Potilastietoja ei saa katsoa
Jännä homma kun tästä ei saa keskustella.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011891485.html
"Tuomittu joutuu maksamaan lukuisille uhreille kärsimyskorvauksia, jotka olivat yksittäisen uhrilta osalta tyypillisesti viidensadan euron luokkaa. Lisäksi naisen on korvattava runsaasti asianosaisten oikeudenkäyntikuluja.
Siten hänelle koituu maksettavaa yhteensä kymmeniätuhansia euroja."
Kommentit (42)
Yhtään sen enempää haluamatta lähihoitajia mollata, mutta valitettavasti kyseinen ammattikunta ei koostu niistä penaalin terävimmistä kynistä. Tämä on oikea malliesimerkki siitä.
Haha, ihan oikein uteliaalle! Siinä menee loppuelämä maksellessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä koulussa opeteta miten niitä potilastietoja käsitellään?
Kun käyttöoikeudet annetaan, viimeistään silloin kerrataan mihin niitä saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
"Keski-Suomen käräjäoikeus tuomitsi 22-vuotiaan lähihoitajan neljäksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen lukuisista tietosuojarikoksista.
Nainen katseli tuomion mukaan uteliaisuudesta luvattomasti 186 potilaan tietoja Keski-Suomen hyvinvointialueella kevään 2022 ja kesän 2023 välillä.
Käräjäoikeus määräsi naisen maksamaan kärsimyskorvauksia ja oikeudenkäyntikuluja yhteensä kymmeniätuhansia euroja."
Siinä menee pitkä aika, kun noita makselee.
Tais mennä työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan täällä monta hoitajaa kusi sukassa milloin jää kiinni? Kaikesta jää jälki.
Meidän terveyskeskuksessa ainakin kymmenkunta, eikä se siihen katseluun jää vaan kerrotaan kylillä eteenpäin. Aina joku paljastaa, vahingossa, asioita jotka tiedetään vain ko talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan täällä monta hoitajaa kusi sukassa milloin jää kiinni? Kaikesta jää jälki.
Meidän terveyskeskuksessa ainakin kymmenkunta, eikä se siihen katseluun jää vaan kerrotaan kylillä eteenpäin. Aina joku paljastaa, vahingossa, asioita jotka tiedetään vain ko talossa.
Tuosta voi tehdä ilmiannon niin loppuu kylän kyylillä työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voi tehdä ilmiannon niin loppuu kylän kyylillä työt.
Täytyy tilata tiedot. Mutta eihän niistä paljastu ne mitkä suullisesti kerrotaan, kahvitauoilla ja supisten vastaanotolla omissa huoneissaan.
elä siihen malliin, että ei tarvii hävetä,
Miksi ei jäänyt aikaisemmin kiinni, miksi ehti katsoa niin monta tietoa? Miksei näitä rajata esim. x määrä per päivä ja sen jälkeen hälytys?
Vierailija kirjoitti:
Yhtään sen enempää haluamatta lähihoitajia mollata, mutta valitettavasti kyseinen ammattikunta ei koostu niistä penaalin terävimmistä kynistä. Tämä on oikea malliesimerkki siitä.
No tämä. Kukaan ei voi väittää, etteikö tiedä tietojen katselun ilman hoitosuhdetta olevan laitonta. Ja terveydenhuollon henkilön vielä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Olen joskus todistanut tilanteita, joissa asiaa ei pitäisi voida mistään tietää. Siis jossain se tieto vuotaa eteenpäin. Hävetkää lörpöt!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki touhu jää lokille nykyisin. Tyhmä pitää olla jos ei tätä tajua.
Tyhmiähän ne onkin, urkkijat nimittäin. Ei mitään vahvinta ainesta. Kovat rangaistukset vaan ja julkinen häpeä niin oikeus voittaa!
Vierailija kirjoitti:
"Keski-Suomen käräjäoikeus tuomitsi 22-vuotiaan lähihoitajan neljäksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen lukuisista tietosuojarikoksista.
Nainen katseli tuomion mukaan uteliaisuudesta luvattomasti 186 potilaan tietoja Keski-Suomen hyvinvointialueella kevään 2022 ja kesän 2023 välillä.
Käräjäoikeus määräsi naisen maksamaan kärsimyskorvauksia ja oikeudenkäyntikuluja yhteensä kymmeniätuhansia euroja."
Siinä menee pitkä aika, kun noita makselee.
Mitä kärsimystä tuosta muka on aiheutunut jos joku tietoja katselee? Ollessani vielä työelämässä näin tuhansien ihmisten tietoja ja siellä oli tuttujakin seassa.
Pyysin omalta hyvinvointialueelta nämä tiedot parilta viimeiseltä kuukaudelta. Kun ei kuulunut, soitin, nainen vastasi että niitä täällä juuri tehdään. Sain sitten paperin jolle oli kerätty nimet ja päivät-ei kellonaikoja. Kymmeniä käyntejä tiedoissani. Olen pyytänyt tarkat raportit kellonaikoineen-viipyy viipyy. Olen soittanut moneen kertaan ja aina on joku selitys. No mitäpä ne kiireiset hoitsut muuta tekisi kuin ajan kulukseen katselee toisten tietoja. Kun hoidan jotain terveysasiaa, minulta pyydetään myös sos.loppuosa-mutta pääseekö tiehoihin pelkän nimen perusteella. Kun olin äitini asioita hoitava, sosku oli tutkinut minunkin tietoni, vaikka en siis virallisesti ollut omaishoitaja tai muutakaan.
Mikähän niissäkin kiinnostaa.. Työkseni noin 30-45 potilaan kirjauksia päivittäin. Eipä kiinnosta erikseen niitä lueskella. Onneksi kaikesta jälki jää.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin omalta hyvinvointialueelta nämä tiedot parilta viimeiseltä kuukaudelta. Kun ei kuulunut, soitin, nainen vastasi että niitä täällä juuri tehdään. Sain sitten paperin jolle oli kerätty nimet ja päivät-ei kellonaikoja. Kymmeniä käyntejä tiedoissani. Olen pyytänyt tarkat raportit kellonaikoineen-viipyy viipyy. Olen soittanut moneen kertaan ja aina on joku selitys. No mitäpä ne kiireiset hoitsut muuta tekisi kuin ajan kulukseen katselee toisten tietoja. Kun hoidan jotain terveysasiaa, minulta pyydetään myös sos.loppuosa-mutta pääseekö tiehoihin pelkän nimen perusteella. Kun olin äitini asioita hoitava, sosku oli tutkinut minunkin tietoni, vaikka en siis virallisesti ollut omaishoitaja tai muutakaan.
Nimellä pääsee ja jos tietää mitä hakee, syntymäajalla osuu oikeaan.
Ja mikä helvetti noissa tiedoissa muka ketään kiinnosta???
Kaksi motiivia tirkistellä. Olettaa hyötyvänsä jotain niistä tiedoista tai sitten on sairaalloisen utelias ja haluaa kertoa lukemaansa eteenpäin ja siten kokee olevansa mielenkiintoinen ihminen muiden silmissä, nostaa egoa.
Minulla on ollut aikaisemmin tosi vihainen olo kun ei noista ole tullut muuta kuin vähän soo soota. Tämä on ensimmäinen kunnollinen rangaistus mistä olen lukenut urkintaan liittyen.