Analyysi: Yli kolme neljännestä työttömistä ei pääse töihin, vaikka Suomen talous kasvaisi
Vaikka kyseessä Demarien lehti, niin analyysi perustuu mahdolliseen työpaikkojen määrään jos talous lähtee kasvuun ja Suomeen avautuu uusia työpaikkoja. Suomessa on LIIKAA IHMISIÄ eivätkä typaikat RIITÄ KAIKILLE.
https://demokraatti.fi/analyysi-yli-kolme-neljannesta-suomen-tyottomist…
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin meillä on pakkoruotsi Suomea ei pitäisi verrata muihin Pohjoismaihin. Pakkoruotsi on Suomen talouden jarru, josta olemme kärsineet jo vuosikymmeniä. Olemme pieni syrjäinen maa, jonka toisella puolella on verenhimoinen Venäjä, minkä kanssa ei voi tehdä luonnollista kauppaa.
Toisella puolella meillä on pieni Ruotsi, jonka kieltä pakotamme kaikille lapsillemme. Se on tyhmää ja kallista. Pakkoruotsi on kolonialismia ja kansainvälisyyden este. Meidän pitäisi olla maailman kielitaitoisin ja kansainvälisin maa jo sijaintimme takia, mutta me alistamme itsemme pakkoruotsilla kahden pienen kielen panttivangiksi.
Äläkää tehkö vertailuja jos jo lähtökohtaisesti olemme betonoineet menestymättömyytemme pakkoruotsilla ja 2-kielisyydellä muita maita köyhemmäksi.
Suomen ongelmat eivät johdu ruotsin kielestä.
Eivät niin vaan siitä että pakkoruotsin takia suomalaiset ovat maailmalla totaalisen ummikkoja jotka eivät osaa englannin lisäksi muita hyödyllistä kieltä eivätkä menesty globaalissa taloudessa kun käyttivät aikansa opiskelemalla ainoastaan kahta merkityksetöntä mongerrusta joita puhuu kourallinen ihmisiä siperian länsilaidalla.
Pakkoruotsin takia Suomi ampui itse itseään jalkaan ennen kuin lähti globaalin kilpailun maratonille
Monet suomalaiset osaavat yhtä tai kahta muutakin kieltä. Kielellisesti lahjakkaille ei tuota vaikeuksia opiskella niitä ruotsin lisäksi.
Itse puhun sujuvaa englantia ja ranskaa. Virkamiesruotsi on jo aikoja sitten ruostunut. Se on pelkkä poliittinen oppiaine jota ei tarvitse missään. Kun olin Ruotsissa töissä, kaikki puhuivat sujuvaa englantia ja konsernikieli oli englanti. Naurettavaa, että suomalaisten kielitaito on supistunut vain englannin kieleen ja muutamaan sanaan ruotsia. Ei ihme, että jengi mätänee täällä työttöminä! Ei suomi-englanti kielipolitiikalla pärjää vielä Euroopan markkinoilla. Vanhempien pitäisi nyt jo etukäteen alkaa kouluttaa lapsiaan eurooppa-kansalaisiksi! Ranskaa, saksaa ja espanjaa ym. Itse hyödyin Ranskassa siitä että puhuin ranskan lisäksi sujuvaa englantia. Ranskalaisten englanti ei ole kovin kaksista.
Ranskaa ei tee mieli opetella kun ranskalaiset ovat niin ylimielisiä että suunsoitto alkaa heti jos äännät jonkin tavun väärin. Rasittavia ihmisiä muutenkin.
Suurin osa työttömistä on niin tumpeloita ettei niistä ole töihin.
Vierailija kirjoitti:
Taloutemme surkeasta jamasta päätellen työnantajamme ovat yhtä hyödyttömiä. Missä ovat uudet raikkaat ja nerokkaat ideat ja innovaatiot? Missä uudet Nokiat?
Luulen että työllisyystilanne ei tästä kovin paljon parane oli päättäjinä ketä tahansa, teknologia syö työpaikkoja. Nyt olisi hyvä alkaa miettimään erilaisia muita vaihtoehtoja, lyhyempää työaikaa, osa-aikatyötä ......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on täysin vääristynyt koko systeemi. Nyt kun nuorisotyöttömyys aiheuttaa syrjäytymistä, vaaditaan lisää palveluja näille syrjäytyville työttömille. Meillä tarvittaisiin yhteiskunta, missä jokainen saisi tuntea itsensä tarpeelliseksi. Tekemätöntä työtä kyllä löytyy, jos haluttaisiin ajatella vähän toisin, mutta kun kaikki digitalisoidaan ja itsepalvelukulttuuria lisätään kaikissa mahdollisissa palveluissa, vähenevät työpaikat kaikilla aloilla. Miksi terveet ihmiset eivät voisi tehdä edes jotain työttömyyskorvausta vastaan, eikö yhteiskunta mitenkään voisi organisoida erilaisia tehtäviä, edes osa-aikaisia, olisi win-win tilanne, lisäisi merkityksellisyyden tunnetta ja nuoret oppisivat työelämän perusteita sen sijaan että nyt masentuvat kotonaan ja sortuvat päihteisiin.
Työstä kuuluu saada oikeaa, työnantajan maksamaa palkkaa.
Ja kotona makaamisesta ei kuulu saada senttiäkään
Ruoka ja asunto ovat ihmisoikeuksia jotka kuuluvat kaikille. Et voi odottaa että ihmisen on hyväksyttävä itselleen vakavia paleltumia kovassa pakkasessa kodittomuuden takia tai ruoan puutteesta seuraavia puutostiloja.
Yömajat ja ruokajakelut on keksitty.
Suomessa on nytkin tuhansia kodittomia, mutta tietyt hemmotellut työttömät ovat mielestään oikeutettuja kotiin ja täysylläpitoon veronmaksajien maksamana, mielellään jonkin suuren kaupungin keskustasta.
Työnhakuun voi muuttaa myös jonnekin lämpimämpään maahan, jos ei Suomesta töitä löydy.
Jos työttömät ovat mielestäsi niin hemmoteltuja niin jää ihmeessä työttömäksi nauttimaan "hemmottelusta". Sinua ei kukaan kaipaa siellä työpaikallasi vaikka kuvittelisit itse olevasi täysin korvaamaton! Sinut korvaa hetkessä joku innokas ja kiitollinen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että työllisyystilanne ei tästä kovin paljon parane oli päättäjinä ketä tahansa, teknologia syö työpaikkoja. Nyt olisi hyvä alkaa miettimään erilaisia muita vaihtoehtoja, lyhyempää työaikaa, osa-aikatyötä ......
Me tarvitsemme kansalaispalkan joka kustannettaisiin yksinkertaisesti vain printtaamalla kokoajan lisää rahaa, jotta systeemi olisi immuuni laskusuhdanteita vastaan. Ikuinen elvytys päälle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin meillä on pakkoruotsi Suomea ei pitäisi verrata muihin Pohjoismaihin. Pakkoruotsi on Suomen talouden jarru, josta olemme kärsineet jo vuosikymmeniä. Olemme pieni syrjäinen maa, jonka toisella puolella on verenhimoinen Venäjä, minkä kanssa ei voi tehdä luonnollista kauppaa.
Toisella puolella meillä on pieni Ruotsi, jonka kieltä pakotamme kaikille lapsillemme. Se on tyhmää ja kallista. Pakkoruotsi on kolonialismia ja kansainvälisyyden este. Meidän pitäisi olla maailman kielitaitoisin ja kansainvälisin maa jo sijaintimme takia, mutta me alistamme itsemme pakkoruotsilla kahden pienen kielen panttivangiksi.
Äläkää tehkö vertailuja jos jo lähtökohtaisesti olemme betonoineet menestymättömyytemme pakkoruotsilla ja 2-kielisyydellä muita maita köyhemmäksi.
Suomen ongelmat eivät johdu ruotsin kielestä.
Eivät niin vaan siitä että pakkoruotsin takia suomalaiset ovat maailmalla totaalisen ummikkoja jotka eivät osaa englannin lisäksi muita hyödyllistä kieltä eivätkä menesty globaalissa taloudessa kun käyttivät aikansa opiskelemalla ainoastaan kahta merkityksetöntä mongerrusta joita puhuu kourallinen ihmisiä siperian länsilaidalla.
Pakkoruotsin takia Suomi ampui itse itseään jalkaan ennen kuin lähti globaalin kilpailun maratonille
Monet suomalaiset osaavat yhtä tai kahta muutakin kieltä. Kielellisesti lahjakkaille ei tuota vaikeuksia opiskella niitä ruotsin lisäksi.
Itse puhun sujuvaa englantia ja ranskaa. Virkamiesruotsi on jo aikoja sitten ruostunut. Se on pelkkä poliittinen oppiaine jota ei tarvitse missään. Kun olin Ruotsissa töissä, kaikki puhuivat sujuvaa englantia ja konsernikieli oli englanti. Naurettavaa, että suomalaisten kielitaito on supistunut vain englannin kieleen ja muutamaan sanaan ruotsia. Ei ihme, että jengi mätänee täällä työttöminä! Ei suomi-englanti kielipolitiikalla pärjää vielä Euroopan markkinoilla. Vanhempien pitäisi nyt jo etukäteen alkaa kouluttaa lapsiaan eurooppa-kansalaisiksi! Ranskaa, saksaa ja espanjaa ym. Itse hyödyin Ranskassa siitä että puhuin ranskan lisäksi sujuvaa englantia. Ranskalaisten englanti ei ole kovin kaksista.
Meille tuli viime kesänä tuuraajiksi kaksi "kesäpoikaa" Virosta. Ainakin meillä ne oli ihan haalarihommissa mutta aika pian pomo alkoi käyttää niitä tulkkeina. Toinen puhui ranskaa ja englantia ja toinen saksaa ja englantia. Jantterit selvitti meille että Viron kouluissa ipanat joutuu ottaan kaksi vierasta kieltä jotka valitaan joka koulussa kielipaletista englanti, ranska, saksa, venäjä. Sitten eri kouluissa on mahdollista valita myös esim. espanja, kiina tai italia ym. Pienen maan ja pienen kielialueen ei ole hyödyllistä "hirttää" itseään kielipuolen osaan. Noloa että joudutaan jostain virosta haalimaan kielitaitoista työvoimaa kun kukaan ei täällä osaa kuin englantia ja jokunen harva ruotsia.
Kun on yli 50 ikää noin ei kukaan ota töihin vaikka terveys on hyvä ja CV hyvä..
Olen pitäaikaistyötön korkeakoulutettu ja ei kutsuta mihinkään haastatteluun
Suomen. Työllisyystilanne ei tule paranemaan koska siitä pitää huolen. Suomen leikkaukset jotka leikkaa taloutta ja sitä myöten työllisyyttä...
P Y H! Tommoisert tutkimukset saa tunkea... sinne niin !
Pitää vain ottaa itseään niskasta ja mennä töihin !
Suami nousuun ! Pummit alas ! H E I L !
Onneksi suomalaisten työttömyysaste on matala, vain 7,8 %
Korkea työttömyysaste koskee vain ulkomailla syntyneitä Suomessa oleskelevia, 19,3 %
Uutisessa viitataan lähiöihin ja nuoriin eli maamuhin / katujengiläisiin. Kalliiksi tosiaan tulevat!
Mitä tähän sanoo työministeri Matias Marttinen, lisää keppiä työttömille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloutemme surkeasta jamasta päätellen työnantajamme ovat yhtä hyödyttömiä. Missä ovat uudet raikkaat ja nerokkaat ideat ja innovaatiot? Missä uudet Nokiat?
No onko sinulla itselläsi esittää jotain uutta, raikasta innovaatiota? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tarvitsemme kansalaispalkan joka kustannettaisiin yksinkertaisesti vain printtaamalla kokoajan lisää rahaa, jotta systeemi olisi immuuni laskusuhdanteita vastaan. Ikuinen elvytys päälle vaan.
Jotain tuollaista tulee tapahtumaankin. Työpaikat vähenee ja nekin, jotka ovat vielä töissä, eivät kaikki jaksa jatkuvasti opetella uutta ja uutta, että pysyvät kärryillä, niin lopulta on vain pieni osa väestöstä töissä. Automaatio hoitaa suurimman osan. Jostain on silti saatava elanto kaikille, joten se ei voi perustua enää työnteolle samalla tavalla kuin ennen.
1) työttömistä lähes kolmas osa on ulkomaalaisia ja yhtä suuri osuus on täysin kouluttamattomia. Heille on vaikea löytää tekemistä vaikka talous kasvaisikin
2) matalat tuloerot ja progressiivinen verotus saavat aikaan sen, että Suomeen ei synny samanlaista kysyntää esim palvelualan ammattien tekijöistä kuin muissa länsimaissa. Suomessa hyvä palkkainen asiantuntija tai johtaja remontoi itse asuntonsa, vie astiat tiskiin kahvilassa ja siivoaa itse.
Mielestäni tuloerot pitäisi nähdä positiivisena ja kannustavana asiana, kunhan huolehditaan minimitasoisesta perusturvasta. Ihmisten vaurastumisen ei pitäisi nähdä ongelmana vaan päinvastoin tavoittelemisen arvoisena asiana.
Tuliko tutkimustulos kenelle yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
1) työttömistä lähes kolmas osa on ulkomaalaisia ja yhtä suuri osuus on täysin kouluttamattomia. Heille on vaikea löytää tekemistä vaikka talous kasvaisikin
2) matalat tuloerot ja progressiivinen verotus saavat aikaan sen, että Suomeen ei synny samanlaista kysyntää esim palvelualan ammattien tekijöistä kuin muissa länsimaissa. Suomessa hyvä palkkainen asiantuntija tai johtaja remontoi itse asuntonsa, vie astiat tiskiin kahvilassa ja siivoaa itse.
Mielestäni tuloerot pitäisi nähdä positiivisena ja kannustavana asiana, kunhan huolehditaan minimitasoisesta perusturvasta. Ihmisten vaurastumisen ei pitäisi nähdä ongelmana vaan päinvastoin tavoittelemisen arvoisena asiana.
Hyvä kommentti. On myös ymmärrettävä, että vuosia työttömänä olleiden tietotaito on niin rapaantunut, etteivät he voi palata entiseen työhönsä suoraan. Vaikea kuvitella Suomeen sellaista nousukautta/työvoimapulaa, että työnantajat alkaisivat kouluttamaan heitä uudelleen. Ottavat mieluummin nuoren tuoreilla tiedoilla koulunpenkiltä aloituspalkalla. Kurssitukset ym. työvoimakoulutus on ihan höpöhöpöä puuhastelua.
Vierailija kirjoitti:
Pitää luoda lisää työpaikkoja, lisää yrittäjyyttä.
Ei ole ostovoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö kaikki kansainväliset tutkimukset toteaa yksiselitteisesti sen että pienemmät tuloerot sitä tasa-arvoisempi ja hyvinvoimaisempi yhteiskunta.
Mitä työtä sinulle on tarjota niille työttömille jotka vat opiskelleet vuosia? Kyllä heitä löytyy mutta sitähän sinä et tiedä kun haluat halveksia työttömiä ja käytät typeriä verukkeita