Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisiköhän tekoälyyn alkaa paneutua oikein kunnolla ja tosissaan?

Vierailija
17.03.2026 |

Siitä kun puhutaan joka käänteessä, että on neljäs teollinen vallankumous ja miten se helpottaa tekemistäsi, olet sitten tavan duunari, tai joku huippukyvykäs astrofyysikko, eli kaikkia. Vaikka tässä ikää on jo kuudenkympin verran, niin on kuitenkin vielä elämää jäljellä ja osa siitä pitäisi huhkia työelämässä. 
Vaikka puhutaan että se vie suuren osan työpaikoista, niin ei siltä ilmeisesti pysty välttymään, se on jo tullut elämäämme ja tulovauhti vaan kiihtyy.
Tietokoneaika sekä varsinkin Internet ja siihen sisälle pääseminen olivat itselleni pitkään vähän utopiaa, kun omaa konetta ei ollut rahkeita ostaa ja olen muutenkin ehkä vähän vanhanaikainen kaikkea teknistä muutosta kohtaan.
Mitä mieltä te muut olette ja oletteko ottaneet onkeenne siitä? Miten olette opetelleet sen käyttöä? 
Kertokaa myös ikänne kommentissanne, niin näkee vähän mitä mun ikäluokka ja muut on siitä mieltä.
Toivon laajaa ja asiallista keskustelua. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chattailen päivittäin sen kanssa jopa tuntitolkulla. 

Ootko nettise... nettiselittelyä harrastanu?

t- nimim. tiedonhaluinen sivusta

Vierailija
22/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly tulee lyhyen ajan sisällä viemään työpaikoista suurimman osan suunnilleen alla olevan järjestyksen mukaan.

Teknologia-ala (koodaajat, ohjelmistoinsinöörit, data-analyytikot)

Media-ala (mainonta, sisällöntuotanto, tekninen kirjoittaminen, journalismi)

Lakiavustajat

Markkina-analyytikot

Opettajat

Talousanalyytikot ja henkilökohtaiset talousneuvojat

Osakekauppiaat

Graafiset suunnittelijat

Tilinpitäjät

Asiakaspalveluagentit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat haluavat nyt, että työntekijät opettavat tekoälylle kaiken minkä osaavat, ja lopputulos on tiedossa.

Se on vähän niin kuin ne intialaiset koodarit, joille piti opettaa kaikki hommat ja sitten ne vei työt

Vierailija
24/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly tekee ihmisestä viihdyttäjän

Vierailija
25/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly tulee lyhyen ajan sisällä viemään työpaikoista suurimman osan suunnilleen alla olevan järjestyksen mukaan.

Lakiavustajat

Markkina-analyytikot

Opettajat

Osakekauppiaat

Graafiset suunnittelijat

Tilinpitäjät

Asiakaspalveluagentit

näitten ammattien piti mennä jo parikymmentä vuotta sitten

Vierailija
26/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti! Minulla on sekä oma että yrityksen maksullinen ChatGPT-tili, lisäksi käytämme yrityksen sisäisten tietojen kaivamiseen omaa AI:ta. Teen oikeastaan kaiken AI:lla nykyään, olen tehnyt jo pari vuotta. Isojen tiedostojen lukemisen ja referoinnin, taulukoita sekä erilaista mallinnuksia ja dokumentointia, eri kielisiä sisältöjä, kaikki viestintä ja paljon muuta. Entisen maailman aikaisilla menetelmillä pitäisi olla varmaan 4-5 minua tekemässä sitä mitä teen. Olen kohta 50-v rahoitusalalla Pohjoismaisessa yrityksessä erityisasiantuntijatehrävässä. 

Eli sokkona hyvåksyt kaiken mitä se tekoäly tuuttaa ulos, etkä edes itse lue työsi kannalta oleellisia tiedostoja läpi..? Mitä asiaa sinä oikein erityisesti enää tunnet sitten, jos et itse tee mitään, paitsi käske tekoälyä tekemään hommasi? Ei ole tarkoitus kuulostaa tylyltä tai ilkeältä.

Vierailija
27/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäisit edea ympäristöystävällistä tekoälyä. Ei sinun jaarittelut ole sen arvoisia että niihin tuhlautuu satoja litroja vettä päivässä. 

Vierailija
28/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa perehtyä. Tekoäly tulee tai on tullut jo, halusit tai et.

Vierailija
29/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ennemmin miettiä mitä laitteita voisi korvata sellaislla versioilla joissa ei ole mikroprosessoria/nettiä.

Vierailija
30/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, toivon haihtuvan avaruuteen jossain vaiheessa, älytön keksintö.

Vierailija
31/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkalu. Käytä kun tarvitset. Ei sen kummempaa...

Vierailija
32/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymppinen opiskelija olen, mutten ole kiinnostunut oikeastaan lainkaan tekoälystä. Siinä on toki suurta ja kiehtovaa käyttömahdollisuutta esim. tähti- ja lääketiedettä koskien, mutta muutoin se näyttäytyy minusta lähinnä ennätystehokkaana työ- ja leikkikaluna, jolla voi joko ohjelmoida, "taiteilla" tai hakea tietoa ennätysnopeasti. Ihan siistiä toki, mutta mä olen kyllä pärjännyt hyvin ilmankin.

Ja kun ennenkin on puhuttu informaatioähkystä, mite käy tekoälyn kanssa, kun se moninkertaistaa tietomäärän? Miten siitä informaatiotulvasta pystyy sitten valitsemaan juuri sen oikean tiedon?

Yksi ongelma on myös se, mistä tiedän, mitä lähteitä se tekoäly käyttää, ja kenen omistuksessa ne on.

Vierailija
33/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakiavustajat

Markkina-analyytikot

Opettajat

Osakekauppiaat

Graafiset suunnittelijat

Tilinpitäjät

Asiakaspalveluagentit

Opettaja?  Joopa joo

Vierailija
34/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
35/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakiavustajat

Markkina-analyytikot

Opettajat

Osakekauppiaat

Graafiset suunnittelijat

Tilinpitäjät

Asiakaspalveluagentit

näitten ammattien piti mennä jo parikymmentä vuotta sitten

Oppilaat ovat jo muutenkin tyhmentyneet ja laiskistuneet. Kunnollinen vanhanaikainen, kuria pitävä opettaja olisi ratkaisu, eikä tekoäly.

Vierailija
36/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voisin kokeilla tekoälyn käyttöä? Olen tällä hetkellä pätkätöissä ei-teknisellä alalla ja it-taitoni ovat lähes olemattomat, mutta olen utelias. Kertoisitteko mummelille jotain konkreettista. FB:ssä olen nähnyt joidenkin ystävieni siirtyneen tekoälyn käyttöön, tuli ilmoitus. En ymmärrä yhtään mitään. 

Vierailija
37/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymppinen opiskelija olen, mutten ole kiinnostunut oikeastaan lainkaan tekoälystä. Siinä on toki suurta ja kiehtovaa käyttömahdollisuutta esim. tähti- ja lääketiedettä koskien, mutta muutoin se näyttäytyy minusta lähinnä ennätystehokkaana työ- ja leikkikaluna, jolla voi joko ohjelmoida, "taiteilla" tai hakea tietoa ennätysnopeasti. Ihan siistiä toki, mutta mä olen kyllä pärjännyt hyvin ilmankin.

Olisi aika olennaista pärjätä ilman. Siitä olen huolissani.

Vierailija
38/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäisit edea ympäristöystävällistä tekoälyä. Ei sinun jaarittelut ole sen arvoisia että niihin tuhlautuu satoja litroja vettä päivässä. 

Ei vettä voi tuhlata. Se kiertää ja sataa kohta takaisin sateena.

Vierailija
39/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voisin kokeilla tekoälyn käyttöä? Olen tällä hetkellä pätkätöissä ei-teknisellä alalla ja it-taitoni ovat lähes olemattomat, mutta olen utelias. Kertoisitteko mummelille jotain konkreettista. FB:ssä olen nähnyt joidenkin ystävieni siirtyneen tekoälyn käyttöön, tuli ilmoitus. En ymmärrä yhtään mitään. 

Avaa selaimella vaikka https://chatgpt.com ja kysy siltä miten voit hyödyntää tekoälyä

Vierailija
40/42 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ OLEN NISSE JA MINÄ OLEN HYVIN VIHAINEN 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi