Juice Leskinen sanoi, että on lukenut 50 000 kirjaa
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se alkoholisti ei tuollaista määrää kirjoja todellakaan lukenut.
Miten se alkoholismi olisi muka siihen vaikuttanut? Juice oli kuules melkoinen kirjatietäjä joten hyvinkin voin tuon määrän uskoa.
Kuoli 56 vuotiaana eli jos oppi lukemaan koulussa 7 vuotiaana niin oli 49 vuotta aikaa lukea. Eli lähemmäs kolme kirjaa muka luki jokaisena päivänä :D Uskoo ken tahtoo.
Juice oppi 4-vuotiaana lukemaan.
Kirjojen sivumäärä vaihtelee, jos et tiedä.
Tuskin kuitenkaan ennen kouluikää luki romaaneja...
Mitä romaanit kuuluvat asiaan... toisaalta hän kahlasi paikallisen kirjaston läpi jo kansakoulussa, joten ei se olisi ollut ihme.
Opin itse lukemaan 6-vuotiaana. Luin erittäin pienellä tekstillä painetun kirjan läpi parissa päivässä, useita kymmeniä sivuja.
Enkä ole edes autisti tms spesiaali.
Veljeni luki Bram Stokerin Draculan 9:n vanhana. Ei ihan ohut lehtinen sekään.
Silmäili :D Riittää silmäiltävää:
Romaanit
Köyhää väkeä (Bednyje ljudi, 1846)
Kaksoisolento (Dvojnik, 1846)
Vieras rouva ja mies vuoteen alla. (Tšužaja žena, 1848) Suomentanut Juho Ahava. Hämeenlinna: Karisto, 1908, 2. painos nimellä Vieras rouva, 1966. Helmisarja 29
Netotška Nezvanova (Netotška Nezvanova, 1849, suom. Eila Salminen, kokoelmassa Valkeat yöt (Karisto, 1981), ja Veikko Koivumäki (Minerva, 2008)
Vanhan ruhtinaan rakkaus (Djadjuškin son, 1859, suom. Juhani Konkka, 1939)
Narri kartanon valtiaana (Selo Stepantšikovo, 1859)
Sorrettuja ja solvattuja (Unižennye i oskorblennye, 1861, suom. myös nimellä Alistetut ja loukatut)
Muistelmia kuolleesta talosta (Zapiski iz mertvogo doma, 1862)
Kirjoituksia kellarista (Zapiski iz podpolja, 1864, suom. myös nimellä Kellariloukko)
Rikos ja rangaistus (Prestuplenije i nakazanije, 1866)
Pelurit (Igrok, 1867, ens. suom. Pelaaja: erään nuoren miehen päiväkirjasta, 1907)
Idiootti (Idiot, 1869)
Ikuinen aviomies (Vetšnyi muž, 1870)
Riivaajat (Besy, 1872, suom. Ida Pekari 1928 ja Lea Pyykkö 1982)
Keskenkasvuinen (Podrostok, 1875)
Karamazovin veljekset (Bratja Karamazovy, 1880)
Novellit
" " (ei suomennettu, sananmukainen käännös "Romaani yhdeksänä kirjeenä") (1847)
Herra Prohartsin (Gospodin Prohartsin, 1847)
Emäntä (1847)
Polzunkov (1848)
Heikko sydän (1848)
Rehellinen varas (1848)
(ei suomennettu, sananmukainen käännös "Joulukuusi ja häät") (1848)
Vieras rouva (Tšužaja žena, 1848)
Valkeat yöt eli Valkoisia öitä (Belyje notši, 1848, suom. "Valoisia öitä", 1896)
Pieni sankari (Malenkij geroj, 1849)
Krokotiili (Krokodil, 1864)
Ikuinen aviomies (Vetšnyi muž, 1870)
Bobok (Bobok, 1873)
Pietarilaiskuvia (Malenkie kartinki, 1874)
Lempeä neito (Krotkaja, 1876)
Talonpoika Marei (Mužik Marej, 1876)
Poika Kristuksen joulujuhlassa (Maltšik u Hrista na jolke, 1876)
Naurettavan ihmisen uni (Son smešnogo tšeloveka, 1877)
Muut teokset
Kirjailijan päiväkirja (Dnevnik pisatelâ, 18731881)
Talvisia merkintöjä kesän vaikutelmista (Zimnie zametki o letnih vpetšatlenijah, 1863). Suom. Tiina Kartano. Tampere: niin & näin, 2009.
Kulta-aika taskussa Kirjoituksia Venäjän maasta ja hengestä. Suom. Tiina Kartano. Käännöstarkistus Arja Pikkupeura. Tampere: niin & näin, 2015.
No, minäpoika opetin itseni lukemaan 3-4 vuotiaana. Kyllä jonkin verran on täälläkin tullut luettua kirjoja, mutta tuollainen yliampuva brassailu kielii huomionhakuisesta persoonallisuudesta.
Olihan se todistettavasti aika humalassakin usein ja sitä myöden krapulassa. Siitä voi jo pä
ätellä jotain, missä kunnossa se on lueskellut. En epäile etteikö olisi lukenutkin paljon, mutta tuo määrä ei voi pitää paikkaansa. Tämä on nyt jokin epävirallinen kaupunkilegenda, mitä on itse tuopin ääressä kehuskellut.
Vierailija kirjoitti:
No, minäpoika opetin itseni lukemaan 3-4 vuotiaana. Kyllä jonkin verran on täälläkin tullut luettua kirjoja, mutta tuollainen yliampuva brassailu kielii huomionhakuisesta persoonallisuudesta.
Miksi kadehdit, lue lisää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juice kuitenkin teki musiikkia, keikkaili ja esiintyi. Ilmeisesti viihteelläkin istuskeli kapakoissa ym. Miten muka kukaan ehtii tekemään jotain muuta jos lukee tuollaisen määrän kirjoja? Lisäksi epäilyttävää on aina, jos kuka tahansa nimenomaisesti ilmoittaa noin isoja lukumääriä. Ellei nyt sitten pidä oikein kirjaa jokaisesta lukemastaan kirjasta. Siihenkin olisi muuten mennyt sitä "lukuaikaa" ...
Luen ja olen lukenut paljon, mutta kyllä sellainen tyypillinen tahti on ehkä kirja viikossa, kun on muutakin tekemistä. Mitenkään en pysty laskemaan, kuinka monta kirjaa olen tähänastisen elämäni aikana lukenut. En todellakaan muista niitä kaikkia erikseen. Saatan tunnistaa nähdessäni kirjan, että olen tuon lukenut, mutta en mitenkään pysty muistamaan niitä kaikkia. Joten jos joku väittää lukeneensa 50 000 kirjaa - niin silloin pitäisi kyllä pystyä nimemään ne. Todennäköisesti Juice on vähän "heitellyt" omiaan.
Miksi ne pitäisi pystyä nimeämään? Muistatko sinä jokaisen tv sarjan minkä olet elämäsi aikana katsonut? Tuskin.
En osaa itsekään nimetä kaikkia kirjoja mitä olen lukenut. Eikä se ole tarpeenkaan.
Ei kirjan lukemiseen mene paljoa aikaa jos ja kun on nopea lukija. Myös keskittymiskyky oli erilainen tuolloin. Kestäähän se kirjan lukeminen jos keskittyy siihen 10s kerrallaan...
Miten voi väittää sitten lukeneensa 50 000 kirjaa? Ei mitenkään. Tuulesta temmattu lukumäärä. Kuka tahansa voi heittää mitä tahansa "noin" lukua, se ei silti tarkoita, että olisi lukenut niin paljon.
Novellit, ohuet kirjat, runokirjat jne. Saat sinäkin luettua kirjan 15 minuutissa jos se on ohut. Vai mitä?
Tuhat kirjaa vuodessa, en usko. Itse olen lukenut ehkä 2000-3000 kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Olihan se todistettavasti aika humalassakin usein ja sitä myöden krapulassa. Siitä voi jo pä
ätellä jotain, missä kunnossa se on lueskellut. En epäile etteikö olisi lukenutkin paljon, mutta tuo määrä ei voi pitää paikkaansa. Tämä on nyt jokin epävirallinen kaupunkilegenda, mitä on itse tuopin ääressä kehuskellut.
Novellit, ohuet kirjat, runokirjat jne. Saat sinäkin luettua kirjan 15 minuutissa jos se on ohut. Vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko yhtään perehtynyt hänen elämäänsä?
Todennäköisesti et.
Mikä vaivaa, luonnonkeltainen otsa vai jokin muu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se alkoholisti ei tuollaista määrää kirjoja todellakaan lukenut.
Miten se alkoholismi olisi muka siihen vaikuttanut? Juice oli kuules melkoinen kirjatietäjä joten hyvinkin voin tuon määrän uskoa.
Juice istui kapakassa jauhamassa paskaa ja vinoilemassa muille. Joskus nuorena oli varmaan lukenutkin, mutta 70-luvun puolesta välistä saakka oli rapajuoppo.
Oli juoppo mutta kyllä niin luki kuin kirjoittikin.
Ottamatta kantaa Juicen luettujen kirjojen määriin, niin ihmiset lukevat eritavalla.
Osa lukee niin, että silmät liikkuvat rivin alusta loppuun. Pikalukijoille riittää kun silmät liikkuvat keskelle. Eli he eivät fyysisesti lue riviä alusta loppuun vaikka lukevatkin rivin. Onhan lukunopeus silloin aivan erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Nopea lukija lukee kirjan muutamassa tunnissa.
Eräs lukutoukka luki parisataasivuisen kirjan yläasteen äikäntunnilla, kun keskivertopallopää luki yhden luvun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs lukutoukka luki parisataasivuisen kirjan yläasteen äikäntunnilla, kun keskivertopallopää luki yhden luvun.
Ja nyt nämä pallopäät täällä inttävät ettei voi lukea useampaa kirjaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa Juicen luettujen kirjojen määriin, niin ihmiset lukevat eritavalla.
Osa lukee niin, että silmät liikkuvat rivin alusta loppuun. Pikalukijoille riittää kun silmät liikkuvat keskelle. Eli he eivät fyysisesti lue riviä alusta loppuun vaikka lukevatkin rivin. Onhan lukunopeus silloin aivan erilainen.
Tämä. Viittaan tuohon mainitsemaani lukutoukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt nämä pallopäät täällä inttävät ettei voi lukea useampaa kirjaa päivässä.
Nykyään suuri osa kakaroista ei eläessään lue yhtään kirjaa. Ei pysty, ei kykene...
Ei määrä, vaan laatu. Täällä voidan kyllä nyt väittää puolesta ja vastaan vaikka maailman tappiin asti. Kukaan ei voi tietää tähän oikeaa vastausta. Paitsi ehkä juissi itse pilven longalla naureskelee röhönaurut tälle typeryydelle.
Todennäköisyyksien valossa väitän, että ei lukenut. Mistä se olisi ne 50 000 kirjaa edes saanut käsiinsä? Jos Juicen jäämistöistä löytyisi edes 25 000 eri kirjaa - kaikkki aku ankat, jallut ja kallet mukaanlukien niin ehkä joo.
Parhaimmillaan nokkela riimittäjä, huonoimmillaan paatoksellinen itsesäälijä. En kyllä usko tuohon lukemisen maailmanennätykseen ollenkaan.
Jospa kyseessä oli 50000 sivua, mutta toimittaja kuuli väärin.
Kaikkihan riippuu siitä, miten "lukea" määritellään. Ja kirja.
Taannoin lehdessä ihasteltiin huippuopiskelijaa, joka kertoi lukevansa kolmattasataa kirjaa vuodessa. Hänelle lukeminen tarkoitti pikanopeudella kuuntelemista kuntopyörän selässä.
Ei kannata kiistellä, ennen kuin määritelmät ovat osapuolille selvät.
Luulisi tuon ikäisen ymmärtävän mitä lukeminen voi olla. Olen itse 54vuotias ja lukenut elämässäni todella paljon.
Jään silti jälkeen kaverilleni joka lukee oikeasti 2-5 kirjaa päivässä. Työn ohessa.