Jos muistisairauksilta suojaa aivotyöskentely yms. niin miksi ne on nykyisin lisääntyneet???
Jos tosiaan ova lisääntyneet, eikä se johdu siitä ettei ennen sairautta vain tunnistettu tai edes eletty riittävän vanhaksi, niin miten selittyy että lukeminen/opiskelu yms. aivotyöskentely olisi suojaava tekijä kun nykyisin miltei kaikki ovat varmasti ns. lukeneempia kuin ennen?
Voisiko olla että tuo on jonkinlainen harhakäsitys ja että korkeammin kouluttautuneet esimerkiksi jostakin muusta syystä sairastuvat tautiin vähemmän tai se vaikuttaa heihin keskimääräistä myöhemmin?
Miten esimerkiksi stressitekijät ja se miten mielekkääksi kokee elämän, ihmiskontaktit tai ravinto?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on moninkertainen riski sairastua alzheimeriin koska hormonit.
Sinulle alapeukuttaja:
Naisilla on merkittävästi korkeampi riski sairastua Alzheimerin tautiin kuin miehillä, ja heillä on arviolta kaksi kertaa enemmän Alzheimerin tautia. Riskiin vaikuttavat mm biologiset tekijät, kuten estrogeenin väheneminen.
Niin tuohan on ihan tutkittu asia, joten ihan turha kenenkään alapeukuttaa.
T: Sairaanhoitaja
Naisen XX-kromosomi suojaa monelta muulta sairaudelta. Alzheimer on pokkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot itsestäänselvyyksiä? Ja kyllä tiedon hakeminen on nyt paljon helpompaa googlellakin kuin 90 -luvulla jolloin piti osata antaa paljon tarkemmat hakusanat. Nyt löytyy jo vähän sinne päin.
//
Miksi höpötit tekoälystä, jos sinulle on itsestäänselvää, että tekoäly on eri asia kuin google?
Älä nyt ruppee sekoilemaan. Pysytään muistisairauksissa.
Eli et tiennyt, mikä ero on googlella ja tekoälyllä. Niin arvelinkin.
Voi jestas! Oletko työelämässä?
Ei kuulu sinulle v'ttukaan se asia.
Et saivartelisi typeriä jos olisit työelämän keskusteluihin tottunut.
Normaaliälyinen ymmärtää eron työelämän keskustelun ja vauvapalstakeskustelun välillä. Miksi sinä et ymmärrä?
Tietysti muistisairas, etenkin alzheimerissa., palaa siihen opittuun vauvaikään. Kaikki taidot unohtuvat, syöminen, puhuminen ja kävely, vaipoissa makaa sikiöasennossa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti muistisairas, etenkin alzheimerissa., palaa siihen opittuun vauvaikään. Kaikki taidot unohtuvat, syöminen, puhuminen ja kävely, vaipoissa makaa sikiöasennossa.
Ei mitenkään tietysti. Alzheimer etenee ihmisillä hyvin eri tavoin.
Tätäkin keskustelua seuratessa huomaa, että naiset ne saa riidan aikaiseksi mistä vain😅😅
Vierailija kirjoitti:
Normaaliälyinen ymmärtää eron työelämän keskustelun ja vauvapalstakeskustelun välillä. Miksi sinä et ymmärrä?
Vauvapalstallakin voi käyttäytyä. Täällä kaikki ovat netissä joten jokainen tietää hakukoneiden, esim google -eron ja tekoälyn eron.
Jos sinua ei kiinnosta netin lieveilmiöt, uskomusten ja väärän tiedon levittäminen, minua kiinnostaa tutkia hörhöyttä. Siksi olen aika virkeä 80+
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin keskustelua seuratessa huomaa, että naiset ne saa riidan aikaiseksi mistä vain😅😅
Onneksi täällä on kaltaisiasi nerokkaita miehiä, jotka eivät yhtään lietso riitelyä noilla itkupotkuhymiöill :)
Nykyään? Nykyään ihmiset elää keskimäärin vanhemmiksi kuin koskaan ennen joten luotettavaa vertailua ei voi tehdä. Lisäksi nyt on paljon enemmän ei-kantaväestöä, jolla on ollut erilaiset koulut ja ravinto esim.
Tutkittu tieto on tällä hetkellä vanhentunut, kohta tulee uusia tutkimuksia, ja veikkaan että lisääntynyt työpäräinen stressi tulee listan kärkeen muistisairauksien aiheuttajana. Itsekin oikein tunen kuinka aivot kiehuu, ikään kuin sulaa päässä, kun on kovaa stressiä ja kiirettä töissä eikä ehdi palautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään tietysti. Alzheimer etenee ihmisillä hyvin eri tavoin.
Kuka loppuun sen sairastaa loppu on tuommoinen. Joskus joku muu aiheuttaa kuoleman aikaisemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstallakin voi käyttäytyä. Täällä kaikki ovat netissä joten jokainen tietää hakukoneiden, esim google -eron ja tekoälyn eron.
Jos sinua ei kiinnosta netin lieveilmiöt, uskomusten ja väärän tiedon levittäminen, minua kiinnostaa tutkia hörhöyttä. Siksi olen aika virkeä 80+
Netissä olo ei todellakaan tarkoita, että tietää eron hakukoneen ja tekoälyn välillä. Tännehän pääsee myös lukutaidottomia ihmisiä, kuten sinä, joka jauhat tekoälystä, vaikka aiheena on muistisairaudet.
Tämä on se pyhä kolminaisuus, jota lääkärit tarjoavat joka tautiin. Liian vähäinen liikunta, vähäinen aivojen käyttö ja ylipaino.
Huomio huomio mammat! Nyt kaikki joukolla tutkimaan hörhöyttä! Meillä on täällä erityisasiantuntija, joka on keksinyt lääkkeen muistisairauksiin! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä olo ei todellakaan tarkoita, että tietää eron hakukoneen ja tekoälyn välillä. Tännehän pääsee myös lukutaidottomia ihmisiä, kuten sinä, joka jauhat tekoälystä, vaikka aiheena on muistisairaudet.
No sinäpä näyt jaksavan ja itse siitä aloitit. Syynä muistisairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi täällä on kaltaisiasi nerokkaita miehiä, jotka eivät yhtään lietso riitelyä noilla itkupotkuhymiöill :)
Provosoituminen on valinta😌😌
No sinäpä näyt jaksavan ja itse siitä aloitit. Syynä muistisairauksiin.
Ai se on syynä muistisairauksiin, että joku aloitti ja jaksaa jatkaa? :D Kuinka höperö mummeli oikein olet?
Vierailija kirjoitti:
Huomio huomio mammat! Nyt kaikki joukolla tutkimaan hörhöyttä! Meillä on täällä erityisasiantuntija, joka on keksinyt lääkkeen muistisairauksiin! :D
Kyllä. Kaikkinainen lukeminen ja ajattelu on hyväksi. Esim lukee ohjeen ettei verenpainelääkkeitä pidä syödä. Sitten voi mennä lääketieteen sivuille ja lukea vastakkaiset perustelut ko. Lääkkeelle.
Korkea verenpaine on aivoilke ja sydämelle pahaksi.
Uni, terveellinen ruokavalio, liikunta ja sosiaalisuus ehkäisevät paljon enemmän kuin joku sanaristikkojen tekeminen.
Muistisairaus voi olla myös "opittu taito". Jos ihmiselle on lapsuudessa tai nuoruudessa tapahtunut asioita, jotka hän on aina pyrkinyt aktiivisesti unohtamaan, aivot oppivat unohtamaan, ja vanhana sen sitten osaa niin hyvin, että unohtaa kaiken muunkin.
Ei saatana! Miten joku voi olla niin sekaisin, että käyttää aivorappeumasta nimitystä opittu taito? Muistisairaudessa aivot rappeutuvat ihan kirjaimellisesti, ei sellaista voi opetella.