Pitäisiköhän tekoälyyn alkaa paneutua oikein kunnolla ja tosissaan?
Siitä kun puhutaan joka käänteessä, että on neljäs teollinen vallankumous ja miten se helpottaa tekemistäsi, olet sitten tavan duunari, tai joku huippukyvykäs astrofyysikko, eli kaikkia. Vaikka tässä ikää on jo kuudenkympin verran, niin on kuitenkin vielä elämää jäljellä ja osa siitä pitäisi huhkia työelämässä.
Vaikka puhutaan että se vie suuren osan työpaikoista, niin ei siltä ilmeisesti pysty välttymään, se on jo tullut elämäämme ja tulovauhti vaan kiihtyy.
Tietokoneaika sekä varsinkin Internet ja siihen sisälle pääseminen olivat itselleni pitkään vähän utopiaa, kun omaa konetta ei ollut rahkeita ostaa ja olen muutenkin ehkä vähän vanhanaikainen kaikkea teknistä muutosta kohtaan.
Mitä mieltä te muut olette ja oletteko ottaneet onkeenne siitä? Miten olette opetelleet sen käyttöä?
Kertokaa myös ikänne kommentissanne, niin näkee vähän mitä mun ikäluokka ja muut on siitä mieltä.
Toivon laajaa ja asiallista keskustelua.
Kommentit (42)
Tekoäly tulee lyhyen ajan sisällä viemään työpaikoista suurimman osan suunnilleen alla olevan järjestyksen mukaan.
Teknologia-ala (koodaajat, ohjelmistoinsinöörit, data-analyytikot)
Media-ala (mainonta, sisällöntuotanto, tekninen kirjoittaminen, journalismi)
Lakiavustajat
Markkina-analyytikot
Opettajat
Talousanalyytikot ja henkilökohtaiset talousneuvojat
Osakekauppiaat
Graafiset suunnittelijat
Tilinpitäjät
Asiakaspalveluagentit
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat haluavat nyt, että työntekijät opettavat tekoälylle kaiken minkä osaavat, ja lopputulos on tiedossa.
Se on vähän niin kuin ne intialaiset koodarit, joille piti opettaa kaikki hommat ja sitten ne vei työt
Tekoäly tekee ihmisestä viihdyttäjän
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly tulee lyhyen ajan sisällä viemään työpaikoista suurimman osan suunnilleen alla olevan järjestyksen mukaan.
Lakiavustajat
Markkina-analyytikot
Opettajat
Osakekauppiaat
Graafiset suunnittelijat
Tilinpitäjät
Asiakaspalveluagentit
näitten ammattien piti mennä jo parikymmentä vuotta sitten
Vierailija kirjoitti:
Tietysti! Minulla on sekä oma että yrityksen maksullinen ChatGPT-tili, lisäksi käytämme yrityksen sisäisten tietojen kaivamiseen omaa AI:ta. Teen oikeastaan kaiken AI:lla nykyään, olen tehnyt jo pari vuotta. Isojen tiedostojen lukemisen ja referoinnin, taulukoita sekä erilaista mallinnuksia ja dokumentointia, eri kielisiä sisältöjä, kaikki viestintä ja paljon muuta. Entisen maailman aikaisilla menetelmillä pitäisi olla varmaan 4-5 minua tekemässä sitä mitä teen. Olen kohta 50-v rahoitusalalla Pohjoismaisessa yrityksessä erityisasiantuntijatehrävässä.
Eli sokkona hyvåksyt kaiken mitä se tekoäly tuuttaa ulos, etkä edes itse lue työsi kannalta oleellisia tiedostoja läpi..? Mitä asiaa sinä oikein erityisesti enää tunnet sitten, jos et itse tee mitään, paitsi käske tekoälyä tekemään hommasi? Ei ole tarkoitus kuulostaa tylyltä tai ilkeältä.
Vierailija kirjoitti:
Chattailen päivittäin sen kanssa jopa tuntitolkulla.
Käyttäisit edea ympäristöystävällistä tekoälyä. Ei sinun jaarittelut ole sen arvoisia että niihin tuhlautuu satoja litroja vettä päivässä.
Kannattaa perehtyä. Tekoäly tulee tai on tullut jo, halusit tai et.
Kannattaa ennemmin miettiä mitä laitteita voisi korvata sellaislla versioilla joissa ei ole mikroprosessoria/nettiä.
Ei, toivon haihtuvan avaruuteen jossain vaiheessa, älytön keksintö.
Työkalu. Käytä kun tarvitset. Ei sen kummempaa...
Vierailija kirjoitti:
Parikymppinen opiskelija olen, mutten ole kiinnostunut oikeastaan lainkaan tekoälystä. Siinä on toki suurta ja kiehtovaa käyttömahdollisuutta esim. tähti- ja lääketiedettä koskien, mutta muutoin se näyttäytyy minusta lähinnä ennätystehokkaana työ- ja leikkikaluna, jolla voi joko ohjelmoida, "taiteilla" tai hakea tietoa ennätysnopeasti. Ihan siistiä toki, mutta mä olen kyllä pärjännyt hyvin ilmankin.
Ja kun ennenkin on puhuttu informaatioähkystä, mite käy tekoälyn kanssa, kun se moninkertaistaa tietomäärän? Miten siitä informaatiotulvasta pystyy sitten valitsemaan juuri sen oikean tiedon?
Yksi ongelma on myös se, mistä tiedän, mitä lähteitä se tekoäly käyttää, ja kenen omistuksessa ne on.
Vierailija kirjoitti:
Lakiavustajat
Markkina-analyytikot
Opettajat
Osakekauppiaat
Graafiset suunnittelijat
Tilinpitäjät
Asiakaspalveluagentit
Opettaja? Joopa joo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakiavustajat
Markkina-analyytikot
Opettajat
Osakekauppiaat
Graafiset suunnittelijat
Tilinpitäjät
Asiakaspalveluagentit
näitten ammattien piti mennä jo parikymmentä vuotta sitten
Oppilaat ovat jo muutenkin tyhmentyneet ja laiskistuneet. Kunnollinen vanhanaikainen, kuria pitävä opettaja olisi ratkaisu, eikä tekoäly.
Miten voisin kokeilla tekoälyn käyttöä? Olen tällä hetkellä pätkätöissä ei-teknisellä alalla ja it-taitoni ovat lähes olemattomat, mutta olen utelias. Kertoisitteko mummelille jotain konkreettista. FB:ssä olen nähnyt joidenkin ystävieni siirtyneen tekoälyn käyttöön, tuli ilmoitus. En ymmärrä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Parikymppinen opiskelija olen, mutten ole kiinnostunut oikeastaan lainkaan tekoälystä. Siinä on toki suurta ja kiehtovaa käyttömahdollisuutta esim. tähti- ja lääketiedettä koskien, mutta muutoin se näyttäytyy minusta lähinnä ennätystehokkaana työ- ja leikkikaluna, jolla voi joko ohjelmoida, "taiteilla" tai hakea tietoa ennätysnopeasti. Ihan siistiä toki, mutta mä olen kyllä pärjännyt hyvin ilmankin.
Olisi aika olennaista pärjätä ilman. Siitä olen huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chattailen päivittäin sen kanssa jopa tuntitolkulla.
Käyttäisit edea ympäristöystävällistä tekoälyä. Ei sinun jaarittelut ole sen arvoisia että niihin tuhlautuu satoja litroja vettä päivässä.
Ei vettä voi tuhlata. Se kiertää ja sataa kohta takaisin sateena.
Vierailija kirjoitti:
Miten voisin kokeilla tekoälyn käyttöä? Olen tällä hetkellä pätkätöissä ei-teknisellä alalla ja it-taitoni ovat lähes olemattomat, mutta olen utelias. Kertoisitteko mummelille jotain konkreettista. FB:ssä olen nähnyt joidenkin ystävieni siirtyneen tekoälyn käyttöön, tuli ilmoitus. En ymmärrä yhtään mitään.
Avaa selaimella vaikka https://chatgpt.com ja kysy siltä miten voit hyödyntää tekoälyä
MINÄ OLEN NISSE JA MINÄ OLEN HYVIN VIHAINEN
Ootko nettise... nettiselittelyä harrastanu?
t- nimim. tiedonhaluinen sivusta