Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Nainen? Montako TARZAN-kirjaa olet lukenut?

Vierailija
23.03.2026 |

MitkĂ€ kirjat?📚

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kartzan on parempi. 

Paljonkin parempi.

Vierailija
22/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vastaus komm. 16: hyvÀn mÀÀrittelee jokainen itse. Mutta alk.1980 tÀhÀn pÀivÀÀn ajanviete on paljon monipuolisempaa. Kirjat, lukemistot, sarja- ja elokuvat. Esim Jerry Cotton, Tex Willer, Indiana Jones ja monet muut. Tarzan oli jo alunperin jokseenkin Àlytön: hahmot, asetelma ja juonet.

Vrt.: pidÀn itsekin mm Edgar Wallacen Sandi- kirjoista, mutta ne kuuluvat jo maailmaan, joka on jo aikaa sitten mennyt.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Varmaan kaikki. Mun isĂ€ luki niitĂ€ meille, kun olin pieni. Tarzanit oli hĂ€nen suosikkejaan. 

Vierailija
24/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Tarzanit sekĂ€ kaikki Mars-sarjan kirjat. 

N51

Samoin. VielÀkin harmittaa kun aikuisena muutossa n. 40 vuotta sitten heitin Mars-sarjan kirjat roskiin :(

N67

Vierailija
25/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

EnköhĂ€n mĂ€ oo ne kaikki lukenut. Samoin Mars -kirjat. 

Vierailija
26/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole N, mutta ihmettelen: kuka nyt enÀÀ lukee Tarzan-kirjoja? Jo 1980-luvulla oli jo paljon monipuolisempaa ajanvietettÀ tarjolla. Luin itse kyllÀ muutaman ehkÀ n.55 v.sitten. Toki joku harva on niistÀ voinut innostua aina meidÀn pÀiviimme saakka.

Kerros ettĂ€ mitĂ€ hyvÀÀ ajanvietettĂ€ oli 1980-luvulla tai nykyÀÀn? 

Lukeminen on hyvÀÀ ajanvietettĂ€. Paljon lukevalle koulukin on helppoa, kun koulukirjat on vaan kirjoja siinĂ€ missĂ€ muutkin. 

Vierailija
27/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En yhtÀÀn. Minun lapsuudessa tuli sarja telkkarissa 

Vierailija
28/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En kirjoja, mutta niitÀ vanhoja sarjakuvia meni aikoinaan paljon. Sarjis-Tarzan <3.

Vierailija
29/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kirjat, lukemistot, sarja- ja elokuvat. Esim Jerry Cotton, Tex Willer, Indiana Jones ja monet muut. Tarzan oli jo alunperin jokseenkin Àlytön: hahmot, asetelma ja juonet

Joillakin ei ole mielikuvitusta eivĂ€tkĂ€ ymmĂ€rrĂ€ miten mahtavan rikas mielikuvitus Edgar Rice Burroughsilla oli. Ilman mitÀÀn esikuvia. NykyÀÀn moni kirjoittaja saa kiitosta mielikuvituksestaan vaikka vaan kopioi tietĂ€en tai tietĂ€mĂ€ttĂ€ mitĂ€ on jo ollut. 

Vierailija
30/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kirjoja, mutta niitÀ vanhoja sarjakuvia meni aikoinaan paljon. Sarjis-Tarzan <3.

Kuka oli suosikki piirtĂ€jĂ€si? ItsellĂ€ oli Russ Manning vaikka muitakin hyviĂ€ oli. 

Vierailija
31/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En yhtÀÀn, mutta kaikki telkkarista tulleet Tarzan elokuvat (Weismuller) olen katsonut useampaankin kertaan. Mustanaamio sarjakuva-kirjan, paksun, olen lukenut.

Vierailija
32/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kaikki, myös mainitut Mars-kirjat moneen kertaan. Monet perinteiseen tapaan peitto korvilla taskulampun valossa. 

Eikö teillÀ ollut sÀhköjÀ?

Vierailija
33/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka oli suosikki piirtĂ€jĂ€si? ItsellĂ€ oli Russ Manning vaikka muitakin hyviĂ€ oli. 

Voi luoja, enhÀn mÀ muista niiden nimiÀ. Mutta hyviÀ tarinoita olivat mm. Malinkojen aarre, Valkoinen gorilla Kai-Bolgani ja se juttu yhdestÀ amazoniheimosta, missÀ kaikilla amazonitytöillÀ oli hyvin tyylikkÀÀsti piirretyt lihakset. Sen piirtÀjÀ kyllÀ osasi hommansa.

Vierailija
34/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen lapsena lukenut. Tex Willer kiinnosti enemmÀn.

Vierailija
35/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaikki Mars-kirjat hyllyssÀ. Ei ole montaa vuotta kuin kuin ne uudelleen.

N55

Luin ne ÀÀneen lapsilleni. He arvostivat.

Vierailija
36/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tarzaneita, kyllÀ.

Tex WilleriÀ, Mustanaamioita, Aku Ankkaa, Lucky Luckea, Tenavia jne.

Tyttökirjoja, maailmsnkirjallisuuden klassikkoja, tietokirjoja, taidehistoriaa, muotilehtiÀ, sanomalehtiÀ jne.

Kaikenlaista tuli lapsena luettua 

Vierailija
37/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole N, mutta ihmettelen: kuka nyt enÀÀ lukee Tarzan-kirjoja? Jo 1980-luvulla oli jo paljon monipuolisempaa ajanvietettÀ tarjolla. Luin itse kyllÀ muutaman ehkÀ n.55 v.sitten. Toki joku harva on niistÀ voinut innostua aina meidÀn pÀiviimme saakka.

No johan VHS-videoiden aikakausi oli alkanut. Videovuokraamojen hyllyt pullottelivat halvalla sellaisiakin leffojen nauhoja joita ei olla vielĂ€kÀÀn tĂ€nÀÀn  julkaistu DVDllĂ€. 

Asioihin vihkiytyneet olivat jo löytÀneet kansantietokone Commodore 64n ja ottaneet sen kanssa ensimmÀisen askeleen jonka turvin opittiin selviytymÀÀn 2020-luvun digiyhteiskunnassa.

Ja lautapelit kuten Afrikan tÀhti tÀyttivÀt joutoaikaa. Hienostuneemmat etenivÀt siitÀ sitten vaikka shakkiin.

Vierailija
38/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinyylilevyt, 80-luvun loppupuolella myös cd-levyt, vhs ja beta-kasetit ja nauhurit, tv ja radio-ohjelmat, kirjat, lehdet. Nuo oli 80-luvulla minulle tÀrkeimmÀt.

Vierailija
39/61 |
23.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen tainnut lukea ne kaikki. Lapsena. HyviÀ kirjoja ovat, pitÀisi varmaan lukea uudestaan! Conan Barbaaritkin on hyviÀ!

Vierailija
40/61 |
24.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, enhÀn mÀ muista niiden nimiÀ. Mutta hyviÀ tarinoita olivat mm. Malinkojen aarre, Valkoinen gorilla Kai-Bolgani ja se juttu yhdestÀ amazoniheimosta, missÀ kaikilla amazonitytöillÀ oli hyvin tyylikkÀÀsti piirretyt lihakset. Sen piirtÀjÀ kyllÀ osasi hommansa.

Malinka-sarja, eli Aarrelaivan kirous, piirtÀjÀ Brocal Remohi.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThWCIJGHbQXexgmCr

Valkoisen gorillan tiedÀn mutten piirtÀjÀn nimeÀ.

Amatsonit piirsi Bane Kerac.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSK8Rf3_ykncQgn_r4

JĂ€lkimmĂ€inen sikĂ€li kiinnostava ettĂ€ työskenteli 1980-luvun sosialistisessa Jugoslaviassa. Siksi sarjoihin piirrettiin kaikkea lĂ€nsimaista mikĂ€ kotimaassa oli kiellettyĂ€. Mm. Kuvassa nĂ€kyvĂ€t KISS-naamiot ja punk-kampaukset. 

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kaksi kuusi neljÀ