Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömyys pelottaa ihmisiä?

Vierailija
17.03.2026 |

Usein saa luulla sen olevan iso kriisi ihmiselle. Miksi? Työttömänä olohan on leppoisaa sohvalla makaamista josta saa rahaa kuin työssäkäynnistä. Tämän palstan mukaan työttömät elävät keskiluokkaisten elämää työnarkkinatuellakin.

Toki ymmärrän sen että haluaa tienata omat rahansa mutta jos ei potkuille voi mitään, turha stressata. Nyt esim Nordean henkilökunta voi ottaa rennosti sohvalla maaten.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sä siis, että se menee niin, että saa rauhassa puuhastella kotona ja hyvät rahat tulee maailman tappiin? Tai siis selvästi luulet. Parempi kysymys on, miksi luulet noin?

Niinhän se menee, olen ollut 22 vuotta työtön ja aina on rahaa tullut eikä ole tarvinnut tehdä mitään.

Ei tuo homma toimi noin ns. normaalien ihmisten kohdalla. Jos on todistetusti töihin pystyvä ja töissä ollut ihminen, pitää oikeasti hakea niitä töitä, ja kyllä sitä mieluummin menee työhön, josta pitää, kuin sellaiseen, josta ei pidä. Lisäksi ns. normaaleilla ihmisillä on muitakin juttuja elämässä kuin itsensä viihdyttäminen. On esim. perhe, omaisuutta, autoa ja sen sellaista, eikä niihin riitä muutamat hassut sataset kuussa. Normaaleilta ihmisiltä vaaditaan paljon enemmän kuin lapamadoilta.

Ok. Olen ollut työtön nyt 5 vuotta. Teini- ikäiset lapset. Töissä olin 30 vuotta. Olen aina asunut vuokralla, ei ole ajokorttia ei autoa,.ei mökkiä tms. Lapsesta asti olen ollut köyhä joten en tiedä keskiluokkaisten elämästä mitään. Toisaalta olen maisteri, asunut ulkomailla 12 v ja puhun useita kieliä. 

Mä en nyt tiedä, miten tuo vastaus liittyy suhun. Vastasin ihmiselle, joka on ollut työtön 22 vuotta. 

Täällä, missä mä asun, ei edes sinne töihin yleensä pääse, jos ei ole ajokorttia ja autoa. Ei se täällä ole mikään keskiluokkainen juttu. Mutta kuitenkin myös täällä autosta on kuluja, oli töissä tai ei.

Vierailija
22/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työläisen palkka on kuolema

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se heikentää taloudellista tilannetta. Varsinkin perheelliselle tai korkeampaan elintasoon tottuneelle aina ikävä paikka. Luulisi olevan ihan selvä homma.

Monet sanovat ettei töitä kannata tehdä kun saman saa kotona makaamalla. Erotus ei ole mikään suuri. Kotona voi harrastaa, siivota,, opiskella uutta kieltä jne.

Juu kyllä vaan. Kun työttömyys (omasssa tapauksessa lomautus) venyy, niin ansiosidonnaisia leikataan. 

Ennen porrastuksia sain ansiosidonnaisia n.1200e/kk. Ekan porrastuksen jälkeen n.1000e/kk. Tällä hetkellä n.900e/kk. 

Töissä saan 2300e/kk. Nettona kaikki. 

Että joo, kannattaa olla työttömänä, kun saa parhaimmillaankin tonnin vähemmän kuin töissä ollessa. 

Vierailija
24/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten perhe liittyy tähän? Kyllä se perhe on edelleen siinä työttömänäkin. Olen työtön yh.

No vaikka siten, että perhettä pitää elättää. Olin hetken työttömänä, en mä saanut kuin ihan minimin, en mitään asumis- tai toimeentulotukia, vaikka mulla on perhettä, koska olen naimisissa mieheni ja lasteni isän kanssa.

Vierailija
25/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se heikentää taloudellista tilannetta. Varsinkin perheelliselle tai korkeampaan elintasoon tottuneelle aina ikävä paikka. Luulisi olevan ihan selvä homma.

Monet sanovat ettei töitä kannata tehdä kun saman saa kotona makaamalla. Erotus ei ole mikään suuri. Kotona voi harrastaa, siivota,, opiskella uutta kieltä jne.

Juu kyllä vaan. Kun työttömyys (omasssa tapauksessa lomautus) venyy, niin ansiosidonnaisia leikataan. 

Ennen porrastuksia sain ansiosidonnaisia n.1200e/kk. Ekan porrastuksen jälkeen n.1000e/kk. Tällä hetkellä n.900e/kk. 

Töissä saan 2300e/kk. Nettona kaikki. 

Että joo, kannattaa olla työttömänä, kun saa parhaimmillaankin tonnin vähemmän kuin töissä ollessa. 

Sillä rahalla mitään tekisi, kun kaikki aika menisi kuitenkin töissä.

Vierailija
26/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap asuu yksin ja vuokralla eikä nuppi oikein toimi.

Vierailija
27/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyydessä on karsea elää. Kun katson tuttuani niin kyllä se ankeaa elämää on. 

Vierailija
28/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä voi olla esimerkiksi asuntolaina, joka pitää maksaa. Tai kalliita lemmikkieläimiä. Tai lapsia, jotka harrastavat jotain lajia mistä ei haluttaisi luopua.

Plen 44 v. ja työttömyys pelottaa. En ole ollut ikinä työttömänä, minulla on maisteritutkinto, mutta olen viimeiset 13 v. ollut töissä yrityksessä jossa olen keskittynyt hyvin suppeasti vain kyseisen yrityksen tuotteisiin. En siis enää osaa juuri mitään muuta, eikä tuon yrityksen tuotteiden osaamisella tee paljoakaan missään muussa firmassa. Siksi pelottaa mitä teen jos joudun työttömäksi.

Vierailija
29/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten perhe liittyy tähän? Kyllä se perhe on edelleen siinä työttömänäkin. Olen työtön yh.

No vaikka siten, että perhettä pitää elättää. Olin hetken työttömänä, en mä saanut kuin ihan minimin, en mitään asumis- tai toimeentulotukia, vaikka mulla on perhettä, koska olen naimisissa mieheni ja lasteni isän kanssa.

Miksi menit naimisiin? Siinä avioparit ovat velvollisia elättämään toista esim työttömyyden aikana. Kannattaa erota niin tienaat hyvin.

Vierailija
30/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä voi olla esimerkiksi asuntolaina, joka pitää maksaa. Tai kalliita lemmikkieläimiä. Tai lapsia, jotka harrastavat jotain lajia mistä ei haluttaisi luopua.

Plen 44 v. ja työttömyys pelottaa. En ole ollut ikinä työttömänä, minulla on maisteritutkinto, mutta olen viimeiset 13 v. ollut töissä yrityksessä jossa olen keskittynyt hyvin suppeasti vain kyseisen yrityksen tuotteisiin. En siis enää osaa juuri mitään muuta, eikä tuon yrityksen tuotteiden osaamisella tee paljoakaan missään muussa firmassa. Siksi pelottaa mitä teen jos joudun työttömäksi.

Tällä palstalla sanotaan usein että työttömät elävät kuten työssäkäyvät. Tuet ovat hyvät. Huoli pois! 

Vierailija
31/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tykkään elintasostani, enkä saa tukina 2500e. 

Siksi. 

Vierailija
32/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan trollaavat.

Vierailija
33/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sä siis, että se menee niin, että saa rauhassa puuhastella kotona ja hyvät rahat tulee maailman tappiin? Tai siis selvästi luulet. Parempi kysymys on, miksi luulet noin?

Koska Purra sanoo niin.

Vierailija
34/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laadukas elämä on sitä että on oma sauna,leffateatteri kotona on tietokoneet ja pleikat ja vehkeet eli katon leffoja paljon ja pelailen,käyn taljajousella ampumassa,asun  pienessä maalaiskylässä. En edes haluaisi elää muunlaista elämää. Osa-aikatyössä käyn ja saan 100 tunnista palkkaa kuukaudeessa sen verran että en edes mieti kokoaikatyön hakemista. Vapaa-aikaa on mukavasti.

Vierailija
35/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se köyhyys siinä pelottaa, se tulee päälle jos työttömyys pitkittyy.

Ei kiitos.

Vierailija
36/36 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaisi se sinuakin alkaa myymään kertynyttä omaisuutta työttömyyden pitkittyessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi