Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutisista lainattua: onnellisuutta selittää myös suomalaisille tyypillinen kohtuullisuuden arvostaminen

Vierailija
19.03.2026 |

Yle: "Onnellisuutta selittää myös suomalaisille tyypillinen kohtuullisuuden arvostaminen. Tavalliset ihmiset eivät tavoittele taivaita. Ehdottomasti kyllä osa sitä elämäntyytyväisyyttä ja onnellisuutta on se, että mitä odottaa ja minkälaista elämää ajattelee itselleen. Suomalainen kohtuullisuus on hyvinkin vahva osa sitä miksi olemme niin korkealla näissä rankingeissa, sosiaalipolitiikan asiantuntija sanoo."

Osui ja upposi ainakin omalla kohdalla. En kaipaa merkkituotteita, viimeisen päälle olevaa sisustusta kotona tai sitä hienointa autoa ym. ollakseni onnellinen. Suomessa on mielestäni helppo olla oman tiensä kulkija, pukeutua, käyttäytyä ja tehdä asiat omalla tavalla. Ryhmäpaine ei ole niin suuri. Sen näkee mm. siinä että naiset pukeutuvat miten haluavat. Monessa maassa ryhmäpaine naisia kohtaan on paljon suurempi.

Minulle statusta tärkeämpää ja se että luonto on lähellä ja saan harrastaa niitä asioita jotka tuottavat iloa ja jotka eivät ole kalliita. Lisäksi tärkeää ovat hyvät ihmissuhteet jotka eivät perustu pinnallisuuteen, statukseen ja verkostointiin.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käväisin taas lukemassa tuon kyselyn tekemisestä ja sisällöstä ja päätin, että tällä kertaa en lue väärinymmärryksiä eli uutisia ja keskusteluja tästä aiheesta. 

Maailmalta Suomeen tullessaan tuntee saapuneensa rauhalliseen paikkaan. Se riittää.

Vanhuksia tapetaan kadulle ja normimeininki. Rauhallista tosiaan.

Ainiin, anteeksi teidän paremmiston omissa kortteleissa on rauhallista kun te tungette kaikki ongelmatapaukset jollekin toiselle asuinalueelle jossa teidän ei tarvitse edes miettiä että ne on olemassa samassa kaupungissa kuin teidän oma pikku lintukotonne. Esim. päivän uutinen että helsinki miettii mitä paheneville huumeongelmille pitäisi tehdä. Päättäjiä rupesi kiinnostamaan huumeongelmat vasta kun ne saapui heidän omiin kortteleihinsa. Nuo on vuosia ollut kuuntelematta esim. itähelsingin valitusta siitä että nuo samat ongelmat räjähtää käsiin idässä. Vasta nyt rupesi kiinnostamaan. 

Monissa maissa se että ihminen tapetaan kadulla, ei nouse uutiskynnyksen yli. Suomessa sentään vielä nousee ja se kertoo sen että se ei ole tavallista.

Suomessa ei pahemmin uutisoida esimerkiksi muiden eurooppalaisten maiden jättimäisistä, väkivaltaisista mielenosoituksista ja niiden syistä. Suomessa ei edes ole tuollaisia mielenosoituksia, koska niille ei ole tarvetta, ja suomalaiset eivät muutenkaan ole luonteeltaan räyhäämiseen taipuvaisia. Suomessa ei muuteta lakeja ja kaadeta hallituksia kiljumalla. 

Jostain syystä mediassa ja keskustelupalstoilla kitistään Suomen sijoituksesta tuon kyselyn kärjessä, mutta ei puututa siihen, että muutkin Pohjoismaat ovat siellä. Mistä moinen?

Suomessa olisi oikeasti paljonkin tarvetta mielenosoituksiin. Jos kansa ei vaivaudu edes kaduille niin se osoittaa vaan sen miten apaattisiksi kaikki on aivopesty uskomaan ettei mitään voi enää muuttaa. Saman toki näkee ylimielisistä poliitikoista ja mediasta jotka noiden sählinkejä valkopesee politikoidessaan itse surutta vasemmiston puolesta.

Vaan suomessa vasemmisto itse järjestää noita teatterimielenosoituksia johon tuodaan puolueaktiivit busseilla pitkin maakuntia ja taviskansa ei jaksa kun näkee jo päällepäin että aihe on silkkaa roskaa. 

Vierailija
22/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käväisin taas lukemassa tuon kyselyn tekemisestä ja sisällöstä ja päätin, että tällä kertaa en lue väärinymmärryksiä eli uutisia ja keskusteluja tästä aiheesta. 

Maailmalta Suomeen tullessaan tuntee saapuneensa rauhalliseen paikkaan. Se riittää.

Ainiin, anteeksi teidän paremmiston omissa kortteleissa on rauhallista kun te tungette kaikki ongelmatapaukset jollekin toiselle asuinalueelle jossa teidän ei tarvitse edes miettiä että ne on olemassa samassa kaupungissa kuin teidän oma pikku lintukotonne. Esim. päivän uutinen että helsinki miettii mitä paheneville huumeongelmille pitäisi tehdä. Päättäjiä rupesi kiinnostamaan huumeongelmat vasta kun ne saapui heidän omiin kortteleihinsa. Nuo on vuosia ollut kuuntelematta esim. itähelsingin valitusta siitä että nuo samat ongelmat räjähtää käsiin idässä. Vasta nyt rupesi kiinnostamaan. 

Juuri tuota väärinkäsittämistä tarkoitin. Ole hyvä ja lue ajatuksella. Suomi ei ole täydellinen maa, ja muut maat ovat vielä vähemmän.

https://www.worldhappiness.report/

Liian paljon tekstiä ja aika pitkiä lauseita, jäänee tänäkin vuonna äänekkäimmiltä öyhöttäjiltä lukematta. Joka vuosi sama mekastus josta paistaa läpi ettei suurin osa tajua yhtään että mitä on kysytty, miten ja keneltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa se että ihminen tapetaan kadulla, ei nouse uutiskynnyksen yli. Suomessa sentään vielä nousee ja se kertoo sen että se ei ole tavallista.

Suomessa ei pahemmin uutisoida esimerkiksi muiden eurooppalaisten maiden jättimäisistä, väkivaltaisista mielenosoituksista ja niiden syistä. Suomessa ei edes ole tuollaisia mielenosoituksia, koska niille ei ole tarvetta, ja suomalaiset eivät muutenkaan ole luonteeltaan räyhäämiseen taipuvaisia. Suomessa ei muuteta lakeja ja kaadeta hallituksia kiljumalla. 

Jostain syystä mediassa ja keskustelupalstoilla kitistään Suomen sijoituksesta tuon kyselyn kärjessä, mutta ei puututa siihen, että muutkin Pohjoismaat ovat siellä. Mistä moinen?

Suomessa ei ole mielenosoittamisen ja protestoimisen kulttuuria. Täällä vallitsee pikemminkin venäläinen tapa hukuttaa henkilökohtaiseen viinapulloon yhteiskunnan ongelmat. Se ei ole ihanteellinen tilanne. Se että mellakat riistäytyvät väkivaltaisiksi ja autoja poltetaan ei tietysti myöskään ole ihanteellinen tilanne, mutta välimaastossa on paljon sitä eurooppalaista hereillä olemisen kulttuuria jossa kadut tukitaat ja satamat seisautetaan jos pääministeri lipsauttaa jotain aivotonta. Olisipa täälläkin niin ei olisi ikinä tultu näin pitkälle...

...ja Suomessahan on OLLUT aktiivinen kansalaisyhteiskunta ja mielenosoittamiskulttuuri. Ilman niitä ei hyvinvointivaltiota olisi syntynyt. Eikä se ilman niitä säily. Demokratia ei ole koskaan valmis vaan se elää niissä hetkissä kun kansan paine muuttaa asioita.

Vierailija
24/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä ja kuulun itse tuohon joukkoon. Arvostan enemmän turvallisuutta kuin rikkautta. Haaveeni ovat aina olleet sellaisia, että ne on ollut mahdollista toteuttaa.

Ja minä kun luulin että suomalainen on kateellinen sille itseään rikkaammalle naapurille.

Vierailija
25/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sanaa, joita Kokoomus ei kykene ymmärtämään. Kohtuus ja järki.

Vierailija
26/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuota väärinkäsittämistä tarkoitin. Ole hyvä ja lue ajatuksella. Suomi ei ole täydellinen maa, ja muut maat ovat vielä vähemmän.

Väärinkäsität itse ihan tahallasi koska yrität spinnata viestin sellaiseksi ettei sinun lintukotosuomeasi saa muuttaa mitenkään, viis siitä miten muilla suomalaisilla menee. 

Kuten muuten on maan tapa nykyään ihan joka asiassa. Suurtyöttömyys on ollut vuosikymmeniä mutta mitään ei saa tehdä kun "mulla" on töitä. Terveydenhoito on toiminut varsinkin terkkaritasolla päin hanuria vuosikymmeniä mutta taaskaan mitään ei saa muuttaa koska "mulla" menee tuossakin hyvin työterveydenhoidon avulla. Huumeongelmia on jossain, rauhattomuutta, ties mitä mutta taaskaan mitään ei sovi tehdä koska "mulla" menee hyvin tässä omassa hyvinvoivien kupla-lähiössä keskikaupungin kupeessa. Etc.

Älkää muuttako mitään on suomen hyvinvointikuplassa elävän keskiluokan uskonto nykyään. Ja mistään ongelmista ei haluta edes kuulla kuten tääkin keskustelu näyttää. Keskiluokka tunkee keskusteluun ja vaatii että olkaa hiljaa ongelmista koska "mulla" menee hyvin. Valitettasti koko maa pitää sisällään muitakin kuin "mullan". 

Kerropa tarkemmin, kuka ja mikä minä olen. Näyt tekevän päätelmiä olemattoman tiedon perusteella ja levittävän päätelmäsi koskemaan koko yhteiskuntaa. Esityksesi on heikko, mutta voit toki yrittää parantaa sitä.

Vierailija
27/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole mielenosoittamisen ja protestoimisen kulttuuria. Täällä vallitsee pikemminkin venäläinen tapa hukuttaa henkilökohtaiseen viinapulloon yhteiskunnan ongelmat. Se ei ole ihanteellinen tilanne. Se että mellakat riistäytyvät väkivaltaisiksi ja autoja poltetaan ei tietysti myöskään ole ihanteellinen tilanne, mutta välimaastossa on paljon sitä eurooppalaista hereillä olemisen kulttuuria jossa kadut tukitaat ja satamat seisautetaan jos pääministeri lipsauttaa jotain aivotonta. Olisipa täälläkin niin ei olisi ikinä tultu näin pitkälle...

...ja Suomessahan on OLLUT aktiivinen kansalaisyhteiskunta ja mielenosoittamiskulttuuri. Ilman niitä ei hyvinvointivaltiota olisi syntynyt. Eikä se ilman niitä säily. Demokratia ei ole koskaan valmis vaan se elää niissä hetkissä kun kansan paine muuttaa asioita.

Demokratia tosiaan elää taas ensi vuonna eduskuntavaaleissa. Ei siis ikkunoita rikkomalla tai kadulla kiljumalla. Olethan menossa äänestämään?

Vierailija
28/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä ja kuulun itse tuohon joukkoon. Arvostan enemmän turvallisuutta kuin rikkautta. Haaveeni ovat aina olleet sellaisia, että ne on ollut mahdollista toteuttaa.

Ja minä kun luulin että suomalainen on kateellinen sille itseään rikkaammalle naapurille.

Myyttipä tuokin. Suullista kansanperinnettä.

Vierailija
29/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onnellisuus ei johdu ainakaan hyvästä talous tai työllisyystilanteesta, ellei ole kysytty vain heiltä joilla on vielä töitä.

Vierailija
30/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyttipä tuokin. Suullista kansanperinnettä.

Vasemmistomedia jankuttaa tuota kateusargumenttia edelleen neuvostoaikojen peruna, kun kansa koitettiin pitää kateellisena "rikkaille" ideologisista syistä.

Muissakin maissa ollaan toki paremmin menestyville kateellisia, mutta se ei ole sitä toksista neuvostoliittoperäistä suomikateutta jossa halutaan ottaa menestys rikkaammilta pois vaan muualla kateus lähinnä motivoi yrittämään itse enemmän jotta oma hyvinvointi lisääntyy. 

Vierailija
31/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärinkäsität itse ihan tahallasi koska yrität spinnata viestin sellaiseksi ettei sinun lintukotosuomeasi saa muuttaa mitenkään, viis siitä miten muilla suomalaisilla menee. 

Kuten muuten on maan tapa nykyään ihan joka asiassa. Suurtyöttömyys on ollut vuosikymmeniä mutta mitään ei saa tehdä kun "mulla" on töitä. Terveydenhoito on toiminut varsinkin terkkaritasolla päin hanuria vuosikymmeniä mutta taaskaan mitään ei saa muuttaa koska "mulla" menee tuossakin hyvin työterveydenhoidon avulla. Huumeongelmia on jossain, rauhattomuutta, ties mitä mutta taaskaan mitään ei sovi tehdä koska "mulla" menee hyvin tässä omassa hyvinvoivien kupla-lähiössä keskikaupungin kupeessa. Etc.

Älkää muuttako mitään on suomen hyvinvointikuplassa elävän keskiluokan uskonto nykyään. Ja mistään ongelmista ei haluta edes kuulla kuten tääkin keskustelu näyttää. Keskiluokka tunkee keskusteluun ja vaatii että olkaa hiljaa ongelmista koska "mulla" menee hyvin. Valitettasti koko maa pitää sisällään muitakin kuin "mullan". 

Kerropa tarkemmin, kuka ja mikä minä olen. Näyt tekevän päätelmiä olemattoman tiedon perusteella ja levittävän päätelmäsi koskemaan koko yhteiskuntaa. Esityksesi on heikko, mutta voit toki yrittää parantaa sitä.

Oliko sinulla asiasta mitään sanottavaa vai jäikö viestisi taas kerran käsienheilutteluksi ja spinnaukseksi? 

Vierailija
32/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä varmasti onnellinen kun tyytyy vähään eikä haaveilekaan kun asioista jotka on helppoja ja varmuudella toteutettavissa. Vähän niinkuin perinteisessä sananlaskussa: joka kuuseen kurkottaa niin katajaan kapsahtaa. 

Vierailija
33/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla asiasta mitään sanottavaa vai jäikö viestisi taas kerran käsienheilutteluksi ja spinnaukseksi? 

Kas, uskot tietäväsi minusta vieläkin enemmän kuin annoit ensin ymmärtää.

Keskustelutaitojaan voi parantaa esimerkiksi tutustumalla ensin virheisiinsä. Jos olet itsellesi rehellinen, voit poistua tuolta sivustolta hieman tietäväisempänä.

https://www.skepsis.fi/jutut/virhelista.html

Vierailija
34/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein ajatellut (tätä maailmanmenoa seuratessa) että kunhan vain on luontoa ympärillä ja aurinko paistaa, niin voi kokea vielä onnea.

Suomessa on muistaakseni myös eniten koiria suhteessa väkilukuun, sekin osaltaan lisää onnellisuutta. Koiraihmisellä on edes yksi kaveri, jolle jutustella, josta pitää huolta ja jonka kanssa ulkoilla.

Ja jos voittaisin lotossa, haluaisin vain elää mahdollisimman hobittimaista elämää. En krumeluuria ja luksusta, vaan maaseudun rauhassa sievässä torpassa viljellä kasvimaata ja pitää vähän elukoita. Uskoisin että aika monella suomalaisella on tosiaan sydäntä lähimpänä melko vaatimattomat asiat, jotka ovat helpommin saavutettavissa ja näin ollen ollaan suhteellisesti onnellsempia.

Vierailija
35/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko suomalainen olla onnellinen ilman saunaa? Yksi selittävä tekijä tämäkin.

Ei ole minulla ollut koskaan omaa saunaa. Olen 50 v. 

Vierailija
36/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen usein ajatellut (tätä maailmanmenoa seuratessa) että kunhan vain on luontoa ympärillä ja aurinko paistaa, niin voi kokea vielä onnea.

Suomessa on muistaakseni myös eniten koiria suhteessa väkilukuun, sekin osaltaan lisää onnellisuutta. Koiraihmisellä on edes yksi kaveri, jolle jutustella, josta pitää huolta ja jonka kanssa ulkoilla.

Ja jos voittaisin lotossa, haluaisin vain elää mahdollisimman hobittimaista elämää. En krumeluuria ja luksusta, vaan maaseudun rauhassa sievässä torpassa viljellä kasvimaata ja pitää vähän elukoita. Uskoisin että aika monella suomalaisella on tosiaan sydäntä lähimpänä melko vaatimattomat asiat, jotka ovat helpommin saavutettavissa ja näin ollen ollaan suhteellisesti onnellsempia.

Hyi helv..älä yleistä kiitos. Aina in ahdistanut " me suomalaiset" hyi, en halua kuulua sun porukkaan 

Vierailija
37/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onnellisuus ei johdu ainakaan hyvästä talous tai työllisyystilanteesta, ellei ole kysytty vain heiltä joilla on vielä töitä.

Työttömyysaste on 10% tuntumassa, joten valtaosalla työikäisistä vastaajista on ollut töitä. Mediaanipalkkakin on yli 3000 euroa. 

Vierailija
38/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysaste on 10% tuntumassa, joten valtaosalla työikäisistä vastaajista on ollut töitä. Mediaanipalkkakin on yli 3000 euroa. 

Tämäkin outoa. En ole ikinä  tienannut Suomessa yli 2500 e kk. Olen 50v.

Vierailija
39/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on moniin muihin maihin verrattuna vähän ilmansaasteita eikä ilmastomuutos ole vielä vaikuttanut luonnon puhtauteen ja monimuotoisuuteen. Luontosuhde on suomalaisille tärkeä, jos tähän tulisi muutos niin onnellisuus kyllä laskisi.

Luonto on suomalaisille tärkeä, mutta se ei ole ollenkaan tärkeää, että toisille ihmisillekin riittäisi luonnonrauhaa. Yksi esimerkki on tuulivoimarakentaminen. Jättimäisiä tuulivoimaloita rakennetaan lähelle asumuksia ja lähelle asuville vain nauretaan ajatuksella "koittakaa kestää, me muut nautimme tuulisähköstä". V*ttumaisen itsekästä suomalaisuutta. 

Vierailija
40/51 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko suomalainen olla onnellinen ilman saunaa? Yksi selittävä tekijä tämäkin.

Ei ole minulla ollut koskaan omaa saunaa. Olen 50 v. 

Minulla oli yhdessä asunnossa sauna. En käyttänyt ollenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan