Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö minun kertoa työnantajalle mielenterveysongelmistani työhaastattelussa, kun etsin uutta työpaikkaa?

Vierailija
18.03.2026 |

Jos en ole varma, tarvitsenko pidennettyä sairauslomaa, enkä voi ennustaa, paheneeko tilani, pitäisikö minun kertoa tästä? 

Tai jos olen tällä hetkellä lomalla mielenterveysongelmieni vuoksi, voinko päättää olla kertomatta lomani syytä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko löytää jonkun, joka ottaisi sairauslomaa tilallasi?

Vierailija
22/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin kerran työterveys psykologin luona. Hän kehui että olen erittäin lahjakas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla hankalaa, jos et edes tiedä, kuinka pitkä lomasi on.

Vierailija
24/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla ollaan työroolissa. Siellä ei tarvitse, eikä ole suositeltavaa kertoa terveysasioita julkisesti. Myöskään muita, yksityisyyteen liittyviä asioita ei ole pakko kertoa. Voit työpaikalla pysyä ihan siinä työroolissa. On toki mielenterveysongelmia kuten narsismi, missä henkilö on työpaikalla kuten kotonaan, tajuamatta lainkaan sitä missä menee pieleen. Työpaikalla on nimittäin ihmisiä jotka tulevat useista eri taustoista, ja siitä syystä omien asioiden hokeminen ja kertominen työpaikalla julkisesti voi herättää monenlaisia reaktioita ja tunteita. Asiat voi kuulijan puolelta ottaa myös väärin tai oikein, joten turvallisinta on pysyä työtehtäviin liittyvissä asioissa. Tällöin et todennäköisimmin tiedostamattomasti loukkaa ketään. 

Vierailija
25/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et sano mitään. Ei se työnantajakaan kerro sulle, että työpaikan pomot ovat kusipäitä ja tulevat työkaverisi työpaikkakiusaajia. Jos saat työpaikan, otat sen ja työterveyden tulotarkastuksessa pidät turpasi kiinni ongelmistasi. Jos ongelmat aktualisoituvat niin sitten vain pahoittelet.

Vierailija
26/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haastattelija ei kysy, älä sano sitä. Kun sinulla on vakituinen työsopimus, sinua ei ole helppo irtisanoa, joten voit mukavasti pidentää sairauslomaasi.

Tää töihin saikuttamaan -ajattelu on ihan paskaa näin työnantajan edustajan silmissä. Sillä pystyy aiheuttamaan tosi paljon ongelmia työyhteisössä.

Onhan se noin, mutta jos kerran eläkkeelle ei pääse, niin hyvä vaihtoehto. Dont hate player, hate the game. 

Vierailija
27/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitää ketoa. Työnantaja olettaa työntekijän olevan täysin terve.

Työnantajalla ei ole oikeutta kysyä työntekijöiden terveystietoja. Jos läpäisee työhöntulotarkastuksen työterveyshuollosta, niin se riittää.

Oon pahasti mm paniikki-ja ahdistuneisuushäiriöinen, on takaumia ja dissosiaatiota.

Työterveystarkastuksessa olin aivan bentsoissa ja lääkäri epäili työkykyäni. Kysyi mitä mieltä itse oon. Sanoin että "no en minä ole omasta mielenstänikään työkykyinen muttakun haluan" 😁

Läpäisi. Olin duunissakin bentsoissa mutta työni tein hiton hyvin.

Vierailija
28/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeudu ensin hoitoon ja etsi sitten töitä.

Mutta kun hallitus käskee menemään töihin, Kela ei usko työkyvyttömyyttä ja hoitoa ei saa?

Vierailija
29/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et parane kun olet sairas palkallisella lomalla.

Vierailija
30/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haastattelija epäilee, että sairauslomasi syy saattaa vaikuttaa mahdollisuuksiisi saada työpaikka, voit valehdella ja kertoa, että vain teeskentelet olevasi sairas etkä oikeasti pidä työstäsi.

Vierailija
31/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä työnantajana arvostin sitä että työnhakija oli rehellinen terveydentilastaan. Mikäli työnhakija pystyi tekemään työtä, hänet palkattiin. Eniten harmitti se että joku valehteli tai salasi työn tekemiseen vaikuttavia terveysseikkoja. Ne tulivat sitten ilmi ja potkut tulivat siitä syystä että työtä ei pystytty tekemään. 

Vierailija
32/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kertoa. Kerro toki siinä tapauksessa, jollet halua ko. työpaikkaa. 

Vierailija
33/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitsevää taitaa olla oletko työkykyinen tällä hetkellä

Vierailija
34/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun mt-sairaus on?

Vierailija
35/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, parasta jos asia tulee yllätyksenä. Saattaa olla, että joku alkaa epäilemään jotain kun kuolaat rinnuksillesi, tuijottelet maanisesti seinään ja mutiset jotain "siansaksaa" itseksesi.

Vierailija
36/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ne kerto aheti alussa kun ei kiitä pysty peittelemättä ja ne tulee esille kuitenkin. Kun kerrot niin vöktyt keskustelulta että miksi valehtelit työnantajalle

Vierailija
37/37 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tehtävästä. Jos pää ei kestä, niin ylipäätään johtotason tehtävä ei ole oikea. 

jos pää ei kestä, niin mikään työtehtävä ei ole oikein. Täällä on ihan riittämin työyhteisöjä kärsimässä noista ja varsinkin julkisella puolella, missä ei noin vain pääsekään eroon sellaisista työilmapiirin kohottajista. Toki heissäkin monenlaisia, mutta sellaisiakin nähty jotka pistävät koko työyhteisön sekaisin säädöillään eikä kukaan voi mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi