Miten toimia taloyhtiön putkiremontissa tässä tilanteessa?
Taloyhtiöön on tulossa lähitulevaisuudessa putkiremontti. Tai tässä tapauksessa ns. "putkiremontti", koska sniiduilijat päättänevät, että sukitus riittää ja sillä selvä. Olen tästä jo täysin eri mieltä.
Varsinainen kysymys koskee kuitenkin kylpyhuonetta. Ymmärtääkseni taloyhtiössä vastustamista herättää myös kylpyhuoneisiin kajoaminen tai siis jokainen maksakoon itse jos jotain haluaa tehdä.
Oma kylppärini on kuitenkin n. 50v takaa ja täysin autenttisessa 70-luvun kuosissa ja kunnossa. Nähdäkseni se on käyttöikänsä päässä joka tavalla ja aiheuttaa koko aika suuremman ja suuremman riskin isommalle vesivahingolle, joka kuitenkin lankeaisi lauetessaan taloyhtiölle.
Onko minulla oikeus osakkaana vaatia kylpyhuonetta uudistettavaksi perustasolle tässä tilanteessa? Toki kaikilla osakkailla on sama oikeus, mutta suurin osa talon asukkaista on käsittääkseni kyllä uudistanut jo kylppärinsä vuosien saatossa, joten samanlaista tarvetta ei tietenkään kaikilla ole.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein myös sukituksen yhteydessä tarjotaan mahdollisuutta myös kylpyhuoneen remonttiin, jossa myös vesieristys uusitaan . Osakas tietysti maksaa tämän remontin, mutta tulee usein halvemmaksi riippuen siitä kuinka moni teettää.
Niin mutta mitä jos se vesieristys on nyt jo 50v vanha?
Ihan sama, vaikka olisi 150 vuotta vanha. Jos putket kunnossa ( vaikka sitten sukitettuina), ei vesivahingon vaaraa ole. Jos suihkusi esim. on laattapohjainen ja vesi tulee suoraan lattialle, vastaat itse siitä. On sinun vastuullasi esim. hankkia suihkukaappi. Hinnat lähtevät parista sadasta ylöspäin.
Yleensä noin vanhoissa taloissa on amme, jossa käydään myös suihkussa, joten ongelmaa ei pitäisi syntyä.
Jos taas itse otatat ammeen pois, ja muutat suihkukäytänteitä, lasku myös vesieristeestä lankeaa valitettavasti sinulle.
Maksat itse naapureillesi pyllykolollasi, he muodostavat jonon taaksesi.
Meidän taloyhtiössä maksetaan kannusteraha vanhempien kylppäreiden remontoimiseen, mutta ei koko remonttia. On sitten lopullinen hinta sen mukaan mitä itse valitsee.
As oy päättää rempan ja sen sisällön.
Osakas voi ainoastaan maksaa, totella ja kärsiä.
Sellainen on as oy kommuuni. Never again.
As oy putkiremppa maksaa 1000 euroa /m2.
Samalla rahalla sen sijaan korjaan okt kohteen kaikki pinnat, kylppärit, putket, katon, ikkunat ja paljon muutakin.
As oy on pelkkää rahastusta.
Todennäköisesti vesieriste joko puuttuu kokonaan, tai on tiensä päässä. Lähetä kirjallinen kysymys esim sähköpostilla koskien vesieristeen kuntoa ja ehdota kylpyhuoneen korjaamista perustasoon sukituksen aikana , koska kylpyhuoneesi on alkupetäuskunnossa ja remontin tarpeessa. Taloyhtiön tehtävä on kunnostaa kylpyhuone. Ainakin hoidat ilmoitusvastuusi. Jos remonttia ei jostain syystä nyt tehdä, ja käy kuten minulle eli vedet vuotaa alakerran naapuriin, niin taloyhtiö vastaa silloinkin remontista ja kuuvauskukut tulee lisäksi taloyhtiölle eli kulut kasvaa.
Miksi muiden pitää maksaa sinun kylppäri?
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti vesieriste joko puuttuu kokonaan, tai on tiensä päässä. Lähetä kirjallinen kysymys esim sähköpostilla koskien vesieristeen kuntoa ja ehdota kylpyhuoneen korjaamista perustasoon sukituksen aikana , koska kylpyhuoneesi on alkupetäuskunnossa ja remontin tarpeessa. Taloyhtiön tehtävä on kunnostaa kylpyhuone. Ainakin hoidat ilmoitusvastuusi. Jos remonttia ei jostain syystä nyt tehdä, ja käy kuten minulle eli vedet vuotaa alakerran naapuriin, niin taloyhtiö vastaa silloinkin remontista ja kuuvauskukut tulee lisäksi taloyhtiölle eli kulut kasvaa.
Mistä keksit, että taloyhtiön tehtvänä on kunnostaa osakkaan kylpyhuone?
Jos veden valuvat viemäreitten sukituksesta huolimatta alakertaan, niin vika on sukituksen tehneen firman vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö todennäköisesti vastaa, että kuten yhtiökokouksessa x.x.xxxx on päätetty, vastaa jokainen osakas kylpyhuoneensa osalta muusta paitsi rakenteista. Jos osakas haluaa remontoida kylpyhuoneensa sukituksen yhteydessä, on se OK, mutta osakas huolehtii itse purkutöistä jätteineen ja maksaa kylpyhuoneen uusimisen sekä taloyhtiön hankkiman valvojan kulut. Taloyhtiön osuus kuluista on vesieristys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ei makseta kylppäriä, jos putkisto vain sukitetaan. On sinun vastuullasi osakkaana huolehtia siitä, että vuotoja ei tule.
Minun tehtäväni osakkaana on pitää huoli, että näkyviä vuotoja ei ole. Kylpyhuoneen lattian alaiset märkäeristeet ja esimerkiksi kylpyammeesta kaivoon menevä poistoputki ei ole minun asiani. Esimerkiksi tämä ko. putki on n. 50v vanha? Kauanko se vielä kestää?
Suurin osa Lontoon vesi- ja viemäriputkien runkolinjoista on edelleen viktoriaanisia, eli huoli pois, 50 v putki ei ole edes vanha.
Hittojako menit ostamaan kämpän jossa on noin vanha kylppäri ja putkiremontti tekemättä?
Ap on saattanut asua siinä jo 40 vuotta!
Kyllähän osakkaat eli asunnon omistajat maksaa putkiremontin ihan itse riippumatta siitä, että pistetäänkö kaikki sileäksi ja uusitaan pinnat ja vesikalusteet tai sukitetaan vaan putket eikä kajota muuhun. Eli osakas maksaa remontista yleensä neliöperusteisesti. Toki, jos päätös on tehty sukituksesta, niin osakas maksaa sukituksesta neliöperusteisesti ja kaikesta muusta juuri sen hinnan mitä asiat maksavat.