Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohtaamisia sääntösuomessa, vasen ja oikea kulkusuunta

Vierailija
23.03.2026 |

Olin menossa kauppaan ajatuksissani pääoven vasemmalta sivulta. Samaan aikaan samalla puolella tuli vastaan mies, joka ei suostunut väistämään. Hän alkoi sättiä minua ja totesi: Suomessa kuljetaan oikealla puolella! Hämmennyin ja väistin. Vastaavia tilanteita on tullut joskus aiemminkin.

Tällaista olen kohdannut vain Suomessa. Kaupoissa ja muissa sisätiloissa ihmiset, yleensä aina keski-ikäiset miehet, huomauttelevat toisille siitä, kummalla puolella yleistä tilaa muiden pitää kulkea, vaikka tilaa olisi molemmille väistää eikä ole ruuhka. Samat miehet eivät koskaan väistä kävellessään naista vaan jyräävät suoraan päin, pahimmassakin ruuhkassa.

Tämä "oikea kulkusuunta" tuntuu pikkumaiselta virkamiesmäisyydeltä ja turhalta näpäyttelyltä. Autoliikenne ja kävelytiet ovat asia erikseen, mutta kaupassa? Yksi askel sivuun ja hymy riittäisi, molemmin puolin. Keneltä olisi pois ystävällisyys, muiden huomioon ottaminen. Keski-ikäiset juntit äijät neuroepätyypillisen jäykkien kuliusääntöjensä kanssa haluavat vain nolata ja hypyyttää naisia pois tieltä. Olet tielläni, pois alta! 

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan