Minkä ikäinen on aikuinen? Lehdistön mielestä 28-vuotias on edelleen "nuori mies/nainen"
Välillä sitten alaikäisiä tyttöjä kutsutaan naisiksi...
Olen itse 30-vuotias nainen ja ihmetyttää tällainen uutisointi. En tarkoita, että 28-vuotias on vanha, mutta "nuori" on harhaanjohtava määrite. Tämän käyttö on aivan jatkuvaa. Petollisissakin se yksi noin 30-vuotias nainen muutamaa kautta sitten uhriutui, kun hänelle, nuorelle naiselle, mies puhui hieman kovempaan ääneen.
En missään nimessä koe itseäni vanhaksi, mutta kyllä tässä vaiheessa ollaan jo ihan aikuisia. Ainakin pitäisi olla.
Häiritseekö tämä edes ketään muuta?
Kommentit (47)
Olet nuori aikuinen. Et vielä aikuinen.
Missään ei kutsuta alaikäisiä naisiksi vit.. pervo.
Virallisen määritelmät mukaan nuoriksi lasketaan 13-29-vuotiaat. Yli 30-vuotiaat ovat aikuisia.
Kun täyttää 30 niin ei ole enää tervetullut nuorisotalolle tai Ohjaamoon ja muihin nuorten palveluihin. Toisaalta sen ikäinen saa alkaa ostaa alkoholia, tulitikkuja tms. ilman henkkaria.
Mun mielestä 30-vuotias on vielä nuori. Todennäköisesti elämää on vielä 50-60 vuotta jäljellä.
"Nuori nainen" / "nuori mies" ei tarkoita sitä, etteikö hän olisi aikuinen. Hän on nuori aikuinen.
Jännästi taas jos 16-17-vuotias tyttö on joutunut seksuaalirikoksen uhriksi, hänestä uutisoidaan naisena.
Lapsi, nuori, nuori aikuinen, aikuinen, (keski-ikäinen), vanhus
18-vuotias on aikuinen ja minun mielestäni max. 27-vuotias on nuori ihminen. Kun taas jos varsinaisesta nuorisosta puhutaan, niin luen siihen teini-ikäiset.
Nämä otsikoinnit ovat puhdasta klikkiotsikointia. Välillä 18 vuotias on aikuinen ja välillä taas 35 -vuotias on nuori. Mennään aina sen mukaan mikä sopii klikkailun ja agendan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias on aikuinen ja minun mielestäni max. 27-vuotias on nuori ihminen. Kun taas jos varsinaisesta nuorisosta puhutaan, niin luen siihen teini-ikäiset.
18 vuotias on täysi-ikäinen. Ei aikuinen
Sanna Marin tituleeraasi itseään nuoreksi naiseksi 34-vuotiaana. Ei ollut tietenkään vanha mutta ei nyt nuorikaan enää.
Kyllä ärsyttää jos otsikossa puhutaan vaikka nuoresta naisesta ja kyseessä on lähemmäs 30-vuotias. En voi olla ajattelematta max 25-vuotiasta, kun tuota ilmausta käytetään.
Sana mies tai nainen itsessään kertoo jo sen, että kyseessä on aikunen. Nuori aikuinen määrittelee asian tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin tituleeraasi itseään nuoreksi naiseksi 34-vuotiaana. Ei ollut tietenkään vanha mutta ei nyt nuorikaan enää.
Hän tituleerasi itseään nuoreksi pääministerikontekstissa, mikä on tietenkin totta. Useinhan noissa täytyy huomioida konteksti, eli miten oma ikä vertautuu oman viiteryhmän keskimääräiseen ikään.
40-vuotias LeBron James on vasta keski-ikäistyvä ikänsä puolesta, mutta vanha aktiiviseksi NBA-koripalloilijaksi.
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias ei ole aikuinen edes aivojen kehityksen osalta. Ihminen on täysikasvuinen aikuinen kun aivot lakkaavat kehittymästä, eli noin 25-26 vuotiaana
30v ikä on käännekohta ihmisen elämässä.
Sitä ennen on eletty nuoren elämää, opiskeltu, biletettu, matkusteltu jne. Asuntoja joku vuokrakaksio kerrostalossa.
30v iässä on sitten aika vakiintua. Hankkia oma talo, laittaa lapset alulle ja muutenkin elää aikuista elämää.
Se riippuu asiayhteydestä.
- Muistan, että aikanaan nuorisovakuutukseni umpeutui 26 vuotiaana.
- Työttömien kohdalla nuoreksi määritellään usein alle 30 vuotias.
- Yläkoululaisilta jos kysyt niin yli 20 v on keski-ikäinen ja 30 v vanhus ja muumio.
- Media nuorentaa ja vanhentaa täysin villisti sen mukaan minkälaista sensaatiota haluaa rakentaa.
No kyllähän tuon ikäinen on vielä melko nuori.