Lestoilla on omat säännöt ja oma moraali
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en ole koskaan näissä lahkoissa ymmärtänyt: miksi pappeja niin sairaalla tavalla kiinnostaa ihmisten seksuaalisuus. Miksi ihmisiä kuulustellaan ja painostetaan? Siksikö, että lahko saisi heistä otteen ja voisi kiristää heitä? Lisää ja lisää kolehtia, ja mihin se sitten käytetään?
Mistä lahkosta nyt puhut? Lestadioliasuus ei ole lahko eikä siellä papit toimi noin.
Se että pitää omiaan ainoina pelastuvina on yksi lahkon tunnusmerkki. Onko tämä käsitys muuttunut? Olisipa ihanaa <3
ei-les su konservatiivikristitty
Epäilen, että näiden ääriliikkeiden takia monet suomalaiset eroavat kirkosta. Oikeastaan lahkolaisilla ei pitäisi olla mitään tekemistä kirkon kanssa, mutta esimerkiksi Päivi Räsänen on saanut aikaan jo monet kirkostaeroamisbuumit. Itsekin olen harkinnut kirkosta eroamista näiden törkeimpien ylilyöntejen vuoksi. Naisten kohtelu todella ala-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka syntiä tekisikin ja katuisi, niin rikollisesta toiminnasta pitäisi pysytellä kaukana. Ei voi kiertää lakia ja yhteisiä normeja vain siksi, että on lesta.
Kristitty saa rikkoa lakia. Päivi Räsänen sanoi niin.
Jos laki on mätä, tietenkin sitä vastaan saa rikkoa, suorastaan täytyisi tehdä niin.
Olisitko itse nat-si-Saksassa totellut käskyä mur hata toisen rotuisia?
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että näiden ääriliikkeiden takia monet suomalaiset eroavat kirkosta. Oikeastaan lahkolaisilla ei pitäisi olla mitään tekemistä kirkon kanssa, mutta esimerkiksi Päivi Räsänen on saanut aikaan jo monet kirkostaeroamisbuumit. Itsekin olen harkinnut kirkosta eroamista näiden törkeimpien ylilyöntejen vuoksi. Naisten kohtelu todella ala-arvoista.
Minä erosin kirkosta juuri sen takia, ettei voi sietää naispappeutta vastustavia ryhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en ole koskaan näissä lahkoissa ymmärtänyt: miksi pappeja niin sairaalla tavalla kiinnostaa ihmisten seksuaalisuus. Miksi ihmisiä kuulustellaan ja painostetaan? Siksikö, että lahko saisi heistä otteen ja voisi kiristää heitä? Lisää ja lisää kolehtia, ja mihin se sitten käytetään?
Sinulla on paljon kysymyksiä ja ennakkoluuloja. Mikä on saanut sinut pohtimaan lestadiolaisten elämää tällä tavalla? Onko omassa elämässäsi jokin tyhjiö mitä täytät tällaisilla mielikuvilla? Miksi et ota asioista selvää jos ne vaivaavat sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä erosin kirkosta juuri sen takia, ettei voi sietää naispappeutta vastustavia ryhmiä.
Ja minä siksi ettei kirkossa pitäydytä Raamatun opetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Lestavihaaja paikalla taas.
Ja ei, en ole lesta vaikka lapsuudenperheeni olikin.
Onko se lestavihaa, että jakaa neutraalin uutisjutun?
Lukaisepa tuo otsikko, miten neutraalilta se sinusta vaikuttaa 😉
Onko sinun vanhemmat keskenään sisaruksia vai mistä johtuu, ettet osaa lukea sen olevan lainaus? Se ei siis ole toimittajan näkemys, vaan asiaa tutkineen tutkijan.
Tässä ketjun otsikko:
Mikä tuossa ei pidä paikkaansa? Uhkaillaan ja lahjotaan ihmistä, joka on tekemässä rikosilmoitusta lapsenraiskauksesta. Ja vedotaan tähän:
Olet sekaisin. Pilaat perheen. Vanhan miehen terveys ei kestä vankilaa. Hyväksikäyttöä on ollut aina. Isoisät ovat hyväksikäyttäneet lapsenlapsiaan, veljet siskojaan, isät tyttäriään, vetosivat monet rikosprosessin perumiseksi. (IL)
Eli kuuluu lessujen kulttuuriin tuo alistaminen, hyväksikäyttö ja sukurutsa? En ole nyt ihan vakuuttunut, kuulkaas lessut, että kannattaako tuollaisella asialla kehuskella? Siellä jeesuksen sylissä. Me nimitetään varmaan eri hahmoa jeesukseksi?
Heillä on käännytyskellarit. Jouduin sellaiseen ja ulos ei päässyt ennen kuin olin uhrannut ja näin lupautunut ikuiseen uskoon ja pitämään yhteisestä salaisuudesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka syntiä tekisikin ja katuisi, niin rikollisesta toiminnasta pitäisi pysytellä kaukana. Ei voi kiertää lakia ja yhteisiä normeja vain siksi, että on lesta.
Jos laki on mätä, tietenkin sitä vastaan saa rikkoa, suorastaan täytyisi tehdä niin.
Olisin ja niin olisit sinäkin. Kaikki me haluamme ajatella, että olisimme toimineet paremmin tai oikeammin, mutta emme olisi. Ihan samanlaisia olemme kuin muutkin. Siksi tarvitsemme Jeesusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä siksi ettei kirkossa pitäydytä Raamatun opetuksessa.
Ja minä koska en jaksanut herätä sunnuntaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Lestavihaaja paikalla taas.
Ja ei, en ole lesta vaikka lapsuudenperheeni olikin.
Onko se lestavihaa, että jakaa neutraalin uutisjutun?
Lukaisepa tuo otsikko, miten neutraalilta se sinusta vaikuttaa 😉
Onko sinun vanhemmat keskenään sisaruksia vai mistä johtuu, ettet osaa lukea sen olevan lainaus? Se ei siis ole toimittajan näkemys, vaan asiaa tutkineen tutkijan.
Tässä ketjun otsikko:
Mikä tuossa ei pidä paikkaansa? Uhkaillaan ja lahjotaan ihmistä, joka on tekemässä rikosilmoitusta lapsenraiskauksesta. Ja vedotaan tähän:
Olet sekaisin. Pilaat perheen. Vanhan miehen terveys ei kestä vankilaa. Hyväksikäyttöä on ollut aina. Isoisät ovat hyväksikäyttäneet lapsenlapsiaan, veljet siskojaan, isät tyttäriään, vetosivat monet rikosprosessin perumiseksi. (IL)Eli kuuluu lessujen kulttuuriin tuo alistaminen, hyväksikäyttö ja sukurutsa? En ole nyt ihan vakuuttunut, kuulkaas lessut, että kannattaako tuollaisella asialla kehuskella? Siellä jeesuksen sylissä. Me nimitetään varmaan eri hahmoa jeesukseksi?
Luepa viestisi ihan ajatuksella. Mitä luulet, millaisen kuvan muut keskustelijat saavat sinusta tekstisi perusteella? Ehkä sivistyneen, analyyttisen, faktoissa pysyvän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi lestadiolaisuus on niin käsittämätön sairaus ja rikos ihmisyyttä vastaan, että Iranin jälkeen jenkit vois tuhota sen. Eikä kukaan jäis kaipaamaan.
Mikä sinua lestadiolaisissa hiertää? Onko se kateus heidän yhteisöllisyyttään, perheitään ja arvojaan kohtaan?
Aloita lukemalla aloituksessa oleva Ylen artikkeli.
Niin? Yhteisö halusi papikseen tunnetun, luotetun ja pidetyn henkilön, eikä jotain tuntematonta liberaaliteologia Helsingistä?
Niin ja noinhan se aina periaatteessa menee. Valitaan se, joka halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, vielä kuulut kirkkoon, vasta harkitset?
Päivi-valtias se on sellainen masinoija et oksat pois. Ajattele, ihmiset jotka muutenkaan eivät uskoneet Jeesus-juttuja tai käyneet kirkossa kuin max. kerran vuodessa saivat vihdoin voimaa tehdä mitä olivat miettineet pitkään ja erosivat lopultakin. Mutta siis, miksi tämä harmittaisi ketään?
ps. Jos kaikki uskovaiset eroaisivat, niin kenen luulet siellä kirkossa käyvän? Oikeasti "lahkolaiset" pitävät vielä henkitoreissaan kirkkoa pystyssä. Tapakristittyjen eroaminen ei näy kirkon penkissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lahkosta nyt puhut? Lestadioliasuus ei ole lahko eikä siellä papit toimi noin.
Se että pitää omiaan ainoina pelastuvina on yksi lahkon tunnusmerkki. Onko tämä käsitys muuttunut? Olisipa ihanaa <3
ei-les su konservatiivikristitty
Suurinosa uskovaisista on sitä mieltä että heidän uskontonsa on oikeampi tai jotenkin parempi kuin muut. Siksihän he siihen kuuluvat. Miksi jokainen uskonnosta tai uskonnottomuudesta huolimatta voisi elää ja uskoa niin kuin haluaa? Miksi sinulla on tarve puuttua muiden elämään ja uskomuksiin oli ne sitten mitä hyvänsä?
Lestathan ei käy lainkaan kirkossa vaan omissa seuroissaan. Miksi niitä edes kiinnostaa evlut-kirkon toiminta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on paljon kysymyksiä ja ennakkoluuloja. Mikä on saanut sinut pohtimaan lestadiolaisten elämää tällä tavalla? Onko omassa elämässäsi jokin tyhjiö mitä täytät tällaisilla mielikuvilla? Miksi et ota asioista selvää jos ne vaivaavat sinua?
Vähän krapulaa näin sunnuntaina. Olin nääs eilen viihteellä ystävieni kanssa. Käytiin kuuntelemassa syntistä rokkimusiikkia, minkä jälkeen mentiin pubiin humaltumaan. Oli perleleen hieno ilta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Kuka on näin sanonut ja toiminut ei ainakaan valtaosa lestoista jos niin kuvittelet. Sinun perheesi ja sukusi voi olla mätä jos teillä näin tapahtui niin se ei kuulu lestadiolaisuuteen.
Onneksi ei minulla sukua lesta-alueilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ja niin olisit sinäkin. Kaikki me haluamme ajatella, että olisimme toimineet paremmin tai oikeammin, mutta emme olisi. Ihan samanlaisia olemme kuin muutkin. Siksi tarvitsemme Jeesusta.
Juurikin näin.
Eli me tottelisimme lakia silloinkin kun se on mätä. Vaikka oikein olisi olla tottelematta, toisin kuin tuo edellinen moralisoija antoi ymmärtää, kun "paha Päivi" sanoi, että kristitty saa rikkoa lakia. Vaikka noin hän ei tietenkään sitä ole sanonut, mutta joillekin vihaajille ei tuota ongelmaa vääristellä sanoja.
Jeesus sä ainoa <3
Vierailija kirjoitti:
Lestathan ei käy lainkaan kirkossa vaan omissa seuroissaan. Miksi niitä edes kiinnostaa evlut-kirkon toiminta?
Kuinka suuri prosentti kirkkoon kuuluvista käy kirkossa säännöllisesti? Villi veikkaus, että vl-ihmiset käyvät keskimääräistä kirkkoon kuulujaa useammin.
Ja miksi ihmiset käyvät niin vähän kirkossa? Sitä on taidettu kirkon piirissä pohtia viimeiset 50 vuotta.
Juuri näin. Lestadiolaisia on niin paljon, että aikojen saatossa joukosta löytyy montakin sairasta.
Syntiä ei voi mitenkään puolustaa, kukaan, koskaan. Puolustelu osoittaa, että eivät ole oikeasti uskossa. Oikeaan uskoon kuuluu omien syntien myöntäminen, aito sydänjuuresta saakka kumpuava katuminen, anteeksi pyyntö JA parannuksen teko.
ei-les su