Kävin pitkästä aikaa Helsingin keskustassa
Kävin pitkästä aikaa Helsingin keskustassa ja oli jotenkin ankea sekä epämiellyttävä tunnelma. Paljon epämääräiseltä vaikuttavaa porukkaa, sekä suomalaisia että ulkomaalaisia. Oli myös jotenkin nuhjuisempaa kuin ennen. Onko tuo muuttunut jotenkin nopeastikin tuollaiseksi? Ihan arkipäivän alkuilta kyseessä. Tuli käytyä joskus 2009-2013 useinkin ja ainakin vielä silloin oli mielestäni paljon rauhallisempi ja viihtyisämpi paikka.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likaista, nuhjuista, ilmanlaatu tosi huono. Ilmapiiri hyvin veemäinen, kylmä ja julma. Tämmöistä te halusitte, kokkareet ja persut.
Helsingin kaupunkikuvaan on ehdottomasti eniten vaikuttanut vihreät.
Punavihreä klikki on hesulin rappion taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävit siis missä? Itse tein tänään kunnon kävelylenkin krunasta espalle ja skattan ympäri kotiin, kun oli niin lämmintä. Kohta ystävien kanssa ravintolaan. Mielestäni todella viihtyisää.
Noilla seuduilla näkee nykyään aika paljon epämääräisiä laitapuolen kulkijoita. Meillä Eirassa niitä on onneksi vielä aika vähän. Turvallista liikkua ulkona iltamyöhälläkin.
Enpä huomannut mitään. Toisaalta ei minua kauheasti kiinnosta tuntemattomat ihmiset, kun käyn kävelyllä. Nautin ennemmin merestä ja arkkitehtuurista.
Aika dementoitunut saa olla että Helsingin arkkitehtuurista jaksaa vuosikymmeniä nauttia. Itse muutin kehyskuntaan kuuden vuoden jälkeen, toisaalta olenkin lukenut taidehistoriaa.
Ei siinä ole mitään dementoitunutta, jos haluaa olla kauniiden rakennusten ympäröimänä. Nautin siitä, että täällä Tehtaankadun eteläpuolella on vähän rumia modernismin tuotoksia. Niistä muutamista modernismin tuotoksista tulee aina pahalle tuulelle, kun niiden ohi kävelee.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten te jotka pelkäätte Helsingissä uskallatte matkustaa ollenkaan Suomen ulkopuolelle? Vai pysyttekö visusti jossain Lieksan peräkylällä?
Maailmassa on paljon vaarallisempia ja todella likaisia ja rumia paikkoja, jossa ei näe paljon muita kuin nälkäänäkeviä, kerjäläisiä ja huumetokkuraisia ihmisiä
Maailma tuli Lieksaankin kylään koneinsinöörien muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla herätty taas helsinkivihaan :)
Minä olen juuri menossa Helsingin keskustaan. En ole vielä päättänyt menenkö pyörällä vai onko kuitemkin raitiovaunupäivä. Olen aina rakastanut Helsinkiä siitä asti kun täällä ensimmäisen lerran kävin ja asun nyt miellyttävällå asuinalueeella lähellä keskustaa.
Jos jotain on muuttunut miin lamanahan se näkyy katukuvassa. Kiitos hallitus.
Miten se voi näkyä kun valtaa pitää vihervasemmisto ja velkamäärä on räjähtämässä käsiin kun kaikkea fantsua bygataan tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on idiootti,
Vertaa 16 vuotta aikaa ja näkymiä taakse.
Varmaan ei tiedä, missä on Mannerheimintie.
Tämäpä! Moni näistä Helsingin keskustassa käyneistä eivät ole käyneet muualla kuin kolmensepänpatsaalla eivätkä osaa sitäkään mainita
Joo, tietämys on luokkaa *Kurvi on keskustassa* 🤦🏻🤦🏻
Siellähän se on solmukohdassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy enää Helsingin keskustassa. Muistuttaa jo mennyttä hyvää aikaa. Paljon liikkeitä sieltä on myös lopetettu
Ei minullakaan ole tarvetta siellä asioida,kaikkea saa Jumbosta mitä tarvitsee. .
Mikäs siinä, jos viihtyy DDR bunkkereissa keskellä peltoa lentomölyalueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy enää Helsingin keskustassa. Muistuttaa jo mennyttä hyvää aikaa. Paljon liikkeitä sieltä on myös lopetettu
Ei minullakaan ole tarvetta siellä asioida,kaikkea saa Jumbosta mitä tarvitsee. .
Asun täällä kauneimmaksi valitulla alueella,lentomelu on harvinaista,joskus kovalla tuulella tai sumuisella säällä kuuluu.
Olen taas tällä viikolla -kuten yleensäkin- liikkunut niin keskustassa, Kalliossa, Puhoksella kuin Malmillakin, eikä missään mitään.
Siis mitään valitettavaa. Toki Suomi on Suomi, eli hiukan ankea luonteenlaadultaan ja arkkitehtuuriltaan varsinkin kaupungeissa - paitsi Helsingissä, ja muutamissa muissa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likaista, nuhjuista, ilmanlaatu tosi huono. Ilmapiiri hyvin veemäinen, kylmä ja julma. Tämmöistä te halusitte, kokkareet ja persut.
Helsingin kaupunkikuvaan on ehdottomasti eniten vaikuttanut vihreät.
Punavihreä klikki on hesulin rappion taustalla.
Kokoomus ja Vihreät. Eli oikeisto ja niiden puisto-osasto.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten te jotka pelkäätte Helsingissä uskallatte matkustaa ollenkaan Suomen ulkopuolelle? Vai pysyttekö visusti jossain Lieksan peräkylällä?
Maailmassa on paljon vaarallisempia ja todella likaisia ja rumia paikkoja, jossa ei näe paljon muita kuin nälkäänäkeviä, kerjäläisiä ja huumetokkuraisia ihmisiä
Asun Helsingissä, enkä ole ollenkaan samaa mieltä ap:n kanssa.
Mutta turvallisuuteen on sanottava, ettei Helsinkiä pitäisikään vertailla mihinkään faveloihin. Sen sijaan sekä minä, että useammat ystäväni (pari-kolmekymppisiä naisia) ovat kokeneet jotkut Euroopan kaupungit huomattavasti turvallisemmaksi viikonloppuna ilta- ja yöaikaan, kuin Helsingin. Se ero on aika jäätävä joskus, kun tulee yhtäkkiä reissussa tietoiseksi oman kotikaupunkinsa epämääräisestä fiiliksestä nimenomaan ilta- ja yöaikaan keskustassa. Kesäpäivät ja -illat sen sijaan ihania, mutta juuri sellainen tietynlainen ilta- ja yöaika viikonloppuna on enempi epämääräistä energiaa ja varuillaoloa, kuin joissain Euroopan kulttuurikaupungeissa. Helsingin keskustassa korostuu illalla ja yöllä se epämääräinen, usein muualta tullut aines, mikä päiväsaikaan ja alkuillasta sulautuu joukkoon niin, ettei siihen kiinnitä huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kevät tuonut r-kerjäläisetkin?
Koronaa ennen noita oli paljon ja senkin jälkeen on näkynyt muutamia. Vielä ei ole tullut vastaan mutta käyn keskustassa aika harvoin. Mieleen jää ne muutamat vakikerjäläiset kuten joku on polvillaan ikään kuin rukoilemassa ja muutama mummo. lapsia sentään en viime aikoina ole nähnyt kerjäämässä. Eilen oli kyllä joku samaan jengiin kuuluva myymässä köyhien lehteä Kurvin Lidlin edessä. En ostanut kun heidän asiansa ei kiinnosta ja lehti maksaa peräti 15 euroa.
Ympäri vuoden on r-kerjäläisiä keskustassa ja se lehti maksaa 2 euroa.
Lehtiä kadulla myyvistä ei ole kyllä mitään vaaraa eikä haittaa. Heidän porukan nappikauppiaat sen sijaan ovatkin haitallisia, tosin ainahan joku myy. Mutta 2e Rivotril kadun romanilta on sellainen, jolla kaikista heikoimmissa asemissa olevat saa päänsä sekaisin.
Sitten on ulkomaalaisperäiset mafiat (kyllä, niitä on) ja seksuaalirikoksia tehtailevat taksikuskit ym. Taksien kanssa pitää olla todella tarkkana, kenen kyytiin nousee. Tietyn näköisiä miehiä kannattaa pitää silmällä ja vältellä ihan kaduillakin. Päällekarkaukset ovat lisääntyneet, ja tekijänä saattaa olla vaikka itseäsi päätä lyhyempi bangladeshilainen. Näitä pörrää kaikkialla, kun laiskat ja aivotoimintansa laitteilla surkastuttaneet, turtuneet länkkärit haluavat woltittaa ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä, enkä ole ollenkaan samaa mieltä ap:n kanssa.
Mutta turvallisuuteen on sanottava, ettei Helsinkiä pitäisikään vertailla mihinkään faveloihin. Sen sijaan sekä minä, että useammat ystäväni (pari-kolmekymppisiä naisia) ovat kokeneet jotkut Euroopan kaupungit huomattavasti turvallisemmaksi viikonloppuna ilta- ja yöaikaan, kuin Helsingin. Se ero on aika jäätävä joskus, kun tulee yhtäkkiä reissussa tietoiseksi oman kotikaupunkinsa epämääräisestä fiiliksestä nimenomaan ilta- ja yöaikaan keskustassa. Kesäpäivät ja -illat sen sijaan ihania, mutta juuri sellainen tietynlainen ilta- ja yöaika viikonloppuna on enempi epämääräistä energiaa ja varuillaoloa, kuin joissain Euroopan kulttuurikaupungeissa. Helsingin keskustassa korostuu illalla ja yöllä se epämääräinen, usein muualta tullut aines, mikä päiväsaikaan ja alkuillasta sulautuu joukkoon niin, ettei siihen kiinnitä huomiota.
Ja tämä lienee osasyy siihen, miksi nuorten yöelämä on siirtynyt keskustasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun täällä kauneimmaksi valitulla alueella,lentomelu on harvinaista,joskus kovalla tuulella tai sumuisella säällä kuuluu.
Jumbon lähistöllä on tosiaan kivoja alueita, Kartanonkoskelta Haltialaan jne.
Mutta itse Jumbon kauppakeskus on aivan karsea. En ikinä käy siellä, kunnon mötikkätalo-robotti-ihmismuurahais -tungoshelvetti. Ainoa kauppakeskus pk-seudulla, jossa olen alkanut itkemään, kun hermosto ei enää kestänyt. Järkyttävä. Siis aivan kammottava.
Mä vedän aina puvun päälle kun lähden heseen. Saat paljon parempaa kohtelua kun itse pukeudut ja käyttäydyt kunnolla.
Pysy siellä savossa vaan sua ei kaivata tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumbon lähistöllä on tosiaan kivoja alueita, Kartanonkoskelta Haltialaan jne.
Mutta itse Jumbon kauppakeskus on aivan karsea. En ikinä käy siellä, kunnon mötikkätalo-robotti-ihmismuurahais -tungoshelvetti. Ainoa kauppakeskus pk-seudulla, jossa olen alkanut itkemään, kun hermosto ei enää kestänyt. Järkyttävä. Siis aivan kammottava.
Mikäs siinä Jumbossa niin kauheaa on? Pari kertaa olen siellä käynyt enkä tuollaista muista, hmm, millaisiahan ne muut mahtavat olla, niin kuin se parjattu Kalasatamassa.
Asun todella rauhallisessa ja viihtyisässä lähiössä Helsingissä, jota ympäröi luonto. Käyn noin kerran kuukaudessa keskustassa, mutta yleensä vain kaupoissa
Mutta on niin ihanaa mennä esim Espalle, kauppatorille.käydä kahvilla kivassa pikku-kahvilassa, taidenäyttelyissä, konserteissa. Tarjontaa löytyy paljon mistä vaan. Voi mennä myös vaikka Seurasaareen bussilla noin 20 min
En muuttaisi täältä minnekkään muualle! Normaali varovaisuus mielessä esim rautatieasemalla, mitä yleensä missä vaan kulkiessa, missä enemmän ihmisiä vaikka jossain pikku-kaupungissa. Minulle ei ole koskaan tapahtunut mitään ja mitään ei ole varastettu tm.
On fillaristille kätevä väline.