin pedot
Tarzanin poika
Tarzan ja Oparin aarteet
Tarzanin viidakkoseikkailuja
Tarttumaton Tarzan
Kauhea Tarzan
Tarzan ja kultaleijona
Tarzan ja pikkuväki
Tarzan, viidakon valtias
Tarzan ja kadonnut valtakunta
Voittamaton Tarzan
Urhea Tarzan
Tarzan ja kultakaupunki
Tarzan ja Leijonamies
Tarzan ja leopardimiehet
Tarzan ja tytönryöstäjät
Tarzan ja kielletty kaupunki
Mahtava Tarzan
Tarzan maan uumenissa
Tarzan Sumatran viidakossa
Tarzan ja mielipuoli
Tarzan-kaksoset
Tarzan ja haaksirikkoiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa kysellä, että lukeeko naiset seikkailukirjoja.
Siinä kertoo omasta rajoittuneesta aivotoiminnastaan.
Kyseleekö naiset täällä, että lukeeko miehet romantiikkaa? Ei kysele, sillä ei normaali ihminen luule, että sukupuoli määrittelee kiinnostuksenaiheet.
Naiset hyvin harvoin lukevat seikkailua tänä päivänä. Etenkään jotain Tarzania. Sehän on imperialismia, rasismia, sovinismia ynnynnynyn.
No ota huomioon että tätä palstaa lukee aika monen ikäistä sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kirjoja, mutta niitä vanhoja sarjakuvia meni aikoinaan paljon. Sarjis-Tarzan <3.
Kuka oli suosikki piirtäjäsi? Itsellä oli Russ Manning vaikka muitakin hyviä oli.
Voi luoja, enhän mä muista niiden nimiä. Mutta hyviä tarinoita olivat mm. Malinkojen aarre, Valkoinen gorilla Kai-Bolgani ja se juttu yhdestä amazoniheimosta, missä kaikilla amazonitytöillä oli hyvin tyylikkäästi piirretyt lihakset. Sen piirtäjä kyllä osasi hommansa.
Malinka-sarja, eli Aarrelaivan kirous, piirtäjä Brocal Remohi.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThWCIJGHbQXexgmCr…
Valkoisen gorillan tiedän mutten piirtäjän nimeä.
Amatsonit piirsi Bane Kerac.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSK8Rf3_ykncQgn_r4…
Jälkimmäinen sikäli kiinnostava että työskenteli 1980-luvun sosialistisessa Jugoslaviassa. Siksi sarjoihin piirrettiin kaikkea länsimaista mikä kotimaassa oli kiellettyä. Mm. Kuvassa näkyvät KISS-naamiot ja punk-kampaukset.
Kiitti muuten kun kerroit nuo nimet. Pitää guuglata ja tutustua herrojen tuotantoihin vähän lähemmin. :3
Nolla, mutta luin kaikki kirjaston Neiti Etsivät.
Aikoinaan kaikki, esiteini-ikäisenä. PIdin myös "Marsin sankari" -kirjoista, vaikka siinä aina juoni oli sama: jotkut avaruusörkit kaappasivat Dejah Toriksen ja John Carter yritti saada ne kiinni.
N58
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kaikki, esiteini-ikäisenä. PIdin myös "Marsin sankari" -kirjoista, vaikka siinä aina juoni oli sama: jotkut avaruusörkit kaappasivat Dejah Toriksen ja John Carter yritti saada ne kiinni.
N58
Edgar Rice Burroughs'lla on myös Venus-sarja, sankarina Carson Napier, ja sisämaailmaan sijoittuva Pellucidar-sarja, sankari David Innes. Sekä tieteiskirjoja kuten Mies ilman sielua.
Nuorena kaikki. Mut ei mulla mitään muistikuvaa tarinan suhteen niistä ole.
Radiota, kirjoja ja lehtiä ei tietenkään ollut olemassa ennen 1980-lukua. Vinyylilevyjä ja c-kasetteja myöskään. Cd-levyt olivat kalliita ja vaativat cd-soittimen.
Beta oli Suomessa lähes tuntematon. Isoisessa huushollissa olet kasvanut, minkä huomaa jutuistakin. Vhs oli yleisempi mutta useimmissa talouksissa oli vain yksi vastaanotin ja nauhuri olohuoneessa. Katsopa siinä sitten koko perheen nähden jotain Evil Deadia tai Kyltymättömiä ruotsittaria Pariisissa. Taas huomaa että olet rikkaan perheen mukula kun on ollut omat pelit ja vehkeet.