Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimia taloyhtiön putkiremontissa tässä tilanteessa?

Vierailija
18.03.2026 |

Taloyhtiöön on tulossa lähitulevaisuudessa putkiremontti. Tai tässä tapauksessa ns. "putkiremontti", koska sniiduilijat päättänevät, että sukitus riittää ja sillä selvä. Olen tästä jo täysin eri mieltä.

Varsinainen kysymys koskee kuitenkin kylpyhuonetta. Ymmärtääkseni taloyhtiössä vastustamista herättää myös kylpyhuoneisiin kajoaminen tai siis jokainen maksakoon itse jos jotain haluaa tehdä.

Oma kylppärini on kuitenkin n. 50v takaa ja täysin autenttisessa 70-luvun kuosissa ja kunnossa. Nähdäkseni se  on käyttöikänsä päässä joka tavalla ja aiheuttaa koko aika suuremman ja suuremman riskin isommalle vesivahingolle, joka kuitenkin lankeaisi lauetessaan taloyhtiölle.

Onko minulla oikeus osakkaana vaatia kylpyhuonetta uudistettavaksi perustasolle tässä tilanteessa? Toki kaikilla osakkailla on sama oikeus, mutta suurin osa talon asukkaista on käsittääkseni kyllä uudistanut jo kylppärinsä vuosien saatossa, joten samanlaista tarvetta ei tietenkään kaikilla ole.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ne, jotka ovat jo uusineet kylppärinsä? Osallistuitko aikanaan  heidän remonttiin?

Ei mitään saa ilmaiseksi taloyhtiössäkään. Jos se laitetaan peruskuntoon: putket ja eristeet, jotkut normilaatat, pytyt ja altaat siinä samalla uusitaan niin toki maksat ne ja jos haluat hienommat, maksat enemmän.

Vierailija
22/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putket sulta pitää vaihtaa. Suosittelen kaivamaan lompakkoa koko kylppärin uusimiseen. Siihen voi valita halvimmat laatat tai laittaa extraa ja ottaa hienommat.

Niin mutta kun ei ole käsittääkseni minun hommani kaivaa kuvetta? Kaikki kylppärin sisärakenteet ovat taloyhtiön vastuulla ja siinä yhteydessä, jos niihin kajotaan, niin taloyhtiöllä on myös velvollisuus ennallistaa kylpyhuone perustasoon. Ts. kylpyhuoneen uusiminen.

Näin asian olen käsittänyt? MInun hommani on toki kaivaa kuvetta, jos haluaisin uudet laatat marmorista ja kultaisen vessanpöntön

Kenen kupeesta ne kylppäriremontin rahat otetaan?

Tämä. Taloyhtiö olet sinä, joka olet osakas ja hallinnoit asuntoasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku rivari jossa kaikki muut on uudistaneet kylppärinsä jossain vaiheessa? Kyllä yleensä jos kylppärit on kerrostalossa 50v vanhoja, taloyhtiön hallitus toteaa että rempataan samalla.

Vierailija
24/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukitus on ihan hyvä vaihtoehto. Nopeampi, halvempi ja helpompi. 

Vierailija
25/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ei makseta kylppäriä, jos putkisto vain sukitetaan. On sinun vastuullasi osakkaana huolehtia siitä, että vuotoja ei tule.

Minun tehtäväni osakkaana on pitää huoli, että näkyviä vuotoja ei ole. Kylpyhuoneen lattian alaiset märkäeristeet ja esimerkiksi kylpyammeesta kaivoon menevä poistoputki ei ole minun asiani. Esimerkiksi tämä ko. putki on n. 50v vanha? Kauanko se vielä kestää?

Emme voi tietää, mutta taloyhtiön ei ole mikään pakko ryhtyä remontoimaan osakkaan kylpyhuonetta vain siksi, että hän haluaa. Jos ei ole ollut kosteusongelmaa, niin miksi nyt pitäisi ryhtyä remonttiin? Taloyhtiöllä ei ole mitään velvollisuutta hankkia uutta ammetta tai lavuaaria, jos katsotaan, että ne ovat ehjät eli saisit remontin, jossa on tehty vesieristys ja sinä jatkaisit siitä omalla kustannuksellasi.

Miten olisi sellainen ennallistava velvollisuus ryhtyä toimiin ennen, kuin asiat ja putket ja eristeet räjähtävät käteen, jolloin myös alakerran kylppäri menisi uusiksi? 

Jos sinulla on auto, niin odotatko että sen jakohihna pettää ja maksat uudet moottorin sekä jakohihnan, vai teetkö ennallistavaa huoltamista?

Eli siis onko pointtisi, että asioiden pitää ensin hajota ja mennä ketuiksi, ennen kuin ryhdytään entistä kalliimpiin toimiin?

Vierailija
26/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sukitetaan käyttövesiputket? Myy kiireesti se kämppä pois, hinnalla millä hyvänsä.

Vierailija
27/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastava kysymys jos oikeasti tosi moni on jo rempannut oman kylppärinsä omakustanteisesti. Kuulostaa rivarilta?

Vierailija
28/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukitus on ihan hyvä vaihtoehto. Nopeampi, halvempi ja helpompi. 

Joo  5-20v ajaksi. Sitten seuraava uuvatti voi ostaa asunnon johon "on tehty putket" ja kohta kunnollinen remontti onkin väistämättä edessä.

Vierailija
29/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putket sulta pitää vaihtaa. Suosittelen kaivamaan lompakkoa koko kylppärin uusimiseen. Siihen voi valita halvimmat laatat tai laittaa extraa ja ottaa hienommat.

Niin mutta kun ei ole käsittääkseni minun hommani kaivaa kuvetta? Kaikki kylppärin sisärakenteet ovat taloyhtiön vastuulla ja siinä yhteydessä, jos niihin kajotaan, niin taloyhtiöllä on myös velvollisuus ennallistaa kylpyhuone perustasoon. Ts. kylpyhuoneen uusiminen.

Näin asian olen käsittänyt? MInun hommani on toki kaivaa kuvetta, jos haluaisin uudet laatat marmorista ja kultaisen vessanpöntön

Ei mene noin. Itse olet velvollinen maksamaan ja sukitus tehdään juuri siksi, että sitä vesivahinkoa ei pääse syntymään.

Tarkista kiinteistöliiton sivuilta, jos et usko. Vain hanat ovat taloyhtiön vastuulla. Kaikki muu: laatat, kalusteet yms. maksaa osakas.

toki toki kylpyhuoneen "esteettinen" puoli on minun asian, mikäli siitä haluan maksaa. Sen sijaan ammeesta menevä 50v poistoputki, joka menee rakenteiden sisällä, ei ole minun asiani

Lueppa toi: Näin maksatat kylppärisi remontin taloyhtiöllä - Ilta-Sanomat

Ja juuri sen putken taloyhtiö sukituttaa. Kylppäristäsi ei siis revitä pois yhtään mitään tuon remontin vuoksi, ei ensimmäistäkään laattaa.  Luottaisin kyllä enemmän kiinteistöliittoon kuin jonkin lehden artikkeliin. 

Vierailija
30/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikrobetoni on halvempaa kuin laatat ja helpompaa siivota kun ei ole saumoja.

Voipi olla ap:lla asbestityö edessä, jos on noin vanha kylppäri.

Vierailija
31/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ei makseta kylppäriä, jos putkisto vain sukitetaan. On sinun vastuullasi osakkaana huolehtia siitä, että vuotoja ei tule.

Minun tehtäväni osakkaana on pitää huoli, että näkyviä vuotoja ei ole. Kylpyhuoneen lattian alaiset märkäeristeet ja esimerkiksi kylpyammeesta kaivoon menevä poistoputki ei ole minun asiani. Esimerkiksi tämä ko. putki on n. 50v vanha? Kauanko se vielä kestää?

Suurin osa Lontoon vesi- ja viemäriputkien runkolinjoista on edelleen viktoriaanisia, eli huoli pois, 50 v putki ei ole edes vanha.

Hittojako menit ostamaan kämpän jossa on noin vanha kylppäri ja putkiremontti tekemättä?

Vierailija
32/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä raloyhtiö maksaa kulut vesieristeeseen. Sen jälkeen tulevat tarvikkeet kuten laatat kuuluvat omistajan maksettaviksi.

Vierailija
33/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa kunnossa olevassa talossa ole jo vesivahinkoja vuorotellen eri huoneistoissa. Meillä meni 70-luvun talon putkiremontin yhteydessä koko kylppäri uusiksi. Kaikista huoneistoista. 

Vierailija
34/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein myös sukituksen yhteydessä tarjotaan  mahdollisuutta myös kylpyhuoneen remonttiin, jossa myös vesieristys uusitaan . Osakas tietysti maksaa tämän remontin, mutta tulee usein halvemmaksi riippuen siitä kuinka moni teettää. 

Vierailija
35/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikrobetoni on halvempaa kuin laatat ja helpompaa siivota kun ei ole saumoja.

Voipi olla ap:lla asbestityö edessä, jos on noin vanha kylppäri.

Mut mikrobetoni on niin rumaa! Suosittelen laattoja.

Vierailija
36/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ajatusmaailma, että ap:n kämpän kylppäriremontti pitäisi tehdä taloyhtiön varoista.

Vierailija
37/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ne, jotka ovat jo uusineet kylppärinsä? Osallistuitko aikanaan  heidän remonttiin?

Ei mitään saa ilmaiseksi taloyhtiössäkään. Jos se laitetaan peruskuntoon: putket ja eristeet, jotkut normilaatat, pytyt ja altaat siinä samalla uusitaan niin toki maksat ne ja jos haluat hienommat, maksat enemmän.

En tietenkään ole osallistunut. Yhdenvertaisuuden vuoksi näillä osakkailla on toki oikeus vaatia vastikkeissaan esimerkiksi kompensaatiota. Jos siis asiassa on tehty remonttia, joka kuuluisi taloyhtiön vastuulle. Sitä voivat sitten jyvitellä isännöitsijän ja hallituksen kanssa.

Vierailija
38/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein myös sukituksen yhteydessä tarjotaan  mahdollisuutta myös kylpyhuoneen remonttiin, jossa myös vesieristys uusitaan . Osakas tietysti maksaa tämän remontin, mutta tulee usein halvemmaksi riippuen siitä kuinka moni teettää. 

Niin mutta mitä jos se vesieristys on nyt jo 50v vanha?

Vierailija
39/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa Lontoon vesi- ja viemäriputkien runkolinjoista on edelleen viktoriaanisia, eli huoli pois, 50 v putki ei ole edes vanha.

Hittojako menit ostamaan kämpän jossa on noin vanha kylppäri ja putkiremontti tekemättä?

Ostin tämän 2005, kun putkiremontista oli vasta 25 vuotta noin

Vierailija
40/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laatat siinä vähiten maksaa:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi