Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuki ja varallisuuden ilmoittaminen

Vierailija
23.07.2023 |

Varallisuus ei nykyään vaikuta asumistukeen. Oletteko silti merkinneet hakemukseen tilillä olevat rahat? Katsotaankohan jatkossa varallisuus takautuvasti eli kela katsoisi, että varallisuutta on, vaikka sitä ei enää opiskelun vuoksi olisikaan. Opintolainaa ei ole tarkoitus ottaa kovien korkojen vuoksi.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuutta kysytään siksi, että siitä tulevat tulot - esim. tilille maksettava korko - vaikuttavat asumistukeen. On petos merkitä hakemukseen jotain muuta kuin oikea tieto. En ymmärrä, mitä tarkoitat "varallisuuden katsomisella takautuvasti". Asumistuki määrätään hakuhetken tilanteen mukaan.

Vierailija
2/33 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sanovat, että jatkossa varallisuus katsottaisiin menneidenkin vuosien osalta pitemmältä ajalta, mikä kyllä kuulostaa oudolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sanovat, että jatkossa varallisuus katsottaisiin menneidenkin vuosien osalta pitemmältä ajalta, mikä kyllä kuulostaa oudolta.

Kyllä ..näin menetellään ja menetelty erityisesti eläkeläisten kohdalla joilla varallisuus on laskettu tuloisksi.

Esimerkiksi jos olet ilmoittanut isot varallisuuden kelalle ja ensi vuonna ei olisikaan ilmoitettava kun esim. Tämä varallisuus tulee asumistuessa yleisemmin tuen ehdoksi niin kela alkaa vaatimaan selvityksiä mihin omaisuus on kadonnut

Vierailija
4/33 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä homma tulee menemään ja on mennyt saivarteluksi kun aletaan. Laskemaan varallisuuksi varallisuudeksi joita on joskus ollut hakijalla tuloiksi lasketaan rahoja joita ei ole edes olemassa tai ei tilille liiku..

Yksi tälläinen tulo on metsätulojen lasku metsäomistuksesta .

Vierailija
5/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä kela pelaa kaksilla standardeilla kun kyseessä on kela asiakkaa. Tulot ja varallisuus.

Esim pääotuloissa miten metsä ja vuokratulot lasketaan vai tulot mutta menoja ei huomioida...todellisuudessahan tulot muodostuu tulot-menot kaavasta.

Mutta jos asiakkaalla on varallisuutta alkaakin kela kiinnostumaan asiakkaan menoista varsinkin jos varallisuus vaikuttaa asiakkaan kela tukeen.ilmoitettu varallisuus vaikuttaa vuosia kela tuen suuruuteen vaikka varallisuus olisi pienentynyt joka nostaisi asiakaan kela tukea alkaa kela vaatimaan selvityksiä menoista

Vierailija
6/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan viimeisimmän verotuksen mukaan. Näin ainakin on eläkkeensaajan asumistuessa.

Vierailija
7/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on osuus kuolinpesästä, tuottamattomasta metsätilasta. Eräs virkailija aikoinaan kysyi enkö voisi muuttaa tilalle asumaan. Mihin? telttaanko?!

Vierailija
8/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on osuus kuolinpesästä, tuottamattomasta metsätilasta. Eräs virkailija aikoinaan kysyi enkö voisi muuttaa tilalle asumaan. Mihin? telttaanko?!

Eli silloin ei ollut metsätilaa vaan metsätontti. Virhe papereissa.

Vierailija
9/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen näin tehnyt mutta kun se on pienellä paikkakunnalla syrjässä niin ei ole oikein saumaa työssäkäyntiin .

Nyt kun kiitos tämän kokoomuksen varallisuus tulee estämään asumustuen saannin niin ei oikein ole enää saumaa muuttaa vuokra asuntoon paremmalle seudulle kun tämä NS. Perintö varallisuus leikkaa työmarkkinatuen ja estää asumustuen saannin..

Ei ole mahdollista tehdä n. 1200 euroa persenettoa joka kuukausi maksamalla itse vuokrat yrittämällä pärsätä pelkällä 400 eurolla kuukausi.

Vierailija
10/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen näin tehnyt mutta kun se on pienellä paikkakunnalla syrjässä niin ei ole oikein saumaa työssäkäyntiin .

Nyt kun kiitos tämän kokoomuksen varallisuus tulee estämään asumustuen saannin niin ei oikein ole enää saumaa muuttaa vuokra asuntoon paremmalle seudulle kun tämä NS. Perintö varallisuus leikkaa työmarkkinatuen ja estää asumustuen saannin..

Ei ole mahdollista tehdä n. 1200 euroa persenettoa joka kuukausi maksamalla itse vuokrat yrittämällä pärsätä pelkällä 400 eurolla kuukausi.

Niinpä..jos olisit vai se persaukinen tavallinen työtön ilman NS. Perintöä niin kela maksaisi jos asuisit vuokralla n. 1500 euroa kuukaudessa kulujasi kun sasisit täydet ryöttömyyskorvaukset ,asumustuen ja TT tukea ehdoitta.

Vierailija
11/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun ne säästöt piti käyttää. Perintö veron maksuun jolla sai varallisuutta josta ei ole tuloa vaan menoa mutta kelan silmissä on varallisuutta ja laskennallista mielikuvitustuloa.

Vierailija
12/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun ne säästöt piti käyttää. Perintö veron maksuun jolla sai varallisuutta josta ei ole tuloa vaan menoa mutta kelan silmissä on varallisuutta ja laskennallista mielikuvitustuloa.

Niinpä niin tulot vain lasketaan mutta ei menoja...tuollaisessa perimässä on paljon menoja ..kiinteistöjen ylläpito..vakuutusmaksut,sähkö,kiinteistövero ,tiemaksut ja metsänomistuksessa on paljon kuluja joita tulee metsä hoidon myötä vaikka tuloa ei saa kun metsä on hakkuu kunnossa kenties vuosikymmenien päässä mutta kela tulouttaa asiakaan tuloisksi metsästä jopa tuhansia euroja vuodessa mukatuloiksi.

Vierailija
13/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuet pois PS5 omistajilta!

Vierailija
14/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen hakemukseen tarvitse merkitä kuin se mitä kysytään.

Kun ne säästöt ja varallisuus alkavat vaikuttaa, niitä ruvetaan hakemuksessa kysymään.

Vierailija
15/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin tulot vain lasketaan mutta ei menoja...tuollaisessa perimässä on paljon menoja ..kiinteistöjen ylläpito..vakuutusmaksut,sähkö,kiinteistövero ,tiemaksut ja metsänomistuksessa on paljon kuluja joita tulee metsä hoidon myötä vaikka tuloa ei saa kun metsä on hakkuu kunnossa kenties vuosikymmenien päässä mutta kela tulouttaa asiakaan tuloisksi metsästä jopa tuhansia euroja vuodessa mukatuloiksi.

Meillä on tälläinen metsätila ja joka vuosi joutuu tähän merkitsemään verotukseen 1000-1500 euroa menoja vaikka ei ole mitään tuloja..

On aika kohtuutonta perseilyä kun kela laskee vuosittaista metsätulo bruttotulojen bruton mukaan eli raha arvona joka puu on metsässä pystyssä.

Onhan toki mahdollista että myrsky tai tuholaiset tuhoaa 20 vuoden kasvun metsässä.

Käteen jäävää rahaa on kuitenkin pieni siivu vaikka metsän Arvo laskettaisiin 100 000 euron arvoiseksi kun suuren osan siitä rahasta leikkaa pois metsän korjuukulut,metsän uudistus kulut ja verot..

Vierailija
16/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertonut mitään varallisuudestani että on rahaa kotona.

Vierailija
17/33 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelapummi kirjoitti:

En ole kertonut mitään varallisuudestani että on rahaa kotona.

Onko montakin saattaa tonnia.onglsstio kovasti nakertaa käteistä.

Vierailija
18/33 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomatuloja lasketaan...ilmoita vain ne pääomatulot ..varallisuus ei pitäisi olla utelun aihe joten niitä ei tule myöskään ilmoittaa

Vierailija
19/33 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa asumistukea ei enää saa jos on yli 10 000e varallisuutta. Lä

Vierailija
20/33 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa asumistukea ei enää saa jos on yli 10 000e varallisuutta. Lä

Hallituksen linjauksesta on paljon epäjohdonmukaisuuksia..

Hallitus linjasi että yrittäjien kaikki tulot huomioidaan asumistuessa ja sitten perään laitetaan 10 000 euron varallisuus raja joka koskee tuottavaa varallisuutta...yrittäjillä on kaikilla tuottavaa varallisuutta kun eihän ne edes voisi olla yrittäjiä ilman tuotantohyödykkeitä...

Eli annettiin tarkentava ehto ja samalla torpattiin samalla yrittäjät ulos asumistuen piiristä.

Toinen on omistusasumisen..ensin linjataan että omistusasuntoja ei lasketa varallisuuteen joka vaikuttaa asumistukeen ja perään että omistusasunto on ei saa asumistukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän