Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni aateluus pitäisi periytyä myös naisille! Olisin aatelinen

Vierailija
20.03.2026 |

Olisin aatelinen jos se saisi periytyä myös naisille. Luulen etä aika moni suomalainen kyllä olisi....eiks aika monella ole 400 v taaksepäin joku aatelinen jossain sukuhaarassa? Tai kertokaa  te jotka tiedätte paremmin. Vai onko se harvinaista?

No, kuitenkin tuohan on aika väärin että se periytyy vain miehille. Nyt olisi monia aatelisia suomessakin, mutta mieslinjat on kuolleet monista suvuista.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan me täällä ollaan aatelisia.

Vierailija
2/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan aatelia taidat olla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo aateluus tarkoita nykyään mitään. Ei ole enää pääsyä Ruotsin tai Venäjän hoviin ja valtiopäivätkin on järjestetty uudelleen. 

Jotkut sukunimet on suojattu, ettei lähdetä niiden sukujen historiaa sotkemaan. Ja siihen sotkemiseen liittyy naisten tarve vaihdella sukunimeään.

Vierailija
4/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen meistä on oman elämänsä aatelia 

Vierailija
5/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi piikuus periytyy.

- aatelinen

Vierailija
6/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki säätyprivilegiot on Suomessa kumottu 1995.

Käytännössä niillä ei ole ollut paljon merkitystä vuoden 1906 yksikamarisen eduskunnan käyttöönoton jälkeen, mutta esim kirkon omat oikeusasteet oli teoriassa voimassa ja teoriassa papistolla oli oikeus saada rikoksensa ja rikkeensä käsitellyksi ensin siellä (ja kirkon oikeuksilla ei ollut valtaa antaa esim sakkoja, joten se ois potentiaalisesti voinut olla kiva), mutta käytännössä tuomiokapituli aina siirsi asiat eteenpäin takaisin tavalliseen maalliseen tuomioistuimeen.

Vierailija
7/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi piikuus periytyy.

- aatelinen

....ja läskisyys ja hulluus. 🐖🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
8/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki säätyprivilegiot on Suomessa kumottu 1995.

Käytännössä niillä ei ole ollut paljon merkitystä vuoden 1906 yksikamarisen eduskunnan käyttöönoton jälkeen, mutta esim kirkon omat oikeusasteet oli teoriassa voimassa ja teoriassa papistolla oli oikeus saada rikoksensa ja rikkeensä käsitellyksi ensin siellä (ja kirkon oikeuksilla ei ollut valtaa antaa esim sakkoja, joten se ois potentiaalisesti voinut olla kiva), mutta käytännössä tuomiokapituli aina siirsi asiat eteenpäin takaisin tavalliseen maalliseen tuomioistuimeen.

No kyllä kai minä tiedän ettei enää ole voimassa. Mutta, esim. kartanot kuuluu edelleen näille suvuille, ja maat. Eli kyllä sieltä vaan paljon omaisuutta peritään. Mielestäni minulle kuuluu sukujemme naishaarojen edustajana osuus noihin maihin, siksi koska ne on jaettu vain pojille. Ja pojat saa kantaa vain sukuvakunaa siis. Miksi en minäkin? Kyllä siellä säätytalolla edeleen nämä minun sukulaiset kokoontuu elvistelemään (olen nähnyt kuvia) ja esiintyyvät aatelisina.

Vierailija
9/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittiaatelin Anrev  kävi Epsteinin luona aateloittamassa mulkkunsa. 

Vierailija
10/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sinusta aatelista tee, että piikaisoäitisi on antanut aateliselle pillua.

Vierailija
11/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi mopo ja asuisin maaseudulla, voisin pärtsäillä sorateillä.

Vierailija
12/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sinusta aatelista tee, että piikaisoäitisi on antanut aateliselle pillua.

Hyi sinua! Molemmat vanhemmat ovat olleet aatelisia. Olisin aatelinen useammastakin suvusta, hehän naivat aina vaan toisiaan. Mutta jossain vaiheessa ei syntynyt perheeseen muista kuin tyttölapsia, ja se aatelinen sukuhaara sammui siis siihen. Mielestäni tämä on väärin.

Vierailija
13/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aatelius periytyy myös naisille. Mutta aatelius ei periydy äidin puolelta.

Äitini on aatelinen, mutta minä ja veljeni emme ole.

Ei aatelisilla ole Suomessa nykyisin minkäänlaisia etuoikeuksia. Mitä nyt "vanhaa rahaa" ajalta, jolloin suvulla oli verovapaus. Siitä olen vähän päässyt nauttimaan, vaikka en aatelinen olekaan. Ja on tietenkin jotain suvussa kulkevia perinteitä, jotka poikkeavat valtaväestön perinteistä. Ja hankala sukunimi.

Vierailija
14/14 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo aateluus tarkoita nykyään mitään. Ei ole enää pääsyä Ruotsin tai Venäjän hoviin ja valtiopäivätkin on järjestetty uudelleen. 

Jotkut sukunimet on suojattu, ettei lähdetä niiden sukujen historiaa sotkemaan. Ja siihen sotkemiseen liittyy naisten tarve vaihdella sukunimeään.

kaikki käytössä olevat sukunimet on suojattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi