Onpa ihanaa päästä tänään aloittamaan puutarhan laittaminen 😍
Ihana aurinkoinen päivä, tintit jo lauleskelee, piha lumeton, tosin roudassa vielä, mutta nyt voi jo haravoida ja lannoittaa. Mies pilkkoo klapeja tyttö 8v, silppuaa oksia polttopuiksi kaadetuista puista, kissa makoilee auringossa. Nyt ei puutu enää kuin pihasauna ja jokin hyvä grilliruoka
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitään niin kamalaa kuin pihan laittaminen. Sori.
Se ei vähennä yhtään meidän pihahullujen intoa :)
Kuun vaihteeseen ennustettiin takatalvea. Toivottavasti ei tule, vaan kevät jatkuisi.
Minä olen vihreä kateudesta, kun on oma piha ja puutarha, jota laitella. Itse olen asunut olosuhteiden pakosta vuosia jo kerrostalossa. Itselläkin oli ennen puutarha.
Vierailija kirjoitti:
Kuun vaihteeseen ennustettiin takatalvea. Toivottavasti ei tule, vaan kevät jatkuisi.
Aina se tulee. :) Siksi ei pidäkään nyt vielä yhtään hoppuilla, niin ei tule sitten vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vihreä kateudesta, kun on oma piha ja puutarha, jota laitella. Itse olen asunut olosuhteiden pakosta vuosia jo kerrostalossa. Itselläkin oli ennen puutarha.
Pystytkö parvekkeelle laittamaan mitään? Eihän se sama asia tietenkään ole...
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajalla on jotain ongelmia, jos tämmöistä asiaa alapeukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina se tulee. :) Siksi ei pidäkään nyt vielä yhtään hoppuilla, niin ei tule sitten vahinkoa.
Olen yleensä vippaillut lunta aina edellisen sulaneen tilalle, etteivät kasvit lähtisi liian innokkaasti kasvamaan. Nyt en jaksa lappaa, kun ei ole lähellä missään kasassa. Ikävästi varmaan käy.
Joo. Ja pensaat kannatta istuttaa kottikärryihin tms. Ne ovat. ainakin naisväen mielestä, aina aivan väärässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yleensä vippaillut lunta aina edellisen sulaneen tilalle, etteivät kasvit lähtisi liian innokkaasti kasvamaan. Nyt en jaksa lappaa, kun ei ole lähellä missään kasassa. Ikävästi varmaan käy.
Juu, sama. Kaikki vähäinen lumi katosi yhdessä päivässä. Mulla on havuja ja lehtiä jossain talvisuojana, enkä poista niitä ainakaan ennen huhtikuuta.
Trimmatut puskat, lisääntyvä valo ja kevätkiimainen ulina! <3
Ainakin etelä-suomessa on jo kiire kaataa klapipuut, sillä juuri äsken kaadetussa julmetun isossa koivussa mahla oli jo noussut öarin metrin korkeuteen. Eli kohta ne puut on täynnä vettä ja kuivuminen kestää kuukausia pidempään, minkä lisäksi pölkyt painavat tosi paljon enemmän.
Onneksi ei tarvitse. Hoidan homman sitten käymällä osuuskaupan hevi-osastolla ostoksilla. Ja pajupuskia, rytiputkea ynnä voikukkaa pukkaa puutarhaamattakin. Ja nokkosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vielä! Siellä risukossa ja lehtien alla talvehtii leppäkerttuja, kimalaisia ja perhosia. Paleltuvat ja nälkiintyvät.
On siellä paljon muutakin, ja kimalaiskuningattaret talvehtii maan sisään kaivamisaan käytävissä.
Haravoiminen ihan ylipäätään on turhaa nurmikolta. Syksyllä voi silputa enimpiä ruohonleikkurilla ja terveen, toimivan maan pieneliöstö hoitaa loput ja muuttaa lehdet ravinteiksi ja humukseksi maahan, eikä tarvitse ostaa lannoitetta nurmikolle. Sinne se lehti häviää näkyvistä kasvavaan nurmikkoon. Siivousinnon ja kaiken kontrolloimisen tarpeen voi suunnata sisätiloihin ja tehdä siellä suursiivousta. Antakaa pihalla luonnon hoitaa homma niinkuin se on tarkoitettu, niin saatte terveen ja hyvinvoivan puutarhan kaupan päälle. Muutama linnunpönttö kannattaa nyt ripustaa ja kauneuden kaipuuseen voi istuttaa narsisseja ruukkuun.
Tuo on vain sinun mielipide. Minä tykkään siistin näköisestä pihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vielä! Siellä risukossa ja lehtien alla talvehtii leppäkerttuja, kimalaisia ja perhosia. Paleltuvat ja nälkiintyvät.
On siellä paljon muutakin, ja kimalaiskuningattaret talvehtii maan sisään kaivamisaan käytävissä.
Haravoiminen ihan ylipäätään on turhaa nurmikolta. Syksyllä voi silputa enimpiä ruohonleikkurilla ja terveen, toimivan maan pieneliöstö hoitaa loput ja muuttaa lehdet ravinteiksi ja humukseksi maahan, eikä tarvitse ostaa lannoitetta nurmikolle. Sinne se lehti häviää näkyvistä kasvavaan nurmikkoon. Siivousinnon ja kaiken kontrolloimisen tarpeen voi suunnata sisätiloihin ja tehdä siellä suursiivousta. Antakaa pihalla luonnon hoitaa homma niinkuin se on tarkoitettu, niin saatte terveen ja hyvinvoivan puutarhan kaupan päälle. Muutama linnunpönttö kannattaa nyt ripustaa ja kauneuden kaipuuseen voi istuttaa narsisseja ruukkuun.
Tuo on vain sinun mielipide. Minä tykkään siistin näköisestä pihasta.
Asialla ei ole mitään tekemistä mielipiteen kanssa. :)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin etelä-suomessa on jo kiire kaataa klapipuut, sillä juuri äsken kaadetussa julmetun isossa koivussa mahla oli jo noussut öarin metrin korkeuteen. Eli kohta ne puut on täynnä vettä ja kuivuminen kestää kuukausia pidempään, minkä lisäksi pölkyt painavat tosi paljon enemmän.
Tammikuussa jo kaadettu! Siistissä pinossa ovat jo kohta kuukauden kuivuneet.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan turhempaa ei ole.
Turhempaa kuin puutarhaharrastus? Itse keksin ihan just aika monta turhempaa tapaa viettää aikaa ja kuluttaa rahaa.
Nyt on aika kylvää esikasvatettavat kasvit purkkeihin itämään, ja ottaa pistokkaita niistä joista pistkokkaita otetaan. Itse ruukutin parikymmentä kesäbekonian tainta ja panin toisen erän juurtumaan. On kolme ampparia emokasveja, säilyivät eteisen ikkunalla hengissä. Kesäbegonia eli jääkoivu pidetään yleenäs vain kesäkukkanan, mutta talvehtii ihan hyvin, ellei kastele liikaa.
Ensimmäisen kasvin sain viitisen vuotta sitten ja olen vuosittain uudistanut emot, eli jättänyt vanhat paletumaan ja syksyllä istuttanut amppeleihi tai isoihin ruukkuihin uutamia uusia talven yli elämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan turhempaa ei ole.
Turhempaa kuin puutarhaharrastus? Itse keksin ihan just aika monta turhempaa tapaa viettää aikaa ja kuluttaa rahaa.
Minä en. On järjetöntä laittaa aikaa ja rahaa täysin ohimenevään estetiikkaan, joka on lähinnä luonnonsuojelurikos. Saman elämyksen voi saada halvemmalla ja helpommin vähemmillä haitoilla esim. digitaalisena viihteeenä.
Nythän on just ihanaa! Hyvää aikaa kunnostaa ja huoltaa puutarkalusteita, kasvihuone, huoltaa ruohonleikkuri ja käsityökalut, jos jäi syksyllä tekemättä. Siivota varastot, jos sekin jäi tekemättä. Leikata puita ja pensaita. Puhdistaa linnunpöntöt ja nikkaroida uusia. Suunnitella ja aloittaa taimikasvatus, suunnitella kesän uudet istutukset ja tilata taimia ennakkoon. Tehdä kevätsipuleista istutuksia ruukkuihin. Tyhjätä tuhka-astiat puutarhan kasveille tai ostaa kalkkia samaan tarkoitukseen. Grillailla ensimmäisen kerran. :)