Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisaruksesi tartuttaa sinut flunssaan juuri ennen matkaasi, mitä teet?

Vierailija
22.03.2026 |

Olet lähdössä pitkään odotetulle reissulle lomallasi. Pidät lomia hyvin harvoin.

Muutama päivä ennen reissua olet luvannut mennä veljelle/siskolle/hyvälle ystävällesi kylään, joka asuu jonkin matkan päässä, olet matkannut sinne junalla, etkä pääse pois sieltä ihan heti.

Läheiselläsi ja hänen perheellään on parhaillaan flunssavirus jylläämässä, kellä on ääni käheä ja joku aivastelee ja joku yskii. Läheisesi ei ollut maininnut asiasta, vaan kuittaa sen, että "Aijuu meillä on ollut vähän tautia tässä, jokainen tässä vähän enemmän tai vähemmän on kipeä."

Saat itsekin taudin, ja päivää ennen lentoa on kurkkusi myös kipeä ja flunssa pukkaa päälle. Olo on kehno.

Mitä todennäköisimmin teet?

A) olet vihainen läheisellesi

B) perut reissun, kipeänä et mene, toki niin joutuu sitten matkakumppanisi myös perumaan ja on turhaan järjestänyt palkatonta pari viikkoa

C) mitäs pikkuflunssasta, kyllä se siitä paranee, reissuun vain ja hyvä mieli! Miksi olisit vihainen kellekään? Flunssan voi saada vaikka kaupasta.

D) olet kiukkuinen ja vihainen, mutta menet reissuun silti, vaikka kipeänä ei niin kiva olekaan mennä

E) jotain muuta, mitä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

C. Elämä on ihmisen vaarallisinta aikaa.

Vierailija
2/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mene lapsiperheille kylään juuri ennen reissua. Koskaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

C. En ole mielipuoli.

Vierailija
4/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

B. En lähde kipeänä ainakaan. Vaadin siltä rahat joka ei kertonut totuutta. No ei vaan.

Vierailija
5/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea loppuun, mutta juuri ennen matkaa ei todellakaan mennä vieraisille. Ja tunnethan sisaruksesi: epäluotettava. Seuraavat viisi vuotta ilman vierailua.

Vierailija
6/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

D.

Kelju temppu sisarukselta.

Vierailija
7/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tässä mulle kävi juuri näin ja ärsyttää vähän. Tekisi mieli olla vähän vihainen läheiselleni ja olenkin, vaikken tietenkään sitä hänelle kerro. 

Reissun voin toki perua, mutta matkakumppanini menettää ansionmenetykset on joka tapauksessa n.1000-1500 e. Meni tai ei. 

Toisaalta haluisin ajatella kuten C, että mitäs moisista ja flunssan voi saada vaikka sieltä kaupastakin. Mutta kun en ole! Olen katkeraisuuteen taipuva, enkä liiemmin positiivinen.

Vierailija
8/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

E) en tapaa yhtäkään ihmistä jolla on räkänokkia kotonaan kahta-kolmea viikkoa ennen reissua. 

Vierailija
9/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden matkalle.

Vierailija
10/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

C)  Tylsästi tehty kun ei kerrottu, mutta taudin voi tosiaan saada kaupastakin.   Lääkitsisin itseni kunnolla, jos lentomatka.

Jos olisin kovasti sairas, niin matkavakuutukset on tätä varten. 

Vierailija
11/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ö Olisin aika vihainen itselleni kun en tajua pestä käsiä.

Vierailija
12/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

D

Olen vihainen, mutta jos tosiaan reissu pari viikkoa, niin ehkä ehtii parantua. Jos on joku tyyliin influenssa, niin sit perun.

Ennen reissuja olen kyllä tarkka kyläillessä, ja varmistan etukäteen, ettei mitään tautia ole.

Vierailija
13/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttäisi huonoa immuunijärjestelmääni, kun ei edes flunssalta suojaa. Laittaisin sen sukulaisen sijastani matkalle ja jäisin kotiin paranmaan vastustuskykyäni.

Vierailija
14/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustit sinne kylään junalla, niin on melko todennäköistä, että sait sen flunssan jo junassa.

Ennen minäkin kiertelin ja kaartelin flunssaisia ihmisiä. Ja jos joku ihminen aivasti samassa tilassa, olin välittömästi seuraavana päivänä sairas. Luulin, että vastustuskyvyssäni oli jotain vikaa. Sitten menin työhön, jossa jouduin kohtaamaan satoja ihmisiä päivittäin. Oikeasti se on niin, että mitä enemmän välttelet ihmiskontakteja, sitä enemmän sairastat. Nykyään ihmiset saavat aivastella ihan rauhassa samassa tilassa. Eivät ne taudit tartu. Eli vastustuskyky kasvaa ihmiskontaktien määrän kasvaessa. Kai se elimistö jotenkin harjaantuu torjumaan viruksia ja bakteereita. Eli jos haluaa, ettei sairasta jatkuvasti, niin pitäisi saada ihmiskontakteja ja harjoitusta elimistölle.

Itse varmaan lähtisin reissuun pienestä flunssasta riippumatta. Eiköhän se matkan aikana parane. Sisarukselle sanoisin, että varottaa seuraavalla kerralla, jos ovat kipeitä. Yleensä on ihan kohteliasta kertoa vieraille, jos on flunssassa tai vatsataudissa. Saa jokainen itse päättää tuleeko kylään sairastumisriskistä huolimatta. Harva kuitenkaan haluaa tieten tahtoen sairastua ennen matkaa.

Vierailija
15/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaana ei sovi matkustaa.

Vierailija
16/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ö Olisin aika vihainen itselleni kun en tajua pestä käsiä.

Käsienpesu ei enää auta, kun tauti leviää pisaratartuntana kyläpaikassa. 

Vierailija
17/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttäisin itseäni, jos punkeaisin flunssa-kaudella lapsiperheen kotiin juuri ennen matkaani.

Vierailija
18/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mitäs jos teille tulee 40 asteen kuume ettekä pääse ylös sängystä? eikai kukaan silloo mihinkää lähre

Vierailija
19/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttäisin itseäni, jos punkeaisin flunssa-kaudella lapsiperheen kotiin juuri ennen matkaani.

Tämä ja matkustaisin sinne junalla.

Vierailija
20/28 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

A ja B mutta en myöskään olis jäänyt kyläilemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi