Jos siskosi olisi juonut rahansa, niin lainaisitko hänelle 30 e ruokaan?
Jotta hän saa ruokaa viikoksi seuraavaan rahapäivään (työttömyyskorvaus) asti?
Kommentit (108)
En lainaisi, kävisin ostaan sille mitä se tarvii.
Toisin samalla tarvittaessa muutaman tasoittavan pahimpaan hätään. Sitten katottaisiin, onko jotain muuta korjattavaa asiaa. Jättäisin ehkä pienen rahan hätävaroiksi.
Joutuis antaan persettä lainan koroksi.
Vierailija kirjoitti:
En lainaisi rahaa mutta voisin ostaa ruokaa.
Se 30€ muuten on passelisti kaljalaatikon hinta.
Vierailija kirjoitti:
En.
Ohjaisin paikkakunnan ruokajonoihin sekä koulujen ylijäämäruokajakoon.
Oman siskosi? Aika kylmää
Vierailija kirjoitti:
En antaisi enkä lainaisi rahaa. Kävisin hänen kanssaan kaupassa ja ostaisin sen verran ruokaa että pärjää ja sellaista ruokaa, mitä ei voi myydä eteenpäin.
Onneksi minulla ei ole tuollaisia veljiä, joiden luottamus on tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Ohjaisin paikkakunnan ruokajonoihin sekä koulujen ylijäämäruokajakoon.Oman siskosi? Aika kylmää
Jos juo rahansa, kärsiköön nahoissaan itse aiheuttamaansa tilannetta. En ala tuollaiselle miksikään raha-automaatiksi. Se on loputon suo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Ohjaisin paikkakunnan ruokajonoihin sekä koulujen ylijäämäruokajakoon.Oman siskosi? Aika kylmää
Joskus kylmä kyyti on ainoa keino auttaa alkoholistia. Alkoholisti vetoaa juurikin läheisiinsä mahdollistaakseen juomisen ja kohdistaa julmimman manipulointinsa heihin.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin, en lainaisi.
Näinhän niitä ruokitaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En antaisi enkä lainaisi rahaa. Kävisin hänen kanssaan kaupassa ja ostaisin sen verran ruokaa että pärjää ja sellaista ruokaa, mitä ei voi myydä eteenpäin.
Alkoholistiin ei voi luottaa kukaan, vähiten hänen perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Joskus kylmä kyyti on ainoa keino auttaa alkoholistia. Alkoholisti vetoaa juurikin läheisiinsä mahdollistaakseen juomisen ja kohdistaa julmimman manipulointinsa heihin.
Juuri näin👍🏻
Mitä vähemmän mahdollistajia, sitä parempi.
Joko nousee suostaan, hakee apua jne. tai jää sinne pulloineen mätänemään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt noin, ja veljeni lainasi muutaman kympin, ostin rahoilla ruokaa. Katkaisisin välit jos joku sukulainen tai kaveri olisi niin mulkvisti että vittumaisuuttaan kieltäytyisi lainaamasta noin pientä summaa. Lainaamiseni ei kuitenkaan ole ollut jatkuvaa, edellisen kerran olen lainannut viime heinäkuussa. Ja aina maksanut takaisin. En kylläkään kertonut hänelle että olin juonut rahani, mutta hän on saattanut aavistaa sen.
Näinhän alkoholistit vierittävät syyn muiden niskoille!
Vierailija kirjoitti:
Mikähän onkaan todennäköisyys, että rahat menevät alkoholiin, eikä ruokaan?
Jos on toistuvaa niin 100%. Vaikka ostaisit itse ruokaa niin käytännössä oppii että saman rahan voi omistaan sitten käyttää alkoholiin eli voisitte yhtä hyvin käydä Alkossa kuin Lidlissä ostoksilla.
Lainaisin kerran mutta en enää toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän onkaan todennäköisyys, että rahat menevät alkoholiin, eikä ruokaan?
Minulla ainakin on mennyt ruokaan vastaavassa tilanteessa. Mutta leimaa nyt rauhassa kaikki ihmiset samanlaisiksi.
Oletko se, joka syyllistäen muut omista ongelmista, katkaisisit välit?!
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt noin, ja veljeni lainasi muutaman kympin, ostin rahoilla ruokaa. Katkaisisin välit jos joku sukulainen tai kaveri olisi niin mulkvisti että vittumaisuuttaan kieltäytyisi lainaamasta noin pientä summaa. Lainaamiseni ei kuitenkaan ole ollut jatkuvaa, edellisen kerran olen lainannut viime heinäkuussa. Ja aina maksanut takaisin. En kylläkään kertonut hänelle että olin juonut rahani, mutta hän on saattanut aavistaa sen.
Katkaisit välit mulkvistiin, joka ei lainaa noin pientä summaa, mutta kuitenkin tarvitset noin pienen summan lainaan? Huomaatko ristiriidan?
Omalla kohdalla riippuen tilanteen vakavuudesta, voisin lainata tai ostaa ruokaa. Joko kerran tai sitten parikin, jos oikeasti yrittää saada tilanteensa kuntoon. Tapaa siitä ei kuitenkaan voi tulla. Olen lainannutkin joskus vastaavassa tilanteessa kaverille isommankin summan. Tai no, antanut, koska vaikka lupaili kovasti maksaa takaisin heti kun mahdollista, niin vaikka silloin menikin ruokaan niin tiesin jo lähtökohtaisesti, että ne omat tulot menee todennäköisesti kaljaan eikä takaisinmaksuun. Toista kertaa en lainaa, vaikka olisi miten pieni summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""You can turn your back on a person, but never turn your back on a drug, especially when its waving a razor-sharp hunting knife in your eye." sanoi Depp elokuvassa aikanaan. Tässä on vähän sama juttu, että sisarukseen kyllä voisi luottaa mutta alkoholistiin ei.
Vierailija kirjoitti:
Älä koskaan lainaa rahaa lähimmäisellesi, vaan annat sen määrän rahaa kuin olet valmis menettämään.
Muussa tapauksessa pilaatte vain välinne, kun sinä alat kinuamaan rahaa takaisin ja läheinen ei sitä halua tai kykene maksamaan takaisin.
Joten aina kun kyseessä on lähipiiri, anna sen verran rahaa kuin sinulla on mahdollisuus antaa pois äläkä yhtään enempää.
Miksi? Kyllä lähimmäisen rakkaus koskee myös lainaajaa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain syystä siskollani olisi tuollainen tilanne, kävisin hänen kanssaan KERRAN kaupassa ja maksaisin ne ruokaostokset (en antaisi rahana, ettei se mene sitten viinaan). Ja käskisin laittaa asiansa kuntoon.
Hyvä idea, jos se autettava asuu lähellä. Entä jos se autettava henkilö asuu niin kaukana, ettei yhteistä kauppareissua kertakaikkiaan ole järkeä ja mahdollista tehdä?
Joku fiksu kertoi tilaamisen mahdollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä olenkin sisko ja siskoni on alkoholisti, joten kokemusta tuosta tilanteesta on paljon. Tuo on ainoa keino, jos haluaa auttaa. Katkaisuun ei halua.
Ne saarnat ja käskyt johtavat vain mökötykseen ja uhriutumiseen.
Minulla on nuoruudenystävä, joka sairastaa invalidisoivaa sairautta, mutta hän on myös alkoholisoitunut, juo laatikon kaljaa päivässä.
Hän pistää kaikki ongelmansa sairautensa ja sairasta ja köyhää kyykyttävien sosiaaliviranomaisten, lääkärien ja haljujen sukulaisten piikkiin.
Hän omistaa auton, mutta ei voi ajaa sillä, koska on aina juovuksissa. Sitten on vailla kyytiä, koska ei voi sairautensa takia ajaa, lainailee rahaa jne.