Voi meitä ihmisiä
Uskon itse uskovani oikeaan oppiin, mikä luonnollisesti tarkoittaa sitä, että uskon muiden opeissa olevan vajavaisuuksia, puutteita ja virheitä.
Mutta - seuratessani ja osallistuessani viimeaikaisia keskusteluja, mieleeni nousee väkisinkin yksi kysymys - Olisiko jollain muulla suurempi merkitys?
Opeista voidaan kiistellä viimeiseen hengenvetoon asti ja siinä hengessä se ei ketään hyödytä tai " käännytä" - omaksi oppiman oikean opin kaataminen toisten niskaan harvoin auttaa ymmärtämään saatika uskomaan, joskin informaatiota se saattaa antaa. Ja vaikka opilla on merkitystä, niin olisiko kuitenkin meille itse kullekin suurempi merkitys sillä, että seuraisimme muutamaa käskyä - näissäkin keskusteluissa - kuten rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, rakasta vihollistasi, käännä toinen poski... Jos mietitään kuinka " tosi uskovat" kohtelevat muita ihmisiä, vaikka kuinka olisivat eri mieltä asioista, niin sillä käytöksellään he osoittavat uskonsa - esim. Jeesus samarialaisten suhteen...
Vaikka uskonkin olevani uskoni kanssa oikeassa, se ei anna mitään oikeutta vähätellä toisten uskontoa ja uskoa taikka sitä vaikutusta, joka sillä on heidän elämäänsä hyvässä. Varmasti löytyy erittäin runsaasti niitä ihmisiä, jotka kanssani eri tavoin uskovina ovat paljon parempia ja enemmän Jumalan käskyjen mukaan eläviä - vaikka eivät tietäisikään juuri niiden asioiden olevan Jumalan käskyjä.
Aivan, kun tietää oikean uskon, on itsellä velvollisuus kertoa siitä muillekin, jotta hekin voisivat päästä siitä osalliseksi, mutta sen voi tehdä niin monin tavoin ja tarkoituksena varmaan olisi se tehdä niillä tavoilla, joilla se mahdollistaisi toisen uskoon tulon - toisen henkilön olemassaolevan uskon väheksyminen ja vääräksi julistaminen tuskin asiaa auttaa.
Vai eikö olekaan halua auttaa muita " löytämään totuus" vaan pitää se itsellä, että pysyisi " muita parempana" tai " paremmassa asemassa"
peace and love olisi kai se sanoma, jota haluaisin sanoa. :-)
Kun tietää itse olevansa oikeassa, ei voi hyväksyä muiden olevan oikeassa.
Salam!