Kuinka monta kirjaa olet lukenut elämäsi aikana ja ikä
Varmaan 2000-3000. Aloin lukemaan 7 vuotiaana kunnolla ja ikää on 49v
Kommentit (50)
En tiedä. Olen opiskellut kirjallisuutta, suomentanut pitkälle toistasataa nidettä ja kirjoittanut itse muutaman kirjan. Ennen kuin voi kirjoittaa itse, on luettava paljon, paljon.
Elän kirjallisuudesta, mutta ei se ole mikään kehumisen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko kukaan runoja tai näytelmiä?
Minä luen.
Trump ei ole lukenut - eikä lue - yhtään kirjaa ja on nyt USA:n presidentti.
Vähintään 3000.. eli 7 vuotiaasta saakka kirja viikossa. Todennäköisesti paljon enemmän.
M. 70v
Arvannen ainakin 3000? Lisäksi vähintään 1500 suurehkoa kenties sarjakuviksi laskettavaa albumia tmv. Ikää 60. Kirjasto auttaa elämään ;)
Vierailija kirjoitti:
En oikein saa lukemisesta mitään. Tuntuu että kirjat on heitä varten, jotka eivät itse ajattele. Ei ole omaa laaja-alaista näkemystä, ja sitä sitten haetaan kirjoista.
Erikoista. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millä tavoin olet hankkinut kaiken sen tiedon mihin ajattelusi pohjautuu?
Vaikea nimittäin uskoa, että olet hankkinut laaja-alaisen näkemyksesi tutkimalla ja ajattemalla itse turvautummatta muiden tietoihin. Voi tietysti olla, että sinulla on ollut loistavat opettajat joiden puheita kuuntelemalla olet saanut tiedot ajattelusi pohjaksi. Mutta miten tämä polku eroaa siitä, että olisit lukenut samat asiat kirjoista.?
Vaikea sanoa, mutta arvelisin että ehkä 1500-2000 ja olen 37v. Teininä saattoi helposti mennä usea kirja viikossa ja aikuisiällä on vähän vaihdellut. Huippuvuosina olen lukenut n. 100 kirjan vuositahtia, hiljaisempina kausina ehkä 10-20.
Aika monta 60 vuoden aikana en ole laskenut.
Olennaista ei ole luettujen kirjojen määrä vaan sisältö.
Ja eritoten se, mitä siitä on jäänyt mieleen ja mitä ihminen on oppinut ja miten kehittänyt omaa ajatteluaan sen avulla.
Melko varmasti yli 5000. Muutaman viime vuoden ajan käyttämässäni e-kirjasovelluksessa on yli 1800 luettua kirjaa, mutta osa niistä on novellimittaisia.
M 58v.
Vierailija kirjoitti:
Olennaista ei ole luettujen kirjojen määrä vaan sisältö.
Ja eritoten se, mitä siitä on jäänyt mieleen ja mitä ihminen on oppinut ja miten kehittänyt omaa ajatteluaan sen avulla.
Kuka tykkää mistäkin. Jos haluaa vain lukea ilman liikoja miettimisä, niin on sekin hyvä. Aina sieltä jotain jää mieleen. Jos ei muuta, niin sanavarasto kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei se määrä vaan laatu
Kuka on se auktoriteetti joka voi määrittää laadun?
Aika vaikea arvioida. Kioskipokkareita ja -lehtiä (siis pokkareita tyyliin Manhattan, Nick Carter, Montana, jne ja kioskilehtiä Lännensarja, Marc Brody, Kostaja, Finn West, Lapsikohtalo jne.) olen lukenut noin 4800 kpl. "Oikeita" kirjoja n. 5000 kpl. Sarjakuvakirjoja n. 600.
Ikää on 62 v.
En pysty edes arvioimaan, sillä lapsena ja nuorena tuli luettua niin paljon. Muistan, että joskus alakouluikäisenä saatoin kirjastosta lainata joku 30 kirjaa kerralla.
Suunilleen 15 600 ja ikä 60+. Luen koko ajan ja nyt vanhemmiten menee useampi kirja päivässä.
Joskus näytelmiä. Runoja en koskaan. En ymmärrä niitä.