Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harhautetaanko työnhakijoita usein työsuhteen muodosta?

Vierailija
18.03.2026 |

Aiemmin tänä vuonna olin saamassa työpaikan. Sopimusta allekirjoittaessa selvisi että minun piti olla kevytyrittäjänä vaikka ilmoituksessa puhuttiin työsuhteesta. Kävelin heti ulos. Onko muilla ollut tällaista?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Osalla palkka on hämärän peitossa, ajat, tehtävät, tauot, kestot.

Vierailija
2/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin perustavanlaatuisessa asiassa yritetään harhauttaa, niin saa kyllä varautua kusetukseen joka käänteessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan työsopimukseeni oli kirjattu työnimikkeen lisäksi: ja kaikki muut työnantajan osoittamat tehtävät.

Palkka ei ollut neuvoteltavissa vaikka mitä paskahommia kaadettiin päälle. Perheyritys.

Älkää koskaan menkö perheyritykseen.

Vierailija
4/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan työsopimukseeni oli kirjattu työnimikkeen lisäksi: ja kaikki muut työnantajan osoittamat tehtävät.

Palkka ei ollut neuvoteltavissa vaikka mitä paskahommia kaadettiin päälle. Perheyritys.

Onko tuo sitä paikallista sopimista?

Vierailija
5/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lähes aina. Työsopimus pitää lukea huolellisesti läpi ja miettiä tarkkaan mitä allekirjoittaa.

Vierailija
6/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä työsopimuksessa ei tuota kohtaa olisi? Olen isossa valtion virastossa ja tuo sama lause koristelee sopparissa.

Vierailija
7/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on aina neuvoteltavissa. Kukaan ei pakota jäämään.

Vierailija
8/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten se että kevytyrittäjä saa laskuttaa saman verran kun palkansaaja mutta maksaa itse kaikki sivukulut.

Vierailija
9/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on aina neuvoteltavissa. Kukaan ei pakota jäämään.

Juu en olekaan enää siellä.

Vierailija
10/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urakkatahti mutta kuukausipalkka. Jos ihmettelet asiaa ääneen, olet hankala. Perheyritys.

Vierailija
11/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tuokin työ jollekin kelpaa. Suomessa on raaka ylitarjonta työvoimasta. Ja tilanne pahenee koko ajan. Työnantajien näkökulmasta toki paranee. Liian työvoimatarjonnan kanssa pärjää aina.

Vierailija
12/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinisilmäisiä kusetetaan aina.

Vierailija
13/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Työsopimukseen kannattaa vaatia selkeä työnkuva. Ei se mitä pomo keksii milloinkin sillä silloin tulee simputusta. -Nollatunti sopparit ja proviikoilla voi pyyhkiä pyllyä. 

-Sitten jos vapaa-ajalla/lomalla pomo soittaa niin silloin napsahtaa päivän palkka heti kun vastaa puhelimeen eli hälytysluontoinen työ. 

-vuosittain vähintään 5% korotus palkkaa eli elintasoindeksi korjaus.

Kaikki nämä pitää kirjata sopimukseen.

Vierailija
14/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinisilmäisiä kusetetaan aina.

Työmaailma on pelkkää kusetusta. Firma kusettaa asiakasta, työnantaja työntekijää ja työntekijä työnantajaa

Vierailija
15/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä työsopimuksessa ei tuota kohtaa olisi? Olen isossa valtion virastossa ja tuo sama lause koristelee sopparissa.

Ja mulla pahoinvointialueella. 

Vierailija
16/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä sopparissa minkä hyväksyt. Itse en ikinä hyväksy tuota lauseketta koska tuolla päästään aina työntekijästä eroon. Pomo voi määrätä mitä tahansa ja simputtaa.

Vierailija
17/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Työsopimukseen kannattaa vaatia selkeä työnkuva. Ei se mitä pomo keksii milloinkin sillä silloin tulee simputusta. -Nollatunti sopparit ja proviikoilla voi pyyhkiä pyllyä. 

-Sitten jos vapaa-ajalla/lomalla pomo soittaa niin silloin napsahtaa päivän palkka heti kun vastaa puhelimeen eli hälytysluontoinen työ. 

-vuosittain vähintään 5% korotus palkkaa eli elintasoindeksi korjaus.

Kaikki nämä pitää kirjata sopimukseen.

Vuokratyöllä voi myös pyyhkiä.

Vierailija
18/18 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi pomoni selitti hieman erikoista työsopimustani siten, että minun ei tarvitsisi olla huolissani, koska määräaikaiselta vaikuttava sopimukseni uusisi itsensä automaattisesti joka vuosi eläkeikääni saakka. Uskoin tämän, koska pomoni vaikutti asialliselta ja koska minä olin vain onnessani päästessäni töihin. 

Viiden vuoden erinomaisen työnteon jälkeen hallinnosta ilmoitettiin, että virka ja virkasuhde lopetetaan. Pomoni tarjosi minulle samaa työtä freelancerina. Sitten asiaa selviteltiinkin virkamieslautakunnassa ja tapahtuma katsottiin laittomaksi irtisanomiseksi.

Pomo on jo eläkkeellä, mutta organisaatio on säännöllisesti käräjillä laittomien potkujen vuoksi. Ei kyllä lohduta yhtään tietää, että en ollut ensimmäinen enkä viimeinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi