Miten toimia taloyhtiön putkiremontissa tässä tilanteessa?
Taloyhtiöön on tulossa lähitulevaisuudessa putkiremontti. Tai tässä tapauksessa ns. "putkiremontti", koska sniiduilijat päättänevät, että sukitus riittää ja sillä selvä. Olen tästä jo täysin eri mieltä.
Varsinainen kysymys koskee kuitenkin kylpyhuonetta. Ymmärtääkseni taloyhtiössä vastustamista herättää myös kylpyhuoneisiin kajoaminen tai siis jokainen maksakoon itse jos jotain haluaa tehdä.
Oma kylppärini on kuitenkin n. 50v takaa ja täysin autenttisessa 70-luvun kuosissa ja kunnossa. Nähdäkseni se on käyttöikänsä päässä joka tavalla ja aiheuttaa koko aika suuremman ja suuremman riskin isommalle vesivahingolle, joka kuitenkin lankeaisi lauetessaan taloyhtiölle.
Onko minulla oikeus osakkaana vaatia kylpyhuonetta uudistettavaksi perustasolle tässä tilanteessa? Toki kaikilla osakkailla on sama oikeus, mutta suurin osa talon asukkaista on käsittääkseni kyllä uudistanut jo kylppärinsä vuosien saatossa, joten samanlaista tarvetta ei tietenkään kaikilla ole.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Putket sulta pitää vaihtaa. Suosittelen kaivamaan lompakkoa koko kylppärin uusimiseen. Siihen voi valita halvimmat laatat tai laittaa extraa ja ottaa hienommat.
Niin mutta kun ei ole käsittääkseni minun hommani kaivaa kuvetta? Kaikki kylppärin sisärakenteet ovat taloyhtiön vastuulla ja siinä yhteydessä, jos niihin kajotaan, niin taloyhtiöllä on myös velvollisuus ennallistaa kylpyhuone perustasoon. Ts. kylpyhuoneen uusiminen.
Näin asian olen käsittänyt? MInun hommani on toki kaivaa kuvetta, jos haluaisin uudet laatat marmorista ja kultaisen vessanpöntön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putket sulta pitää vaihtaa. Suosittelen kaivamaan lompakkoa koko kylppärin uusimiseen. Siihen voi valita halvimmat laatat tai laittaa extraa ja ottaa hienommat.
Niin mutta kun ei ole käsittääkseni minun hommani kaivaa kuvetta? Kaikki kylppärin sisärakenteet ovat taloyhtiön vastuulla ja siinä yhteydessä, jos niihin kajotaan, niin taloyhtiöllä on myös velvollisuus ennallistaa kylpyhuone perustasoon. Ts. kylpyhuoneen uusiminen.
Näin asian olen käsittänyt? MInun hommani on toki kaivaa kuvetta, jos haluaisin uudet laatat marmorista ja kultaisen vessanpöntön
Kenen kupeesta ne kylppäriremontin rahat otetaan?
Kämppää ostaessasi olet saanut luettavaksi yhtiöjärjestyksen, selviää sieltä.
Käsittääkseni taloyhtiön vastuulla on vesieriste ja sen alla olevat rakenteet, vessanpönttö ja vesiliitännät, sinun vastuullasi laatat, suihku, amme ym. vesieristeen päällä olevat.
No, kyllä nostaisin tuon asian puheeksi hallituksen kanssa.
Olen käsittänyt samoin kuin sinä ja tuo tietenkin olisi se järkevin kohta rempata kph kun muutenkin rempataan.
Yleensä ei makseta kylppäriä, jos putkisto vain sukitetaan. On sinun vastuullasi osakkaana huolehtia siitä, että vuotoja ei tule.
Ei ole mikään herkullinen tilanne teillä. Kuulostaa siltä, että siellä on pakollinen putkiremontti vielä edessä.
Kuka sinun remonttisi maksaisi, jos et sinä itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen kupeesta ne kylppäriremontin rahat otetaan?
Ne otetaan toki vastikkeesta, mutta tässä tapauksessa kylppärien uusiminen kuitenkin hajautuu pitkällä aikavälillä kaikille. En minä halua maksaa kertarysäyksellä 10-20ke kylpyhuoneen uusimisesta, jos se ei edes kuulu minulle
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ei makseta kylppäriä, jos putkisto vain sukitetaan. On sinun vastuullasi osakkaana huolehtia siitä, että vuotoja ei tule.
Minun tehtäväni osakkaana on pitää huoli, että näkyviä vuotoja ei ole. Kylpyhuoneen lattian alaiset märkäeristeet ja esimerkiksi kylpyammeesta kaivoon menevä poistoputki ei ole minun asiani. Esimerkiksi tämä ko. putki on n. 50v vanha? Kauanko se vielä kestää?
Taloyhtiö määrittelee perustason kalusteineen. Kaikki muutokset siihen maksat itse, toki peruskalusteiden ja laattojen hinta hyvitetään sulle jos et käytä niitä. Remontin jälkeen 2v et saa takuun takia tehdä mitään muutoksia kylpyhuoneeseen.
Nyt olisi kiva kuulla, miksi kylpyhuoneesi on iso riski. Jos putket ovat kunnossa, niin mistä syntyy ongelmia? Totta on, että 70-lukuinen kylpyhuone ei enää vastaa nykylainsäädäntöä, mutta pelkkä "minä haluan" ei yleensä riitä syyksi sille, että taloyhtiössä uudistustyöhön ryhdytään. Sukituksessa ei tehdä toimia, joiden takia kylpyhuone muuttuisi nykyistä vaarallisemmaksi, joten mikä on perustelusi sille, että haluat taloyhtiön maksajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tehtäväni osakkaana on pitää huoli, että näkyviä vuotoja ei ole. Kylpyhuoneen lattian alaiset märkäeristeet ja esimerkiksi kylpyammeesta kaivoon menevä poistoputki ei ole minun asiani. Esimerkiksi tämä ko. putki on n. 50v vanha? Kauanko se vielä kestää?
Emme voi tietää, mutta taloyhtiön ei ole mikään pakko ryhtyä remontoimaan osakkaan kylpyhuonetta vain siksi, että hän haluaa. Jos ei ole ollut kosteusongelmaa, niin miksi nyt pitäisi ryhtyä remonttiin? Taloyhtiöllä ei ole mitään velvollisuutta hankkia uutta ammetta tai lavuaaria, jos katsotaan, että ne ovat ehjät eli saisit remontin, jossa on tehty vesieristys ja sinä jatkaisit siitä omalla kustannuksellasi.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö määrittelee perustason kalusteineen. Kaikki muutokset siihen maksat itse, toki peruskalusteiden ja laattojen hinta hyvitetään sulle jos et käytä niitä. Remontin jälkeen 2v et saa takuun takia tehdä mitään muutoksia kylpyhuoneeseen.
Noniin tämähän kuulostaa aivan hyvältä, en minä muuta aio vaatiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole. Kaikki vesiputkistoon liittyvät asiat on taloyhtiön vastuulla. Taloyhtiö vastaa jopa suihkusekoittajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene noin. Itse olet velvollinen maksamaan ja sukitus tehdään juuri siksi, että sitä vesivahinkoa ei pääse syntymään.
Tarkista kiinteistöliiton sivuilta, jos et usko. Vain hanat ovat taloyhtiön vastuulla. Kaikki muu: laatat, kalusteet yms. maksaa osakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme voi tietää, mutta taloyhtiön ei ole mikään pakko ryhtyä remontoimaan osakkaan kylpyhuonetta vain siksi, että hän haluaa. Jos ei ole ollut kosteusongelmaa, niin miksi nyt pitäisi ryhtyä remonttiin? Taloyhtiöllä ei ole mitään velvollisuutta hankkia uutta ammetta tai lavuaaria, jos katsotaan, että ne ovat ehjät eli saisit remontin, jossa on tehty vesieristys ja sinä jatkaisit siitä omalla kustannuksellasi.
Niin kyse on nimenomaan kylpyhuoneen sisäisistä ja alaisista rakenteista. Jos nämä joudutaan avaamaan iän vuoksi ja uusimaan, niin taloyhtiön vastuu kattaa myös kylpyhuoneen ennallistamisen perustasoon.
Riippuu mitä yhtiöjärjestyksessä sanotaan. Jos siellä ei ole sovittu siitä että osakkaat vastaa itse, niin sitten niin ei ole. Jos niin on sovittu niin olet kusessa. Ja näitä aletaan näköjään tällaisia paskoja laitella yhä useampiin yhtiöjärjestyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene noin. Itse olet velvollinen maksamaan ja sukitus tehdään juuri siksi, että sitä vesivahinkoa ei pääse syntymään.
Tarkista kiinteistöliiton sivuilta, jos et usko. Vain hanat ovat taloyhtiön vastuulla. Kaikki muu: laatat, kalusteet yms. maksaa osakas.
toki toki kylpyhuoneen "esteettinen" puoli on minun asian, mikäli siitä haluan maksaa. Sen sijaan ammeesta menevä 50v poistoputki, joka menee rakenteiden sisällä, ei ole minun asiani
Lueppa toi: Näin maksatat kylppärisi remontin taloyhtiöllä - Ilta-Sanomat