Ruokabudjettinne ja pihistelyvinkit?
Minkälaisia ruokabudjetteja teillä on nykyisillä hinnoilla? Kerro myös syöjien määrä.
Meillä 4 hlöä (2aikuista + 14-v. ja 17-v.), tavoite 600e/kk. Toteutunut budjetti viime kuukausina noin 650e. Nytkin näyttää siltä, että 600 euroon on enää vajaa 100e jäljellä ja kaappi tyhjä, joten helposti menee yli tavoitteesta.
Ja mitkä ovat pihistelyvinkkisi silloin, kun budjetti on menossa yli tai rahat loppu? Mitä ruokia teet silloin? Vinkkejä kaivataan :)
Kommentit (26)
Noin 400€ kuussa menee ihan ruokakauppaan, sisältää myös vessapaperit ja perus hygieniatarvikkeet. 2 aikuista yksi melkein aikuinen. Lihaa ja kalaa ostetaan myös suoraan tuottajalta, maksaa paljon eli päästään kyllä vähintään 500€/kk kun nuo lisätään.
Ruoka tehdään itse perusaineksista, myös eväät töihin. Marjat metsästä ja kesällä kasvimaalta vähän jatkoa.
Mä pidän kirjaa menoistani ja viime kuussa meni noin syömisiin n. 450 euroa, siinä oli mukana kyllä koirankin ruuat ja veskipaperit ja lounaat töissä (läsnäpäiviä 2-3/vko). Lapset ei enää asu kotona.
Syön aikalailla mikä miellyttää, mutta en törsää, kyttään kilohintoja ja punalaputettuja.
Kotona syön usein munakasta, jauheliha-hernemaissipaprika-makaronimössöä, tai sitten ihan vaan paistettuja munia ja keitettyjä pottuja ja porkkanoita. Kyytipoikana on margariinia. Iltapala on usein leipää ja omppu, ja teen itse usein ns. pataleipiä. Tykkään jostain syystä perunavellistä ja teen aika usein, ja jämät paistan perunaletuiksi. Pyttipannua, risottoa....Mä olen aika kova "metsämyyrä" ja kerään aika lailla marjoja ja sieniä, on pakastimet täynnä marraskuussa. Nyt olen sitten niitä tyhjentänyt. Sienikastike, porkkanat ja potut on ihan hyvää murkinaa. Marjoja voi heittää puuroon ja jogurttiin.
Jätän aika lailla herkut kauppaan, en ole pullahiiri, mutta ostan kyllä limpparia viikonlopuksi ja jonkun Pirkan pakastepullapussin, jos vaikka tulee vieraita.
Jatkoin sienillä monesti myös lihapullataikinaa, kun lapset asui kotona (2 poikaa ja tyttö).
Ymmärrän että teillä menee ruokaan rahaa, teini-ikäiset pojat syö tosissaan paljon. Ne ei jollain kasvissosesopalla kyllä tule ruokituiksi tai sitten siinä pitää olla ohessa vaikka lämpimiä leipiä. Mulla oli esim. jauhelihakeittoon tapana heittää kourallinen tai pari makaronia, niin nälkä lähti paremmin. Mun mielestä toi budjetti on jopa pieni.
Mä aloin syömään vähemmän. Ei kuitenkaan laihdu jos vähän vähemmän syö ja terveellisesti halpoja kasviksia ja sellaista.
Kaupassa katsonut että monet tuhlaa alkoholiin ja kalliisiin eineksiin. Niihin saa menee rahaa. Sitten on niitä nikotiinituotteiden ostajiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kaalta, juureksia ja papuja. Ovat edullisia.
Mitään sosekeittoja en syö, vaan teen esim uunijuurekset, paahdettua kaalia jne.
Valmistuksessa käytän tietenkin öljyä ja mausteita.
Hyvä vinkki tuo kaalin paahtaminen. En ole tullut ajatelleeksi.
Aioin kans kommentoida samaa. Älyttömän hyvää. Olen syönyt myös grillattua kaalia kesällä. Varhaiskaali suikaleiksi, öljyinen marinadi päälle siveltynä ja grilliin. On todella herkullista ja ihan pilkkahintaan.
Kaalinkantakeitto on myös herkullista. Kun muut osat kaalista on syöty, keitä pitkään kantoja esim. Valkosipulin ja mahdollisesti muiden kasvisten kanssa, mitä nyt löytyy, voit käyttää myös lehtikaalinruotoja ja muuta sellaista mikä ei mene mihinkään. Soseuta ja lisää joku kerma, nam.
Sinkkutalous ja ruokaan menee max 100e/kk. Parasta on ilmaiseksi saatu, toiseksi parasta ilmaiseksi kerätty, kolmanneksi tulee palkaksi saatu ja viimeisenä kaupasta ostettu ruoka. Jos joutuu kaupasta ostamaan niin tarjouksia kytäten ostan.