Kertoisitko oma-aloitteisesti potentiaaliselle vuokranantajalle että sinulla ei ole luottotietoja?
Yhtäältä voisi kuvitell, että tuollainen asiasta kertominen jo ennenkuin sitä kysytään voisi antaa positiivisen kuvan, että asunnon hakija on rehellinen eikä salaile olennaisia tietoja mikä voisi parantaa mahdollisuuksia vuokrasopimukseen.
mutta sitten taas toisaalta se voisi antaa asunnon hakijasta hieman erikoisen vaikutelman, että kuka nyt vapaaehtoisesti haluaa vaikeuttaa tilannettaan asunnonhakijana jos asiasta ei ole edes kysytty (vielä)
Kommentit (24)
Kertoisin ihan rehellisesti tilanteestani. Ei se ota jos ei annakaan.
Meillä on Helsinkin kantakaupungissa neljä yksiötä, jota vuokraamme. Olemme aina pyytäneet, että tuleva vuokralainen tilaa itsestään luottotieto-otteen ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista.
Vuokraloordille ei kannata kertoa yhtään mitään ylimääräistä.
Ennen vuokrausta vuokranantaja tarkistaa luottotietosi. Useimmiten se on jo annetaan vuokralle ilmoituksessa ehtona.
Vuokraloordi ja poliisi eivät ole koskaan ystäviäsi. Kaikkea mitä heille kerrot voidaan käyttää ja tullaan käyttämään sinua vastaan.
Vuokranantajalle kannattaa kertoa ainoastaan vuokralaisten keskusliiton juristin yhteystiedot ja käskeä juttelemaan sinne jos on jotain kyseltävää tai ulisemisen aihetta.
Luottotiedottomuus tulee joka tapauksessa esille, kun luottotiedot tarkistetaan. Kertoisin oma-aloitteisesti.
Siinä on eroa, että onko hakijalla muutama vanhempi merkintä vai jatkuvalla syötöllä tulleita uusia merkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vuokrausta vuokranantaja tarkistaa luottotietosi. Useimmiten se on jo annetaan vuokralle ilmoituksessa ehtona.
Minä asetan vuokralaisena ehdoksi että asunto tarkastetaan ammattilaisten sekä homekoiran toimesta ja hyväksytty tarkastus on vuokrauksen ehtona. Kustannukset maksaa vuokranantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajalle kannattaa kertoa ainoastaan vuokralaisten keskusliiton juristin yhteystiedot ja käskeä juttelemaan sinne jos on jotain kyseltävää tai ulisemisen aihetta.
"Vuokranantajalle kannattaa kertoa ainoastaan vuokralaisten keskusliiton juristin yhteystiedot ja käskeä juttelemaan sinne jos on jotain kyseltävää tai ulisemisen aihetta."
Näytölläni kävi joskus asunnosta kiinnostunut sinun asenteellasi. Sanoin sille, että halukkaita vuokraajia näyttää muutenkin olevan listassa jo parikymmentä. Kukkoilija lähti kiireesti menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asetan vuokralaisena ehdoksi että asunto tarkastetaan ammattilaisten sekä homekoiran toimesta ja hyväksytty tarkastus on vuokrauksen ehtona. Kustannukset maksaa vuokranantaja.
Onko joku suostunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuokranantajalle kannattaa kertoa ainoastaan vuokralaisten keskusliiton juristin yhteystiedot ja käskeä juttelemaan sinne jos on jotain kyseltävää tai ulisemisen aihetta."
Näytölläni kävi joskus asunnosta kiinnostunut sinun asenteellasi. Sanoin sille, että halukkaita vuokraajia näyttää muutenkin olevan listassa jo parikymmentä. Kukkoilija lähti kiireesti menemään.
Näin oli joskus kauan sitten 😂 ei ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut montakin asuntoa näin?
Yksityisen vuokranantajan kanssa kannattaa asioida aina vain juristin kautta, koska heidän todella kirjavassa joukossa on lukemattomia täysin osaamattomia ja ammattitaidottomia urpoja. Osa on myös huijareita, rikollisia tai mielenvikaisia.
Voisin kertoa ja samalla sen, että vuokranantaja voi varmistaa vaikka entiseltä vuokranantajalta, että edellisetkin 10 vuotta vuokrat on maksettu asianmukaisesti.
Olen kertonut. Myös sen, että maksuhäiriöni ovat seurausta yritykseni konkurssista, eivät kevytmielisestä velkaantumisesta. Yli vuosi meni, ennen kuin löytyi vuokranantaja, jolle tuo ei ollut kynnyskysymys. Hän sitten saikin minusta asiallisen, joustavan ja remonttitaitoisen vuokralaisen. Tämä kyllä oli molemmin puolin eräänlainen lottovoitto, enkä usko, että tällaista sattumaa tulisi toista kertaa minun kohdalleni. Onneksi velkasaneeraus päättyy ennen pitkää, ja olen vapaa lähtemään tai jäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tarkistamaan myös vuokranantajan omat taustat, luottotiedot ja tulorekisteriotteen. Lisäksi kannattaa vaatia suositukset vähintään 2-3 aiemmalta tai nykyiseltä vuokralaiselta jos vuokranantajalla on useampia kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan OK, vastaava tarkastus tehdään vuokrasuhteen päättyessä ja silloin kulut maksaa vuokralainen, koska joka kerta on löytynyt asioita, jotka voidaan asukkaalla maksattaa. Muistathan, että se tarkastus ennen vuokrasuhdetta on ns. nollatilanne, johon verrataan vuokrasuhteen päättyessä asunnon kuntoa ja ammattilainen osaa todella kertoa, voiko parketti kupruilla normaalin kulumisen vuoksi vai siksi, että siinä on ollut kissankuppi.
Reilu peli puolin ja toisin, oikeuden kautta vuokranantajana olen aina saanut kuluni takaisin ja vuokralainen on ihmeissään, miksi parin tonnin perintö vietiin tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan OK, vastaava tarkastus tehdään vuokrasuhteen päättyessä ja silloin kulut maksaa vuokralainen, koska joka kerta on löytynyt asioita, jotka voidaan asukkaalla maksattaa. Muistathan, että se tarkastus ennen vuokrasuhdetta on ns. nollatilanne, johon verrataan vuokrasuhteen päättyessä asunnon kuntoa ja ammattilainen osaa todella kertoa, voiko parketti kupruilla normaalin kulumisen vuoksi vai siksi, että siinä on ollut kissankuppi.
Reilu peli puolin ja toisin, oikeuden kautta vuokranantajana olen aina saanut kuluni takaisin ja vuokralainen on ihmeissään, miksi parin tonnin perintö vietiin tililtä.
Sellainen satu sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraloordille ei kannata kertoa yhtään mitään ylimääräistä.
Mitä se kertoo asunnon hakijasta joka ei kerro tuollaista, kun vuokranantaja kuitenkin tarkistaa tilanteen. Poika sai asunnon kun kertoi rehellisesti jo hakuvaiheessa
Oon kertonut. Niissä tapauksissa ei ikinä palattu asiaan. 🙄