Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos muistisairauksilta suojaa aivotyöskentely yms. niin miksi ne on nykyisin lisääntyneet???

Vierailija
19.03.2026 |

Jos tosiaan ova lisääntyneet, eikä se johdu siitä ettei ennen sairautta vain tunnistettu tai edes eletty riittävän vanhaksi, niin miten selittyy että lukeminen/opiskelu yms. aivotyöskentely olisi suojaava tekijä kun nykyisin miltei kaikki ovat varmasti ns. lukeneempia kuin ennen? 

Voisiko olla että tuo on jonkinlainen harhakäsitys ja että korkeammin kouluttautuneet esimerkiksi jostakin muusta syystä sairastuvat tautiin vähemmän tai se vaikuttaa heihin keskimääräistä myöhemmin?

Miten esimerkiksi stressitekijät  ja se miten mielekkääksi kokee elämän, ihmiskontaktit tai ravinto? 

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinäpä näyt jaksavan ja itse siitä aloitit.  Syynä muistisairauksiin.

Ai se on syynä muistisairauksiin, että joku aloitti ja jaksaa jatkaa? :D Kuinka höperö mummeli oikein olet? 

Voiskos äitis käskee sut välillä vaikka vähän palloa potkimaan?

Vierailija
102/108 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinua ei kiinnosta netin lieveilmiöt, uskomusten ja väärän tiedon levittäminen, minua kiinnostaa tutkia hörhöyttä. Siksi olen aika virkeä 80+

Huomio huomio mammat! Nyt kaikki joukolla tutkimaan hörhöyttä! Meillä on täällä erityisasiantuntija, joka on keksinyt lääkkeen muistisairauksiin! :D

Kyllä. Kaikkinainen  lukeminen ja ajattelu on hyväksi. Esim lukee ohjeen ettei verenpainelääkkeitä pidä syödä. Sitten voi mennä lääketieteen sivuille ja lukea vastakkaiset perustelut ko. Lääkkeelle.

Korkea verenpaine on aivoilke ja sydämelle pahaksi.

Lääketieteen sivuille :D:D:D:D Ei luoja miten sekaisin voi ihminen olla. Ihanko ensimmäistä kertaa elämässäsi olet internetissä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinäpä näyt jaksavan ja itse siitä aloitit.  Syynä muistisairauksiin.

Ai se on syynä muistisairauksiin, että joku aloitti ja jaksaa jatkaa? :D Kuinka höperö mummeli oikein olet? 

Voiskos äitis käskee sut välillä vaikka vähän palloa potkimaan?

Ei vois. Äiti on hoivakodissa eikä muutenkaan ole siinä asemassa että minua voisi käskeä. 

Vierailija
104/108 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinua ei kiinnosta netin lieveilmiöt, uskomusten ja väärän tiedon levittäminen, minua kiinnostaa tutkia hörhöyttä. Siksi olen aika virkeä 80+

Huomio huomio mammat! Nyt kaikki joukolla tutkimaan hörhöyttä! Meillä on täällä erityisasiantuntija, joka on keksinyt lääkkeen muistisairauksiin! :D

Kyllä. Kaikkinainen  lukeminen ja ajattelu on hyväksi. Esim lukee ohjeen ettei verenpainelääkkeitä pidä syödä. Sitten voi mennä lääketieteen sivuille ja lukea vastakkaiset perustelut ko. Lääkkeelle.

Korkea verenpaine on aivoilke ja sydämelle pahaksi.

Lääketieteen sivuille :D:D:D:D Ei luoja miten sekaisin voi ihminen olla. Ihanko ensimmäistä kertaa elämässäsi olet internetissä? 

Muistisairaus voi alkaa myös vihamielisyytenä, vainoharhaisuutena,  kyky ihmissuhteisiin häviää kun arvostelukyky puheisiinsa menee.

Vierailija
105/108 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ovat lisääntyneet, vaan elinikä on pidentynyt, lääketiede kehittynyt ja pääsy terv.hoitoon helpottunut, toisin kuin joskusn 70-luvulla, jolloin elinikäennuste alle 70v. Nyt yli 80v. 

Vierailija
106/108 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuntenut läheisesti kolme muistisairauteen  sairastunutta ja  nyt jo menehtynyttä henkilöä. Kaikilla oli hyvin tervelliiset elämäntavat, olivat hyvin kouluttautuneita ja iältään  n.60 - 71 kun sairaus todettiin. En oikein usko noihin teorioihin alkusyistä.

Yrittäjänä toimineella sukulaisellani, liikunnallisella ihmisellä, todettiin hoivakotiin johtanut muistisairaus pari vuotta yrityksen alasajon jälkeen. Hänellä oli verenpaine stressin vuoksi tapissa varmaan kymmenien vuosien ajan. Siinä ehtivät aivot ottaa jo osumaa myös liian vähäisen nukkumisen vuoksi. Hänkin oli tyyppiä sähköjänis, joka ei osannut olla välillä tekemättä yhtään mitään eikä rentoutua. 

Vierailija
107/108 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinto, liikunta tai paremminkin liikkumattomuus vaikuttaa, yksinäisyys, tylsyys, yksitoikkoinen kaavamainen elämä ja jos elämä tuntuu mitättömältä. Myös monet  lääkkeet kuten kol... ja mielialalääkkeet vaikuttavat etenkin sivuvaikutukset aiheuttavat, aivot tarvitsevat rasvaa.

Niin. Tuo kolesterolin puute on näköjään uusi uskomus.  Onko siitä tieteellistä tutkimusta että muistisairailla olisi erityisen alhainen kolesteroli?  Ja jos taas täälläkin esitetään epäterveellisen ruuan aiheuttacan muistisairauksia.

Tällä viikolla julkaistiin tutkimus, jonka mukaan statiinit pienentävät muistisairausriskiä. Rasvaa saa vaikka söisi veteen keitettyä kaurapuuroa. 

Vierailija
108/108 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suure  määrän selittää suuri vanhusten määrä.

Nykyisistä vanhuksista vain harva on tehnyt tietotyötä.

Myös tietotyöläinen voi sairastua muistisairauteen. Mutta todennäköisesti se etenee hänellä hitaammin kuin etenisi ilman tietotyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän