Tekonivelleikkaus ja kivunhoito
Läheiselleni asennettiin viikko sitten polveen tekonivel. Leikkauksen jälkeen hänelle määrättiin kipulääkkeiksi Panadol 1mg kolmesti päivässä ja Targiniq 2,5mg kahdesti päivässä. Kipu on edelleen todella kovaa ja hän ei ole pystynyt nukkumaan sen takia kuin pätkissä. Kirurgiin oltu yhteydessä ja ei kuulemma voida tehdä lääkitykselle mitään. Eikö oikeasti ole mitään tehtävissä? Haluan kuulla kokemuksia ja esim. millaisilla annoksilla teillä on ollut kipulääkkeet? Haava ei ole tulehtunut, ei kuumota, märkiä tms. se on vain todella kipeä. Tuntuu turhauttavalta kun en voi tehdä mitään ja kipua vähätellään sairaanhoidossa
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
No, sitä joutuu väistämättä elämässä sietämään sitä epätäydellisyyttä, kun mitään kivutonta ihanne maailmaa ei leikkauksen jälkeen ole. Se oli omallakin kohdalla raaka peli, että viikon lääkityksen jälkeen todettiin, että nyt lääkkeet ajetaan alas ja kipua saakin tuntua ja sitä vasten alkaa se kuntoutus. Jos kipua ei tunnu siitä on haittaa.
No, sitä joutuu väistämättä elämässä sietämään sitä epätäydellisyyttä, kun mitään kivutonta ihanne maailmaa ei leikkauksen jälkeen ole. Se oli omallakin kohdalla raaka peli, että viikon lääkityksen jälkeen todettiin, että nyt lääkkeet ajetaan alas ja kipua saakin tuntua ja sitä vasten alkaa se kuntoutus. Jos kipua ei tunnu siitä on haittaa.
"
En tajua kaltaisiasi ihmisiä. Jos joku valittaa kivusta, siitä on jotain oleellista haittaa. Ehkäpä se on vaikka eri tyyppistä kuin se kipu, mitä sinä kuvittelet, mutta tiedöt paremmin toisen puolesta.
Kävin vuosia valittamassa uupumusta ja sanottiin, että kaikkia väsyttää. Nyt pitää vaan skarpata ja muistaa levätä.
No, tilanne sitten paheni, kun ei sairauteen tartuttu mitenkään kuin vasta sitten kun työkyky oli menetetty.
Vierailija kirjoitti:
Vähän nyt sitä realismia. Hän ollut leikkauksessa ja toipuminen kivinen prosessi ja vastuu toipumisesta on itsellä. Kipua ei voi turruttaa lääkkeillä pois, jos sä et tunne sitä kipua et voi kuntouttaa kipua vastaan.
Ja jos kipu on liian kova, et pysty silloinkaan kuntouttamaan sitä vastaan, koska hermosto estää.
Oxycontin on huume. Määrätään vain syöpäpotilaille. Ei mihinkään luukipuihin. 😁
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Minä sain ainakin tekonivelleikkauksen jälkeen Oxycontinia. Et taida tajuta miten kova kipu on tekonivelleikkauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Päihdetaustaa?
Typerä kysymys. Kipu on todella kovaa. Kokeilepa leikata sääriluusi poikki.
Ei todellakaan ole mitään päihdetaustaa. Hän on 68vuotias eläkeläinen joka ei todellakaan valita turhasta. No, mitään apuja ei saatu. Noilla pitää pärjätä. Toivottavasti hänellä ei tule väsymyksen takia sydänoireita, kun on sydänsairauskin.
Pitääkö mennä päivystykseen kyydillä. Ehkei kaikki ole kunnossa? Tai saa toisen reseptiyhdistelmän sieltä. Tai yksityiselle, tai eri erikoislääkäri. Panadol on naurettava. Hätätilassa Burana 600 ja joku muu vahva. Mutta ei ehkä riitä. Nämä pitäisi lääkärien neuvotella etukäteen asiakkaan kanssa sairaalassa tai joku tietävä.
Minä söin ainakin 3 kuukautta särkyläkkeitä polven tekonivelleikkauksen jälkeen. Hitaasti parani, mutta ei ole enää kipeä. Leikkauksesta on nyt puoli vuotta.
Se on yksilöllistä kuinka kauan kipulääkitystä tarvitsee.
Terveyskeskuksesta voi käydä pyytämässä apua tilanteeseen. Sieltäkin voidaan kirjoittaa kipulääkkeitä.
Kyllä minä sain lonkan tekonivelleikkauksen jälkeen Tramalit kotiinkin ihan kunnon annostuksella.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö mennä päivystykseen kyydillä. Ehkei kaikki ole kunnossa? Tai saa toisen reseptiyhdistelmän sieltä. Tai yksityiselle, tai eri erikoislääkäri. Panadol on naurettava. Hätätilassa Burana 600 ja joku muu vahva. Mutta ei ehkä riitä. Nämä pitäisi lääkärien neuvotella etukäteen asiakkaan kanssa sairaalassa tai joku tietävä.
Kannattaa varata aika lääkärille. Päivystyksessä ei välttämättä kirjoiteta kipulääketeseptejä. Ainakin omalla hyvinvointialueella toimitaan näin.
Lääkäriajan voi hyvällä tuurilla saada samalle päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole mitään päihdetaustaa. Hän on 68vuotias eläkeläinen joka ei todellakaan valita turhasta. No, mitään apuja ei saatu. Noilla pitää pärjätä. Toivottavasti hänellä ei tule väsymyksen takia sydänoireita, kun on sydänsairauskin.
No siinähän se ongelma tulikin.
Jos ei valita, niin saa minimilääkityksen.
Minulle sanoivat jo sairaalassa leikkauksen jälkeen, että pitää valittaa jos lääkitys ei ole riittävä. Jos vaan kärsii hiljaa, niin ei saa kotiinkaan riittävää lääkitystä kun lääkäri luulee minimin riittävän.
Nyt pitää vaan käydä TK:ssa valittamassa. Kyllä siellä pitäisi saada lääkitys kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Minä sain ainakin tekonivelleikkauksen jälkeen Oxycontinia. Et taida tajuta miten kova kipu on tekonivelleikkauksen jälkeen.
Niitä tosiaan määrätään nykyään ihan rutiinisti tekonivelleikkauksen jälkeen.
Kyllä sille tarvettakin on kun on luita sahattu poikki.
Tekonivelleikkaus on elämänlaatua parantava leikkaus,ja realiteetit pitää olla tiedossa jo ennen leikkausta että leikattu nivel on kipeä pitkänkin aikaa toipumisvaiheessa. Kyseinen leikkaus on vapaaehtoinen,ja odotukset joskus epärealistisia.
Päivystys ei ole paikka selvitellä näitä,eikä kivotonta toipumista ole.
Aika ja kuntoutus tekevät tehtävänsä,mutta sietokykyä ja omaa aktiivisuutta se vaatii.
Tekonivel ei voi olla kipeä, tiedoksi aiemmalle kirjoittajalle.
Ihmiset saavat eri vahvuista kipua ja kipua kestetään eri tavoin.
En tässä kohtaa sinnittelisi liian kovissa kivuissa, ettei kroonistu, kun aivot ja hermosto oppii kivun jalassa ja se jää päälle.
Tekonivelleikkaus ei ole turha eikä odotukset ole epärealistisia, hyvällä kipulääkityksellä kuntoutus ja kävely onnistuu. Muutaman kuukauden jälkeen polvessa ei juurikaan ole kipua ja kävely sujuu hyvin. Minulla elämänlaatu parani todella paljon. Ennen leikkausta kärsin kovista kivuista, kävelin kepin kanssa. Tekonivelleikkauksen jälkeen polven kivut ovat poissa ja pystyn pyöräilemään, hiihtämään , laskettelemaan, elän normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kotiin ei anneta huumaavia kipulääkkeitä, osastolla niitä kyllä saa, mutta nykyään kun kotiutetaan niin pian.
Minä olin leikkauksen jälkeen sairaalassa 4 päivää, ja sen jälkeen terv.keskuksen sairaala osastolla viikon, enkä ois halunnut silloinkaan lähteä pois. Siellä lääkitys ainakin minulla pelasi.
Höpöhöpö, kyllä annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen syöpöpotilas, syöpä levinnyt. Kerro mullekin, mistä saisin tehokkaan kivunlievityksen? Buranalla ja Panadolilla kuule mennään.
Vähän nyt sitä realismia. Hän ollut leikkauksessa ja toipuminen kivinen prosessi ja vastuu toipumisesta on itsellä. Kipua ei voi turruttaa lääkkeillä pois, jos sä et tunne sitä kipua et voi kuntouttaa kipua vastaan.