Täytän kohta 50. Elintavat on olleet huonot
alkoholia on kulunut paljon ja olen syönyt epäterveellisesti. Liikkua en ole jaksanut. Onko mitään mahdollisuutta, että elintavat ja ruokavalion sekä alkoholin käytön saisi vielä hallintaan? Miten olette saaneet jos olette onnistuneet?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinulle viidenkympin huoltoa. Varaa aika lääkärille ja pyydä tekemään testejä.
köyhä kysyy, että missä tällainen lääkäri on mikä tekee testejä pyytämällä.
Ota omalle terveysasemalle yhteyttä. Yleensä sairaanhoitaja laittaa lähetteen testeihin ja kun vastaukset tulevat, niin jatko riippuu siitä mitä sieltä vastauksista löytyy. Jos kaikki on ok, tulokset näkyvät kannasta ja voi tulla tekstari että labrat on ok. Mutta jos niissä on jotain, niin sitten mennään lääkärille ja voi tulla jotain kolesteroli- tai sokerilääkkeitä ja uusintalabroja, kontrolleja.
Yksityiselle voi varata ajan suoraan lääkärille tai suoraan laboratoriotesteihin, mutta se maksaa, ja jos niissä jotain on, että lääkkeitä tarvitsee ja reseptit tulee yksityiseltä, niin ne on sitten jatkossakin yksityisellä uusittava. Eli maksaa lisää aina vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinulle viidenkympin huoltoa. Varaa aika lääkärille ja pyydä tekemään testejä.
köyhä kysyy, että missä tällainen lääkäri on mikä tekee testejä pyytämällä.
Kokoomuksen vastuuttomasta politiikasta huolimatta julkisen terveydenhuollon eli terveyskeskuksen henkilökunta tekee ikäkausitarkastuksia (jos ehtii).
Liikuntaa voi aloitella laittamalla (ei-hitaat) lempimusat soimaan ja veivaamalla lantionseutua vaikka 10 min päivässä. Kuvittele, että pyörität hulavannetta tai teet kahdeksikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin inhoan liikuntaa, mutta saan onneksi hyvän olon tunteen sekä aerobisesta että punttitreenistä. Teen aika abstraktia ja hektistä työtä, joten saan dopamiinia varmaankin jo siitä että suoritin jonkin konkreettisen harjoituksen. Niitä liikunnan endorfiineja tulee minulle vain noista raskaista treeneistä, ei siis tule "runner's high" tai mitään muutakaan.
No hyvä sinulle, että saat hyvänolontunteen. Minulle ei ole koskaan vielä tullut hyvänolontunnetta liikunnasta. Varmaan jotain vikaa dopamiinin tai endorfiinien tuotannossa. Ehkä sen takia ei ole ollut niin vaikeaa lopettaa alkoholin juomistakaan. Seksistä kuitenkin tulee hyvänolon tunne, että ei noiden hormonien tuotanto ehkä ihan olematonta kuitenkaan ole. Voisikohan niitä jotenkin boostata?
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia kerrallaan, vähennä alkoholia esimerkiksi aloita juomaan kerran viikossa ja vähennä siitä vähitellen niin että juot joka toinen viikko, sitten kerran kuukaudessa. Uusi tapa vaatii aikaa että siihen tottuu.
Aloita liikunta esimerkiksi käy kävelyllä 10 min päivässä, pienestä on paras aloittaa.
Opettele tekemään ruokaa itse, kun sen osaa on helpompi syödä terveellisesti.
Ja muuta vain yhtä asiaa kerralla. Yhdessä rysäyksessä tehty elämänmuutos voi olla hankala pitää yllä. Ei otat jonkun asian, joka elämässäsi on helppo muuttaa ja aloitat siitä. Kuukauden päästä kun olet saanut tuosta uudesta asiasta pysyvän tavan, otat jonkun muun helpon asian rinnalle. Siitä se lähtee kuukausi kerrallaan. Pistät vaikka muistiin mitä olen muuttanut ja katsot aina välillä taaksepäin mistä lähdit ja mihin päädyt. Vuoden päästä olet saanut jo monta asiaa kuntoon. Maltti on valttia kun haetaan pysyvää elämänmuutosta. Tsemppiä!
Lopetin tupakanpolton, kun olin 35-vuotias. Lopetin alkoholin käytön, kun olin 45-vuotias. Muihin päihteisiin en nuoruusvuosien jälkeen ollut koskenutkaan. Pelkästään alkoholin jättäminen sai painon putoamaan kymmenkunta kiloa. Vähitellen aloitin varovaisesti lenkkeilyn. Nyt olen kohta 60-vuotias ja painan 20 kiloa vähemmän kuin nelikymppisenä. Ei ole yhtään ylimääräistä. Kuntoni on erinomainen ikääni nähden.
Viisikymppinen ehtii vielä, mutta ei pidä aikailla. Ihan ensiksi tupakointi ja viina ja mahdolliset muut päihteet pois. Toiseksi laihduttaminen normaalipainoon. Laihduttamisen menetelmiksi kevyt ruokavalio ja siihen yhdistetty liikunta. Liikunta pitää aloittaa kevyesti, vaikka kävelylenkein, jottei riko tottumatonta kroppaansa.
Näiden muutosten pitää olla pysyviä koko loppuiäksi. Kyseessä ei ole mikään kuuri, jonka jälkeen kaikki olisi kunnossa ja voi palata entiseen.