Mies ympärileikkautti salaa vauvan, vaimo tuli liian myöhään kotiin
Emilia halusi lähteä piipahtamaan sisaruksen luona pikaisesti kylässä. Nigerialainen isä lupasi auliisti pitää vauvasta sillä aikaa huolta. Emilia laittautui, suukotti lastaan ja lähti.
Ajattelin vain, että onpa kivaa.
Sisaruksen luona Emilian sydämeen laskeutui omituinen, jyskyttävä tunne. Hän vaistosi, että jotain oli pielessä. Oli mennyt vasta tunti, pari. Hän puki takin ylleen ja lähti takaisin kotiin.
Kun avasin kodin ulko-oven, vastassa oli hiljaisuus. Muistan kun huomasin saman tien, että kylpyhuoneeseen oli ripustettu märkänä kuivumaan vauvan pesty liina. Se oli ollut lähtiessäni käytössä.
Kysyin heti, että missä vauva on. Minua ei päästetty vauvan lähelle makuuhuoneeseen.
Makuuhuoneessa oli ihan hiljaista.
Keittiön pöydällä oli purkki lasten mansikan makuista Panadolia.
Vaikka päivästä on vuosia aikaa, Emiliaa itkettää ja hänen adrenaliinitasonsa nousevat, kun hän kertoo tapahtumista.
Mansikka-Panadol oli Emilian käsityksen mukaan ilmeisesti ainoa kivunlievitys, mitä poikavauva oli saanut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0d9c9319-764b-4164-b889-168ebfcfa4e0
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itselläni poikalapsia, ja vielä joskus kymmenen vuotta olin sitä mieltä, että poikien ympärileikkaus pitäisi kriminalisoida Suomessa. Mutta juuri tämän palstan öyhöttäjämiesten takia olen muuttanut mieltäni. Jos tulee pelkkää p*skaa niskaan joka tapauksessa, niin miksi luopua omista perinteistään?
Eli sua ei kiinnosta edes sun omien poikien itsemääräämisoikeus ja sun mielestä olisikin ok silpoa poikiasi jonkun typerän keskustelupalstan kommenttien takia. Millä perustein olet ympärileikkausta alunperin vastustanut, jos sun mielipide on noin helposti käännettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa ympärileikataan yli puolet poikalapsista..
Ei se tosiaankaan täälläkään ole rikos.
USA:ssahan ihmisistä on suuri osa tummaihoisia tai juutalaisia. Nämä kuumista maista ja alkeellisista oloista muuttaneet eivät ole muuttaneet hygieniatapojaan muuttamisen jälkeen. Ihmetyttää, että suomalainen nainen ottaa miehen kaikkein alkeellisimmista olosuhteista Nigeriasta ja sitten ihmettelee kulttuurieroja. Toki hyvä varoitus muille naisille, jotka ovat katsoneet liikaa Kardashiania ja ovat irrallaan reaalimaailmasta.
Tämä tapa pitäisi saada Suomessa jo kielletyksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa arvostella eri kulttuurien tapoja. On muitakin tapoja elää kuin suomalainen junttikulttuuri.
Miksi miehet silpovat naisia ja lapsia?
Suomalaisesta kulttuurista löytyy hitosti esimerkkejä:
https://www.lapinkansa.fi/vaimonsa-kittilassa-puukottaneen-miehen-tuomi…
https://tuoreimmatuutiset.fi/kuka-on-harri-puhjo-ja-miksi-han-tappoi-ex…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että en itse ollut siinä synnytyksessä mukana? Etten itse lainkaan huomannut sitä tilannetta että vauvan syke heikkenee mutta en saa ponnistettua tätä ulos?
<3 Sinua on häiritty ja pahoinpidelty synnytyksen aikana sekä sinulle on valehdeltu ja johdateltu, jotta sinut saadaan suostuteltua hirveisiin seksuaaliväkivaltatekoihin ja silpomisiin <3 Sitä voi olla vaikea kohdata ja hyväksyä, mutta se on ainoa tie millä tuo silmitön väkivalta naisia kohtaan voidaan koskaan saada loppumaan <3 Sinä ja lapsi olette uhreja ja on tärkeämpää aloittaa toipuminen ja asian hyväksyntä, sen sijaan että raivopäisesti puolustatte hirviöitä, jotka teitä ovat julmimmalla tavalla erittäin haavoittuvassa ja naisen elämän kannalta tärkeässä tilanteessa vahingoittaneet <3 Tsemppiä <3
Mun lapsi on terve ja jo yliopistossa, ja alapäänikin on mainiossa kunnossa, kiitos osaavan kätilön 😘
Sama täällä. Yksi syy alapään hyvään kuntoon lienee myös se, että suomalaisia tyttöjä ei silvota jonkun "uskonnon" tai voodoon takia
Y-kromosomi on ihmiskunnan suurin virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolielimet silvotaan 🤢
Silpominen on täysin oikea sana. Ympärileikkausta tuollainen väkivaltainen toiminta ei missään tapauksessa ole. Ympärileikkaus on sitä että asioistaan päättämään kykenevälle ihmiselle tehdään hänen omasta suostumuksestaan ammattitaitoinen leikkaus sairaalassa.
Ok, jännästi kuitenkin naisten silpomisesta käytetään nimitystä "episotomia" tai "sektio".
Mistä syystä naisiin saa kohdistaa tällaista väkivaltaa, mutta lapsiin ei? Aika kaksinaismoralistista, kuten myös seksuaalirikoslainsäädäntö, missä aikuiseen kohdistuvat seksuaalirikokset ovat lievempiä kuin lapsiin
Tehdäänkin jatkossa niin että kohdistetaan näitä väkivaltoja pelkästään miehiin. Sotia mahtuu maailmaan vielä muutamia lisää ihan hyvin
Sä et taida tietää mitään naisten silpomisesta ja mitä se oikeasti on. Suomessa ei todellakaan synnytyksissä tehdä mitään sellaista. Selvitäpä vähän mitä Afrikassa tehty naisten silpominen on. Kutsutko muitakin Suomessa tehtäviä leikkauksia silpomiseksi?
Ei paljoa kiinnosta mitä te miehet toisillenne teette. Se on teidän ongelmanne. Yrittäkää nyt edes se korjata ihan itse, vinkumatta naisia apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä vihervassut halusi ja nyt ne haluaa siitä luopua! 😂
Juutalaiset eivät käsittääkseni ole kovin usein vihervassuja, yleensä äänestävät konservatiivisia puolueita.
Ei tainnut tämän Emilian puoliso kuitenkaan olla juutalainen
Mistä tiedät? Nigeriassa on kuitenkin ihan merkittävä juutalainen vähemmistöryhmä.
Persut haalii maahan epämääräistä junttiväkeä. Ne haluaa lisää rikollisia ---> äänestäjiä ja ehdokkaita itselleen.
Kun vaikuttaa hupenevan kannatus puolueen ilmeisen kyvyttömyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itselläni poikalapsia, ja vielä joskus kymmenen vuotta olin sitä mieltä, että poikien ympärileikkaus pitäisi kriminalisoida Suomessa. Mutta juuri tämän palstan öyhöttäjämiesten takia olen muuttanut mieltäni. Jos tulee pelkkää p*skaa niskaan joka tapauksessa, niin miksi luopua omista perinteistään?
Eli sua ei kiinnosta edes sun omien poikien itsemääräämisoikeus ja sun mielestä olisikin ok silpoa poikiasi jonkun typerän keskustelupalstan kommenttien takia. Millä perustein olet ympärileikkausta alunperin vastustanut, jos sun mielipide on noin helposti käännettävissä.
Olen aina vastustanut poikien ympärileikkausta muuten kuin terveydellisistä syistä ja vastustan sitä edelleen. Omat suomalaiset lapseni olisin leikkauttanut ainoastaan viimeisenä keinona lääketieteellisistä syistä. Tässä onkin nyt kysymys kriminalisoimisesta.
Aiemmin ajattelin, että Suomen ulkomaalaiset vähitellen sulautuvat kantaväestöön ja ympärileikkauksesta kulttuurisena ilmiönä tulee tarpeeton.
Mutta mitä enemmän luen tämänkin ketjun rasistisia aivopieruja, tajuan että erinäköiset ihmiset ovat monelle syrjinnän kohteita, riippumatta siitä mitä tekevät penikselleen. Kriminalisointi johtaisi vain vihaan ja kiihkoon, ja alettaisiin kytätä lääketieteellisistäkin syistä leikattuja. Joten vaikka edelleen vastustan poikien ympärileikkauksia, en enää kannata niiden kriminalisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolielimet silvotaan 🤢
Silpominen on täysin oikea sana. Ympärileikkausta tuollainen väkivaltainen toiminta ei missään tapauksessa ole. Ympärileikkaus on sitä että asioistaan päättämään kykenevälle ihmiselle tehdään hänen omasta suostumuksestaan ammattitaitoinen leikkaus sairaalassa.
Ok, jännästi kuitenkin naisten silpomisesta käytetään nimitystä "episotomia" tai "sektio".
Mistä syystä naisiin saa kohdistaa tällaista väkivaltaa, mutta lapsiin ei? Aika kaksinaismoralistista, kuten myös seksuaalirikoslainsäädäntö, missä aikuiseen kohdistuvat seksuaalirikokset ovat lievempiä kuin lapsiin
Tehdäänkin jatkossa niin että kohdistetaan näitä väkivaltoja pelkästään miehiin. Sotia mahtuu maailmaan vielä muutamia lisää ihan hyvin
Sä et taida tietää mitään naisten silpomisesta ja mitä se oikeasti on. Suomessa ei todellakaan synnytyksissä tehdä mitään sellaista. Selvitäpä vähän mitä Afrikassa tehty naisten silpominen on. Kutsutko muitakin Suomessa tehtäviä leikkauksia silpomiseksi?
Syöpä on Jumalan tahto! Sen hoitaminen on Syntiä!
T. Päivin idarisakki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina vastustanut poikien ympärileikkausta muuten kuin terveydellisistä syistä ja vastustan sitä edelleen. Omat suomalaiset lapseni olisin leikkauttanut ainoastaan viimeisenä keinona lääketieteellisistä syistä. Tässä onkin nyt kysymys kriminalisoimisesta.
Aiemmin ajattelin, että Suomen ulkomaalaiset vähitellen sulautuvat kantaväestöön ja ympärileikkauksesta kulttuurisena ilmiönä tulee tarpeeton.
Mutta mitä enemmän luen tämänkin ketjun rasistisia aivopieruja, tajuan että erinäköiset ihmiset ovat monelle syrjinnän kohteita, riippumatta siitä mitä tekevät penikselleen. Kriminalisointi johtaisi vain vihaan ja kiihkoon, ja alettaisiin kytätä lääketieteellisistäkin syistä leikattuja. Joten vaikka edelleen vastustan poikien ympärileikkauksia, en enää kannata niiden kriminalisointia.
Eli olet täysin holtittomasti tunteidesi mukana menevä tuuliviiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa arvostella eri kulttuurien tapoja. On muitakin tapoja elää kuin suomalainen junttikulttuuri.
Miksi miehet silpovat naisia ja lapsia?
Suomalaisesta kulttuurista löytyy hitosti esimerkkejä:
https://www.lapinkansa.fi/vaimonsa-kittilassa-puukottaneen-miehen-tuomi…
https://tuoreimmatuutiset.fi/kuka-on-harri-puhjo-ja-miksi-han-tappoi-ex…
Murhaajia ja sekopäitä löytyy kaikista maista ja kulttuureista. Kulttuuria se on vasta sitten kun toiminta pidetään yleisesti hyväksyttävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa ympärileikataan yli puolet poikalapsista..
Ei se tosiaankaan täälläkään ole rikos.
USA:ssahan ihmisistä on suuri osa tummaihoisia tai juutalaisia. Nämä kuumista maista ja alkeellisista oloista muuttaneet eivät ole muuttaneet hygieniatapojaan muuttamisen jälkeen. Ihmetyttää, että suomalainen nainen ottaa miehen kaikkein alkeellisimmista olosuhteista Nigeriasta ja sitten ihmettelee kulttuurieroja. Toki hyvä varoitus muille naisille, jotka ovat katsoneet liikaa Kardashiania ja ovat irrallaan reaalimaailmasta.
Tämä tapa pitäisi saada Suomessa jo kielletyksi.
Jokainen Yhdysvalloissa asunut tietää, että siellä ollaan hygienian suhteen paljon tarkempia kuin Suomessa. Deodorantin pettäminen on kauhistus, ja jos töissä on sama paita kaksi päivää peräkkäin, aletaan supitella. Naiset ajelevat käsivartensakin. Ympärileikkaus kuuluu ihan samaan jatkumoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet täysin holtittomasti tunteidesi mukana menevä tuuliviiri.
Tai sitten olen huomannut, että yhteiskunta on muuttunut, ja aiempi sinisilmäisyyteni on karissut. Perheeni ja lasteni suhteen näkemykseni ovat raudanlujat.
Vierailija kirjoitti:
WHO suosittelee poikalasten ympärileikkausta hiv-alueilla tartuntojen vähentämiseksi. Suosituksesta voidaan olla monta mieltä, mutta se perustuu tutkimusnäyttöön ja siihen karuun realismiin, ettei kortonkia tuolla päin käytetä sikäli kuin sitä on saatavillakaan.
Ei perustu tutkimuksiin vaan uskonnollisten järjestöjen lobbaamiseen ja painostukseen.
Ympärileikkaus ei paranna AIDSia sen enempää kuin skitsofreniaakaan. Maailmassa ei ole thtäkään tautia tai terveydellistä haittaa mihin ympärileikkausta ei olisi tarjottu ratkaisuna.
Jos ympärileikkaus tehoaisi HIViin fakta on se että tartuntavektorit kuihtuisi kasaan ja tartunnat laskisi nollaan.
Ihan matemaattisesti näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikalapsen äitinä tämä kyllä riipii sydänjuuria myöten.
Miten joku "isä" voi tehdä noin lapselleen?
En pääse maksumuurin takaa lukemaan juttua mutta toivottavasti Emilia otti eron tuosta ihmisroskasta.
Maissa, joissa tyttölapsia silvotaan, sen tekevät naiset. Naiset haluavat sitä tyttölapsilleen.
Jep ja näiltä myös painostetaan suostumus siihen, ihan niinkuin "episotomiaan" tai "sektioonkin". Ihmisoikeusjärjestöjen mukaan suostumus ei kuitenkaan ole todellinen sillä siitä on negatiivisia sosiaalisia seurauksia ja suomessakin voi joutua vaikka syytteeseen.
Suomalaiset ovat kyllä ihme laji myös omassa sisäisessä misogyniassaan, kun tuomitsevat toisten silpomiset mutta silmät ymmyrkäisinä kiitollisuudesta vastaanottavat omat seksuaaliväkivallat.
Minullekin tuli miespuoliselta ammattilaiselta käsky "vain totuttautua" kipuun.... Olin tosin eri mieltä ja annoin sen kuulua. Näistäkin naisten pitäisi oikeasti jaksaa tehdä enemmän kirjallisia valituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WHO suosittelee poikalasten ympärileikkausta hiv-alueilla tartuntojen vähentämiseksi. Suosituksesta voidaan olla monta mieltä, mutta se perustuu tutkimusnäyttöön ja siihen karuun realismiin, ettei kortonkia tuolla päin käytetä sikäli kuin sitä on saatavillakaan.
Ei perustu tutkimuksiin vaan uskonnollisten järjestöjen lobbaamiseen ja painostukseen.
Ympärileikkaus ei paranna AIDSia sen enempää kuin skitsofreniaakaan. Maailmassa ei ole thtäkään tautia tai terveydellistä haittaa mihin ympärileikkausta ei olisi tarjottu ratkaisuna.
Jos ympärileikkaus tehoaisi HIViin fakta on se että tartuntavektorit kuihtuisi kasaan ja tartunnat laskisi nollaan.
Ihan matemaattisesti näin.
Toivottavasti et työksesi tee mitään matematiikkaan tai tilastoihin liittyvää. Aika harvoin kansanterveydessä mikään yksittäinen asia vie tartunnat nollaan. Isorokkorokotus taitaa olla ainoa esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Y-kromosomi on ihmiskunnan suurin virhe.
Ilman sitä sinuakaan ei olisi olemassa. Toisaalta se taas ei välttämättä olisi mitenkään huono asia
Ei tainnut tämän Emilian puoliso kuitenkaan olla juutalainen