Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos siskosi olisi juonut rahansa, niin lainaisitko hänelle 30 e ruokaan?

Vierailija
16.03.2026 |

Jotta hän saa ruokaa viikoksi seuraavaan rahapäivään (työttömyyskorvaus) asti? 

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noille ostaa ruokaa niin sehän vain säästää heiltä rahaa jonka voi käyttää ryyppäämiseen. Ei kannata siis sekään! 

Yhtä kaikki päihderiippuvaisten pitää itse tömähtää pohjalle jotta muutos joko tapahtuu tai sitten ei. Jokaisella on vastuu valinnoistaan. 

Vierailija
122/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisi tyylin ensimmäisen vuoden opiskelija, jolla on mennyt joissain opiskelijabileissä vähän turhan lujaa, mutta ei mitään alkoholiongelmaa antaisin/lainaisin rahat. Tällaiset tapaukset oppivat usein kerrasta.

Jos taas kyse on alkoholismista, voisin auttaa ruuan muodossa, jos hän olisi valmis hakemaan apua alkoholismiinsa. En antaisi rahaa, koska itse raitistuneena alkoholistina tietäisin tasan tarkkaan, mihin se menee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. 
Ohjaisin paikkakunnan ruokajonoihin sekä koulujen ylijäämäruokajakoon. 

Oman siskosi? Aika kylmää

Joskus kylmä kyyti on ainoa keino auttaa alkoholistia. Alkoholisti vetoaa juurikin läheisiinsä mahdollistaakseen juomisen ja kohdistaa julmimman manipulointinsa heihin.

Olette ihan kujalla. Naurattaa kun lukee näitä joidenkin kommentteja. Kuvittelette tosiaan että voisitte kontrolloida alkoholistia kieltäytymällä auttamasta ja luulette hänen ottavan opikseen. Raitistuminen lähtee itsestä, ei ulkopuolisista. 

Raitistuminen vaatii usein sen pohjakosketuksen ottamista ja pohjan löytymisessä menee usein todella paljon kauemmin, jos läheiset mahdollistavat juomisen jatkumisen. Tällöin riippuvuus ehtii kehittyä vielä paljon voimakkaammaksi. 

Alkoholistia ei voi rakastaa ja paapoa raittiiksi. 

t. alkoholisti

Vierailija
124/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on tosi monta v, kun sisko ja hänen miehensä juopotteli kaikki päivät, sellaista tissuttelua. 
Ehdotin lerran lapset tulevat meidän mukana asuntoautomatkalle. Serkut saivat yhdessä leikkiä jne.

Me hommattiin heidän passit, lupalaput jne. Oltiin 5 viikkoa poissa, tämän jälkeen vielä mummolassa 5 viikkoa.

Oltiin viemässä kotiin, kummatkin vanhemmat olivat joutuneet sairaalaan. Lasten läsnäolo hillitsi dokaamista.

Lapset muuttivat aikoinaan Helsinkiin opiskelemaan ja ovat meillä olleet joulut ja muutenkin paljon viikonloppuja.

Vierailija
125/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitin että pyysi ruokaan tuosta aloituksesta.

Yhtäkkiä hän onkin sitten sen takia alkkis tai narkkis?

Höh.

Et sitten lukea osaa? On juonut rahansa, siksi pyytää rahaa ruokaan.

Vierailija
126/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä ilkeitä ihmisiä. 

Miten ihmisistä on tullut noin julmia?

Todellakin nälässä ja hädässä olevaa autetaan. 

Tässä se, joja kirjoitti alkkiskaveristaan.

Olen ollut kiltti ja auttanut hädässä.

Elämäni alkoi pyöriä "hädänalaisten"  paapomisen ympärillä, lainailin rahaa kolmelle ihmiselle, konekorjaamossani lojui yhden alkoholistin "parin päivän" autoprojekti vuoden ajan ja nurkissani pyöri jatkuvasti humalainen alkkis.

Pakko oli ottaa paljon tiukempi linja, josta se yksi  alkkiskaveri suuttui soitellen vihaisia puheluita, pommittaen viesteillä...

Vierailija
127/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en lainaa edes omille aikuisille lapsille jos ovat käyneet baarissa ja ovat rahattomia 

Vierailija
128/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta tätäkin ketjua lukiessa ihmetyttää että miten alkkiksilla on usein myös säännöllinen lääkitys? Kun luulisi että siinä vaiheessa alkaa se oma terveys olemaan sen verran tärkeä että juominen loppuisi? Tiedän että näin ei ole, kysymys oli lähinnä retorinen. Suomessa koko systeemi on pielessä vaikka tiedän senkin että läheskään kaikki alkoholistit eivät ole köyhiä vaan hyväpalkkaisessa työssä ja maksavat itse juomansa. 

Vastauksena kysymykseen niin ruokaa ostaisin minäkin, jos vointi on huono niin jotain valmista mitä voi lämmittää kun on nälkä. Yrittäisin myös puhua juomisesta jos se on toistuvaa ja tukea avun hakemista. Nyt ei selvinnyt että miten kaukana toisistanne asutte? 

Perheenjäsenet voivat olla pirullisiakin rahan lainaajia, mulla on ollut vanhemmat tässä roolissa. Ei vaan itse äitinä riitä järki ymmärtämään että miksi haluaa a) hyväksikäyttää omaa lasta ja b) vetää oman lapsen mukaan samaan suohon? Olin siis hädin tuskin täysi-ikäinen. 

No alkoholi, erityisesti niinä määrinä, mitä alkoholisti juo, on erittäin haitallista terveydelle. Siksi on hyvinkin luonnollista, että alkoholisteilla on erilaisia terveysongelmia. Riippuvuudet ovat vakavia sairauksia ja niistä ei ole todellakaan helppo irtautua, vaikka tietäisikin tuhoavansa omaa terveyttään. Tätä ei oikein pysty aidosti ymmärtämään, jos ei ole kärsinyt vakavasta riippuvuudesta. 

Vierailija
129/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehottaisin myymään percettään juopottelureissuilla.

Vierailija
130/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki niin, että ei antanut rahaa. Sanoi sen sijaan, että tällä on pöydässä ruokaa joka päivä klo 17 maissa. Tervetuloa, jos olet selvin päin.

Minä en ole lainannut siskolleni, yöpaikan pari kertaa antanut, kun oli liian ärjy heila sattunut ja joutui pakenemaan omasta asunnostaan... Tää on maailma josta ei julkisuudessa puhuta, voi mennä herkiltä yöunet.

Vierailija
131/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon ei kannata ryhtyä edes oman lapsen kanssa..poikani joi aina kaikki rahat,multa pummi rahaa kun kuolee nälkää kuulema. No alussa aina annoin mutta viinaa se meni,sit alkoi joka päivänen pumminen,anna 5e,anna 10e,anna 2e..pieniä rahoja mutta ei noin..

Pakko oli laittaa estot päälle

Nyt on vankilassa ja eipä pummi enää

Vierailija
132/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, en lainaa edes omille aikuisille lapsille jos ovat käyneet baarissa ja ovat rahattomia 

Muutaman vuoden kuluttua kun olet vanhuksen yksin,turha toivoa lapsilta apua. Saati että tulisivat käymään. Varaa jo ajoissa paikka hoivakoti on.

Miksi näin. Asukkaat toteavat miten nyt olisi toiminut toisin jotta näkisi lapsia ja lastenlapsia.

Vierailija
133/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En ole mahdollistaja. Kotiini on kuitenkin tervetullut, ja ruokaakin tarjotaan vieraille aina.

Vierailija
134/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei voi juoda rahaa. Tai teoriassa kyllä, mutta vaatisi joko rahan silppuamista nesteen sekaan tai muuttamalla raha nestemäiseen muotoon.

Vierailija
135/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ostaisin hänelle ruokaa.

Vierailija
136/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä ilkeitä ihmisiä. 

Miten ihmisistä on tullut noin julmia?

Todellakin nälässä ja hädässä olevaa autetaan. 

No näillä ihmisillä on itse aiheutettu hätä jatkuvasti. Olen minäkin aikoinaan sekakäyttäjäsisarukselle maksanut vaikka mitä, tuhansilla euroilla. Aina lupasi laittaa asiansa kuntoon.

Mitä jäi käteen? Velat ja katkennut sisarussuhde.

Vierailija
137/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin siskoni kanssa kauppaan ja ostaisin hänelle hyvää ja ravitsevaa ruokaa. 

Vierailija
138/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitin että pyysi ruokaan tuosta aloituksesta.

Yhtäkkiä hän onkin sitten sen takia alkkis tai narkkis?

Höh.

Kuka muu kuin riippuvuussairautta sairastava, eli sinun sanoin alkkis tai narkkis, joisi viimeiset rahansa niin ettei ole rahaa ruokaan?

Vierailija
139/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä olisi tyylin ensimmäisen vuoden opiskelija, jolla on mennyt joissain opiskelijabileissä vähän turhan lujaa, mutta ei mitään alkoholiongelmaa antaisin/lainaisin rahat. Tällaiset tapaukset oppivat usein kerrasta.

Jos taas kyse on alkoholismista, voisin auttaa ruuan muodossa, jos hän olisi valmis hakemaan apua alkoholismiinsa. En antaisi rahaa, koska itse raitistuneena alkoholistina tietäisin tasan tarkkaan, mihin se menee. 

Minä olen juonut rahani ja lainaamani pieni rahasumma meni ruokaan. Joten älä yleistä. 

Vierailija
140/175 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehottaisin myymään percettään juopottelureissuilla.

Omalle siskollesi? Ootte te jotkut kyllä sekaisin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi