Suomen lahjavero systeemin on älytön. Verottajan laskurilla laskin että jos saan sedältäni (ei ole sukua) 400 000€
Niin veroa siitä joutuu maksamaan 115 000€. Siis rahasta josta on se tienatessa kerran jo verot maksettu.
Joo, voisi antaa myös ennakkoperintönä, mutta eipä asia siitä juuri muuksi muutu.
Kommentit (31)
Se oli se elatuslahja veroton.
Setäsi voi halutessaan maksella sun laskuja, joista ei mene lahjaveroa.
Eli vuokra, sähkölasku, vesilasku, jne...
Onhan tuo kyllä tosi paljon veroa, mutta toisaalta lahjaveroon tuli pieni kevennys tämän vuoden alusta, joten lahjoja voi antaa 7499 euroa kolmen vuoden aikana ilman, että siitä menee veroja. Miksi setä ei ole suunnitellut asiaa etukäteen, ja antanut noita pieniä lahjoja vuosien varrella?
Lahjaveron pitäisi olla täysin sama kuin tuloveron.
Miksi kuvittelet ahneena saavasi setäsi koko perinnön? Hän voi hyvinkin lahjoittaa hyväntekeväisyyteen ja silloin se on verotonta.
Ethän sinä ole siitä veroa maksanut.
Tilanne ei eroa siitä mitenkään, että teet minulle puuroa ja minä maksan sinulle siitä 10€. Olen maksanut rahoistani jo veron kertaalleen. Tämä on vielä siitä hullu tapaus, että siinä siirtyy hyödyke ja tehdään hyödyllistä työtä, mutta silti siitä joutuu maksamaan itseasiassa enemmän veroa kuin vastikkeettomasta tulosta.
Systeemi on niin työnteko astainen kuin olla ja voi. Ei ihme, jos ei paria prosenttia hommat kiinnosta.
Ap, tuolla perusteella kenenkään ei tarvitsisi maksaa veroa mistään. Yleensäkin kaikki ihmisillä oleva raha on jossakin vaiheessa verotettu, ja rahan liikkumisesta joutuu pääsääntöisesti maksamaan veroa. Sama raha kiertää lahjoina, ostoksina, palkkoina, jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä ole siitä veroa maksanut.
Tilanne ei eroa siitä mitenkään, että teet minulle puuroa ja minä maksan sinulle siitä 10€. Olen maksanut rahoistani jo veron kertaalleen. Tämä on vielä siitä hullu tapaus, että siinä siirtyy hyödyke ja tehdään hyödyllistä työtä, mutta silti siitä joutuu maksamaan itseasiassa enemmän veroa kuin vastikkeettomasta tulosta.
Systeemi on niin työnteko astainen kuin olla ja voi. Ei ihme, jos ei paria prosenttia hommat kiinnosta.
No se on sun oma syy jos maksat puurosta 10 euroa, sen sijaan että tekisit sitä 0,01 eurolla itse.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tuolla perusteella kenenkään ei tarvitsisi maksaa veroa mistään. Yleensäkin kaikki ihmisillä oleva raha on jossakin vaiheessa verotettu, ja rahan liikkumisesta joutuu pääsääntöisesti maksamaan veroa. Sama raha kiertää lahjoina, ostoksina, palkkoina, jne. jne.
jatkan viimeistä lausetta: ja on aivan normaalia, että näiden tapahtumien ja siirtojen yhteydessä maksetaan veroja. Se verotus liittyy näihin tapahtumiin ja siirtoihin, eikä niin, että sinulla on taskussasi tai tililläsi vaikkapa 10 000 euroa, jolla voi tehdä verovapaasti mitä tahansa perusteella, että kyseinen raha on joskus verotettu.
onko se naapurin setä vai mikä kun ei ole sukua
Miksi sinun pitäisi saada rahaa verottomasti?
Tulovero on vielä kohtuuttomampi! Tienaat 3600 euroa kuussa, niin ylimenevältä osalta verottaja vie puolet! Verottaja rankaisee ihmisiä työnteosta. Mitä enemmän ja mitä vaativampaa duunia teet, niin sitä kovempi raippaverotus!
Onneksi ei ole tällaisia ongelmia, jollen voita lotossa niin en varmasti eläissäni näe edes yhtä sataa tuhatta euroa tililläni!! Ei ole edes viittäkymmentätuhatta ollut ikinä rahaa vaikka olen jo 51v!!
Hyvin jää rahaa käteen verojen jälkeen. Miksi ahnehdit?
Siis mikä setä jos et ole sukua? Sugar daddykö?
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä setä jos et ole sukua? Sugar daddykö?
Ihan vaan setä, täti, eno ja on toisessa veroluokassa.
Vielä älyttömämpi on vero joka menee palkasta.
Itse olisin ikionnellinen jos saisin lahjana satoja tuhansia. Maksaisin ilomielin lahjaveron.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole tällaisia ongelmia, jollen voita lotossa niin en varmasti eläissäni näe edes yhtä sataa tuhatta euroa tililläni!! Ei ole edes viittäkymmentätuhatta ollut ikinä rahaa vaikka olen jo 51v!!
Mikset? Olen kanssasi samaa ikäluokkaa ja mulla oli eka satatonnia nelikymppisenä. Ysärin laman vuoksi aloittelin kunnolla työelämässä vasta vuosituhannen vaihteessa.
Miksi puhut sedästä, jos ei ole sukua?
Näin se vaan menee. Kuvitellaanpa vielä, että sama lähtösumma kulkee perintönä eteenpäin siten ettei sitä yksikään perijä käyttäisi niin muutaman perimisen jälkeen koko summa on syöty eli käytännössä valtio peri ne rahat.
Voi alkaa lahjoittamaan sinulle verottomasti jos haluaa