Ruokabudjettinne ja pihistelyvinkit?
Minkälaisia ruokabudjetteja teillä on nykyisillä hinnoilla? Kerro myös syöjien määrä.
Meillä 4 hlöä (2aikuista + 14-v. ja 17-v.), tavoite 600e/kk. Toteutunut budjetti viime kuukausina noin 650e. Nytkin näyttää siltä, että 600 euroon on enää vajaa 100e jäljellä ja kaappi tyhjä, joten helposti menee yli tavoitteesta.
Ja mitkä ovat pihistelyvinkkisi silloin, kun budjetti on menossa yli tai rahat loppu? Mitä ruokia teet silloin? Vinkkejä kaivataan :)
Kommentit (46)
Kiitos hyvistä vinkeistä, tullut muutamia sellaisia, jotka unohtuneet ruokalistalta. Ainakin itsellä käy helposti niin, että tietyt ruoat pyörivät listalla.
Ap
Aika vähällä rahalla saat ap 4 ihmisen ruoat, kun 2 vieläpä teiniä. Varmaan vaikea nipistää tuosta.
Mun nollabudjettiruokani on linssipastakeitto. Kaapissa pitää olla aina linssejä, pastaa ja kookosmaitotetroja. Heitän sekaan myös pakastevihannespussien jämiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloin syömään vähemmän. Ei kuitenkaan laihdu jos vähän vähemmän syö ja terveellisesti halpoja kasviksia ja sellaista.
Tää vinkki ei käy teineille, mutta aikuisille ok.
Röpselinäkkäri. Eli normaali näkkileipä voilla, ja laitetaan grilli maustetta päälle. Ja hyvää on.
Te joiden ruokabudjetti on useita satoja, tonnista puhumattakaan, ette ole pihistelystä kuulleetkaan.
Millä tavalla isojen annosten tekeminen pienentää ruokakuluja?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pienentää kun voi ostaa tarjouksesta ison satsin ja pakastaa kuin että hakisi yksitellen kuhunkin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pienentää kun voi ostaa tarjouksesta ison satsin ja pakastaa kuin että hakisi yksitellen kuhunkin tarpeeseen.
Tarjouksesta voi ostaa myös pienen satsin. Ei tuo oikeasti tuo mitään säästöä varsinkin jos on vaarana se, että ruokia ei ehdi syödä ennen kuin ne pilaantuvat.
Juuresosekeittoa, johon myös tomaattia. Teepakkaus tarjouksesta 50 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjouksesta voi ostaa myös pienen satsin. Ei tuo oikeasti tuo mitään säästöä varsinkin jos on vaarana se, että ruokia ei ehdi syödä ennen kuin ne pilaantuvat.
Eihän voi jos vaikka kanaa myydään tarjouksessa kilon paketti niin onhan se järkevämpää yksinasujankin ostaa se ja pakastaa valmiiksi tehtynä ruokana tai sellaisenaa annoksissa kuin että hakisi päivittäin 100 g broilerin ties millä kilohinnalla sitten. Ihan vastaava juttu kahvitarjousten kanssa jne.
Vierailija kirjoitti:
Te joiden ruokabudjetti on useita satoja, tonnista puhumattakaan, ette ole pihistelystä kuulleetkaan.
Isossa perheessä rahaa menee ruokaan enemmän kuin yksinasuvalla tai pienellä perheellä. Henkilöä kohden rahamäärä voi olla siis sama, mutta suurempi määrä pitäisi saada ruokittua. Pihistelyä tämäkin vaatii, jotta ruokakulut pysyvät maltillisina henkilöä kohden.
Itse en lihasta niin välitä mutta mies pitää tärkeänä. Ostan esim. kilon jauhelihaa tarjouksesta ja jaan kolmeen osaan pakastimeen. Jos syö herkkuja, nekin kannattaa tehdä itse. Esim. keksit ja piirakat. Keväällä alan tyhjentää pakastinta ajatuksella. Viinimarjat ym. menee smoothieihin päivittäin ja muut sattumat esim. avatut vihannespussit ruokien joukkoon. Aika helppo säästää kun pitää perusjuttuja aina kaapissa kuten perunat, makaronit, jauhot, hiutaleet, linssit, näkkärit jne. Ne on halpoja.
Nykyään se on noin 240 euroa /kk ja 2 aikuista. Me syödään laadukkaasti ja terveellisesti, hyvin pitkälti ravitsemussuositusten mukaisesti.
Lihaa syödään todella vähän: grillimakkaraa juhannuksena, nakkeja vappuna, kinkkua jouluna. Se mitä joulukinkusta jää, pakastetaan ja syödään alkukeväästä hernekeitossa, pizzassa tai kinkkupiirakassa.
Kalaa syödään noin 2-3 kertaa viikossa. Osa on itse ongittua, osa purkkikalaa, osa kalatiskiltä.
Kasvisaterioita on noin 2-3 kertaa viikossa. Yksi linssi/papu/hernekeitto ja lisäksi muuta kasvisruokaa.
Broileria tai kananmunaa on 1-2 kertaa viikossa.
Aamulla kahvia, maitoa, puuroa/jugurttia/rahkaa ja lisukkeita. Osa marjoista on itse kerättyjä.
Enimmäkseen ostetaan Prismasta, välillä lähi K-kaupasta, joka ei ole halvin mutta nopea ja on kiva kun se on, joten yritetään asioida sielläkin. Noin 4 kertaa vuodessa tilataan Fiksuruoasta esim. soijarouheet, tomaattimurskat, kahvia ja mitä siellä sattuu olemaan meille sopivia ruokia halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannatakaan ostaa mitään pilaantumaan. Mutta monia ruokia voi pakastaa. Esimerkiksi vihanneksia ostan usein kesällä kun ovat halpoja, ja pakastan kevättalveksi esim. kesäkurpitsaa pilkottuna wokkeihin, piirakoihin ja keittoihin. Mutta ei pakastimeenkaan kannata liikaa laittaa, jos niitä ei sieltä syö, vaan sopivasti vain sen verran kuin käyttää.
2 henkeä, sunnuntaisin 5, kerran 2 kk isompi porukka.
En haluaisi käyttää yli 400e/kk mutta tämän vuoden puolella 500e:kin tekee tosi tiukkaa. Hinnat nousseet älyttömästi!
Jos ajattelee että naudan jauhelihaa sai ennen 9e kilo tarjouksesta, nyt ei mistään saa alle 18e kilo. 100% korotus, onko edes laillinen!?? Ei tuo 9e/kg:kaan myyty tappiolla!
Sinkku. Koitan pitää keskimäärin 50 €/viikko, siinä kaikki talousostokset, ei vaan pelkkä ruoka. Pesuaineet, paperit. Tuossa ei tarvitse paljon säästellä kun katsoo kilohintoja ja tarjouksia, voi syödä mitä mieli tekee. Keitän kyllä itse hernekeitot enkä osta juuri koskaan valmisruokia. Teen ruokaa paljon kerralla. Joskus ostan saunaoluet tai jäätelöä tarjouksesta.
Viimeksi olen käynyt kaupassa 4 päivää sitten, eikä tarvitse ainakaan tänään eikä huomenna mennä. Teen tänään munakasrullan, kinkkua ja kanttarelleja, sipulia, tuorejuustoa. Riittää pari päivää.
Mun ehkä paras vinkki on vanhat keittokirjat. Jos löytyy vaikka kotitalouden oppikirja, Penninvenyttäjän keittokirja tms. Niissä on yleensä simppeleitä ohjeita ja edullisista perus raaka-aineista. Mulla on mummovainaan jäämistöstä peräisin Pula-ajan keittokirja ja sen ohjeet on kyllä jo hc piheilyä.
Opiskelijan elämä on jo takana, silloin piti pihistellä. Nyt minä ja mies, ja 3v tytär. Emme pihistele, jos joku tuntuu tuolla lähisupparissa liian kalliilta, jätämme toki ostamatta mutta hyvä terveellistä perusruokaa ostamme, en tiedä miksi pitäisi pihistellä.
Annostelu on tärkeää. Helposti syö liikaa vaikka vähemmänkin riittäisi. Kun teen ruuan niin päätän, että siitä tulee vaikka 6 annosta. Jaan sen kuudeksi annokseksi ja sillä selvä. Syön yhden, osan laitan jääkaappiin ja yhden tai kaksi annosta pakastimen "ruokapankki" hyllylle. Ruokapankki on sitä varten, että jos rahat loppuu niin ruokaa on sentään pankissa seuraavaan rahapäivään.
Kun ostan kuun alussa paketin kaurahiutaleita niin jaan sen sisällön kuukauden päivillä. Eli 1kg/30pv. Kun teen aamupuuroa niin mittaan grammalleen sen päivän osuuden tuosta kilosta.
Aioin kans kommentoida samaa. Älyttömän hyvää. Olen syönyt myös grillattua kaalia kesällä. Varhaiskaali suikaleiksi, öljyinen marinadi päälle siveltynä ja grilliin. On todella herkullista ja ihan pilkkahintaan.
Kaalinkantakeitto on myös herkullista. Kun muut osat kaalista on syöty, keitä pitkään kantoja esim. Valkosipulin ja mahdollisesti muiden kasvisten kanssa, mitä nyt löytyy, voit käyttää myös lehtikaalinruotoja ja muuta sellaista mikä ei mene mihinkään. Soseuta ja lisää joku kerma, nam.