Liika yhteisöllisyys naapurustossa
Naapuritaloon muutti viime vuonna yltiösosiaalinen nainen. Hän on tosi aktiivinen, ulkoilee jatkuvasti. Jää juttelemaan kaikkien kanssa ja nyt jo tietää hirveästi naapurien asioita ja sitten estoitta kertoo niitä eteen päin. Aika harva hänelle varmaan mitään kovin salaista kertoo, mutta minusta on nyt jotenkin kiusallista että kaikki tietävät nyt kaikkien lomamatkat, työt, harrastukset, lapset ja lapsenlapset jne jne.
Jos törmään häneen pihalla ja erehdyn kertomaan vaikka että olen menossa harrastukseen x, niin ei mene kauaa kun kaikki naapurit tietävät mitä harrastan. Tiedän, ettei kyseinen henkilö tee tuota millään lailla ilkeyttään, hän vain on niin kauhean yhteisöllinen ja sosiaalinen persoona.
Kaipaan sitä aikaa, kun tämä tietotoimisto ei vielä asunut täällä. Silloin naapurien kanssa vain tervehdittiin ja ehkä vaihdettiin muutama sana säästä. Olenko ahdasmielinen erakko vai onko muilla vastaavaa kokemusta?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erakkous on aliarvostettua ja ekstroverttius yliarvostettua.
Ekstroverttiydellä ei ole kyllä mitään tekemistä sen kanssa ettei ihmisellä ole sosiaalisia taitoja/hän juoruilee.
Itse asiassa on. Ekstrovertit saavat energiaa sosiaalisista tilateista ja jutustelusta muiden kanssa. Halutaan tietää mitä toisille kuuluu ja jaetaan saatua informaatiota eteenpäin. Juorut ovat oivallisia sosiaalisen hyväksynnän vaihdantavälineitä ja niiden avulla pysytään perillä siitä mitä lähiympäristössä tapahtuu. Tottakai on myös olemassa estroverttejä, jotka ovat älykkäämpiä eivätkä sorru juoruiluun, mutta ekstroverttien piirissä on oikeasti paljon enemmän juoruilijoita kuin introverttien. Introvertit kun saavat energiaa yksinolosta ja sosiaalisissa tilanteissa enemmän keskittyvät itse asiaan kuin ihmisiin, niin eivät välttämättä nn usein sorru juoruiluun, koska se vaatii paljon enemmän sosiaalisia kontakteja ja niiden ylläpitoa, joista introvertit eivät ole niin kiinnostuneita.
Tuollaiselle voisi selittää ihan mitä haluaa. Vaikka että kylppärissä kasvatetaan sitäitteään ja saunassa pöhisee pontikkapannu. Olisi täti aika vaikeana jos isännöitsijän ja poliisin voimin ratsataan asunto ja mitään ei löydetä.
Me muutettiin ok-taloon vuosikaudet sitten. Yksi naapuriperhe oli tällainen vahtiva tietotoimisto - osoittautui, kun itse paljastivat ääriuteliaisuutensa. Kun kerroin tavattaessa, että olimme nyt tehneet uuden kodin pihalla asioita x ja y, vastaus oli, että tiedetään, kun kiikarilla katsottiin yläkerran ikkunasta.
En jaksa moisten kanssa, eikä kiinnosta muiden yksityiselämät. Niiden normaalien naapureiden kanssa tervehditään ja vaihdetaan aika muodolliset kuulumiset sekä autetaan puolin ja toisin, jos on tarvis.
Juoruilu on kielletty itse raamatussakin ja siihen on syyntä. Älä lörpöttele juoruakalle vaan anna hänen rakennella omaa psykoosiaan ihan keskenään.
Karmi vähän kun yksi naapuri sanoi että kaipaa lisää yhteisöllisyyttä. Mitä. Ehkä sillä arkisin on muualla sitä? Itse taas etsin kahdenkeskistä kaveruutta jossain.
Kun muutettiin tänne, taloyhtiön puheenjohtaja kirjaimellisesti vaani meitä. Syöksyi heti ulos utelemaan ja kävi myös aina kuulustelemassa vieraspaikalle pysäköineet vieraat. Kertoi samalla muiden asiat, ja tulipa kertoneeksi että naapurissamme asui vuokralainen ja kuinka paheksuttavaa tällainen toiminta on.
Rupesimme jo harkitsemaan asunnon myyntiä ennen aikojaan, koska myös muut mummelinaapurit senkun kyttäsivät ja valittivat jokaisesta asiasta mitä keksivät, siis esimerkiksi siitä kun kengissä saattoi jokunen hiekotushiekka tulla rappukäytävään.
Onneksi luonto on heitä jo korjannut pois viiden vuoden aikana, puheenjohtaja vaihtui ja nyt on jo enemmän nuorta, normaaliälyistä porukkaa naapureina.
En todellakaan halua tuntea naapureita liian hyvin, enkä tietää kovin paljoa heidän elämästä. Jos haluaisin, niin oikea osoite olisi joku yhteisöasuminen kuten kommuuni. Peruskohteliaisuus ja toki naapuriapu tarvittaessa riittää.
luulin että isännöitsijät ohjelmassa kuullaan näitä älypirruja. ohjelmassa kuitenkin muutama mihinkään muuhun työhön kykenemätön lyllertää ja pähkii pitäisikö piha laattojen välistä poistaa sammal. miksei tehdä ohjelmaa joka koskisi kuitenkin 2 miljoonaa suomalaista todellisissa ongelmissa sekä huu haa ilmoituksista.