Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velvoitetyöpaikoista

Vierailija
20.03.2026 |

Kuinka todennäköistä on saada velvoite hakea työvoimaviranomaisen osoittamaa työpaikkaa? Voiko työ olla suunnilleen mitä tahansa vai lähempänä omaa koulutusta ja työkokemusta?

Olen ihan valmis myös tuohon kun jonnekin pääsisin, mietin vaan miten vähän tai paljon tuota kautta työllistyy. 
Olen ollut reilun puoli vuotta työttömänä ja ikää 54 v, näkymät ei häävit ole. Työhistoriaa eri aloilta on kuitenkin siitä saakka kun olen alaikäisenä kesätyöt aloittanut, kaksi äitiyslomaa vain välissä. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole tullut työhön haku osoituksia muutamaan vuoteen. Ilmeisen tyytyväisiä paikkoihin mihin olen jo hakenut?

Vierailija
2/5 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo ainoa reitti töihin halukkaalle, olen pohtinut. Normaalilla haulla ei pääse edes haastatteluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuo ainoa reitti töihin halukkaalle, olen pohtinut. Normaalilla haulla ei pääse edes haastatteluun. 

Itse olen päässyt kerran haastatteluun, mutta en kylläkään saanut työtä. 

ap

Vierailija
4/5 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne velvoitepaikat ovat otettu työmarkkinatorin avoimista työpaikoista eli niihin voi olla kymmeniä jopa satoja muita hakijoita. Ovat yleensä sen alan työpaikkoja jotka on listattu työnhakusuunnitelmaan. Näin ainakin minun kohdalla ollut. Jotkut virkailijat innokkaampia lähettelemään niitä, toiset ei. Kai se kuuluu niiden työnkuvaan. Täytyy yrittää näyttää siltä että työkkäri jotenkin auttaisi työn etsinnässä. Ikinä en ole niiden kautta saanut töitä vaan olen työllistynyt muita kautta. Joskus olen jo kerennyt hakea siihen paikkaan kun virkailija lähettänyt mulle kirjeen että hae tätä. Joskus en ole hakenut ja silti ilmoittanut että hain enkä saanut paikkaa. Nämä olivat pari yritystä joista tiesin että ilmapiiri todella huono enkä sinne halua. Ei ne virkailijat niitä tarkastele kuka hakee ja kuka ei. Eikä työnantajilla ole mitään listaa työttömistä kenen pitäisi työtä hakea. 

Eli ei ne velvoitepaikat ole mitään varmoja paikkoja joita työkkärin virkailijat pitävät pöytälaatikoissaan ja sitten tarjoavat yhdelle työttömälle ja se saa paikan. 

Vierailija
5/5 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on ihan väärä kuva velvoitepaikoista. Ne tosiaan ovat ihan yleisessä haussa olevia paikkoja joita työkkärin tädit ja sedät lähettelee asiakkailleen. Kävin muutama viikko sitten työkkärissä ja oma virkailija selaili työmarkkinatoria ja ehdotteli sieltä työpaikkoja. Sanoin että osaan itsekin käyttää sitä sivustoa ja selaan työpaikat joka päivä muutaman kerran että tälläistä apua en kaipaa. Enemmän työttömät hyötyisi jos työkkärillä olisi vaikka jotain sisäpiiritietoa piilotyöpaikoista tai etsisivät töitä työttömille vuokrafirmojen tyylillä yms. Itse yritin kysellä että osaisiko sanoa paikallisia (oman alani) yrityksiä joista kannattaisi hakea niin hänellä löi tyhjää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi