Pyykinpesukoneen johto liian lyhyt
Muutettiin uuteen asuntoon ja vasta ostetun pyykinpesukoneen johto ei yllä pistorasiaan. Onko jollain kokemusta, että saako esimerkiksi sähköasentaja vaihdettua sen pidempään ja paljonko sellainen maksaa?
Kommentit (115)
Siis repiikö sakki johtoja irti koneista 🙄 onko teillä sähkömies valmiina kotona kytkemässä uuneja ja hellaa kanssa pois?
Vierailija kirjoitti:
Siis repiikö sakki johtoja irti koneista 🙄 onko teillä sähkömies valmiina kotona kytkemässä uuneja ja hellaa kanssa pois?
Nämä sähkömiehiä ja johdonvaihtoja ehdottelevat ovat todellisuudessa itse niin persaukisia että pesevät pyykkinsä jollain mummon perintönä saaduilla pulsaattorikoneilla. Nämä ihmiset eivät voi päteä missään muualla kuin pesukonekeskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies vaihtelee itse kaikki johdot, youtubesta näkee ohjeet ilmaiseksi. On vaihtanut kaikkiin laitteisiin pidemmät johdot. Viimeksi vaihtoi imuriin 50-metrisen johdon ja teki pienen peräkärryn jossa johtokela kulkee mukana. Ei tarvitse enää siirrellä johtoa rasiasta toiseen ympäri taloa imuroidessa.
Täällä moni sanoo ei jatkojohdolle. Meillä on ollut kylpyhuoneessa jatkojohto jo kymmeniä vuosia. Siinä kiinni pesukone ja kuivuri. Näin mennään jatkossakin.
Tämä keskustelu eskaloituikin nopeasti. Kiva juttu, että ketju tarjosi tekemistä ja meuhkaamista näin monelle. Edelleen kuitenkin odottelen asiallisia vastauksia tuohon johdon vaihtamiseen liittyen. -ap
Siinähän se sunnuntai meneekin mukavasti 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies vaihtelee itse kaikki johdot, youtubesta näkee ohjeet ilmaiseksi. On vaihtanut kaikkiin laitteisiin pidemmät johdot. Viimeksi vaihtoi imuriin 50-metrisen johdon ja teki pienen peräkärryn jossa johtokela kulkee mukana. Ei tarvitse enää siirrellä johtoa rasiasta toiseen ympäri taloa imuroidessa.
Meillä mies veti 100-metrisen johdon naapurin autotallista meille, ei tarvitse enää käyttää omaa kallista pörssisähköä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä sähkömiehiä ja johdonvaihtoja ehdottelevat ovat todellisuudessa itse niin persaukisia että pesevät pyykkinsä jollain mummon perintönä saaduilla pulsaattorikoneilla. Nämä ihmiset eivät voi päteä missään muualla kuin pesukonekeskusteluissa.
Tuolla viittattiin siihen että istutaan koneen vieressä valvomassa ja kun valmis johto irti 🥶
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni sanoo ei jatkojohdolle. Meillä on ollut kylpyhuoneessa jatkojohto jo kymmeniä vuosia. Siinä kiinni pesukone ja kuivuri. Näin mennään jatkossakin.
Näin on minullakin. Käytän koneita aina valvottuna. Kiskon johdon irti seinästä kun koneita ei käytetä.
Vierailija kirjoitti:
No, itse kun muutin uuteen asuntoon oli pistorasiat asennettu virheellisesti katonrajaan ja päinvittua muutenkin. Koneessa oli niin lyhyt johto, että pakko oli jatkojohtoa käyttää jos halusi pestä pyykkinsä, talossa kun ei ollut edes pyykkitupaa. Ei sitä pidetä pistorasiassa kuin sen ajan kun kone käy ja asunnosta ei yleensä vakuutusehtojen mukaan saa poistua kun pesukoneet päällä. Siinäkin mielessä erikoisia nuo etäohjattavat vempeleet.
Jos pistorasia on katon rajassa, miten yletätte ottamaan pistokkeen irti pesun jälkeen? Onko teillä A-tikkaat siinä vieressä?
Vierailija kirjoitti:
Hanki vähintään ip44 luokitettu jatkojohto ja pätkäse siitä sopiva jatko. Sitten pätkäse se koneen piuha, sokeripalaliitos ja rasioi piuhan päät ip68 luokitettuun jakorasiaan koneen taakse. Lisäbointsit, jos saat sen rasian vielä tukevasti sinne koneen takapeltiin kiinni. Kyllä siinä varmaan joku kohta on, mihin voi ruuvata pari ruuvia.
Näin itse tekisin.
Takapelti on ohutta peltiä ja ruuvit on kymmeniä kertoja sen paksuutta pitempiä. Ei voi tietää missä kohtaa sen pellin takana on mitäkin ja peltiruuvi mihin tahansa tarkoittamatta ruuvvattuna ei yleensä ainakaan paranna asiaa.
Eikös noissa koneissa ole palautusoikeutta? Siis jos ihan käyttämätön?
Avaa kone ja kytke pidempi piuha.
Tein itse ja säästin.
Mutta jos kone ja talo palaa niin et saa vakuutuksesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut jatkojohdoista?
Ei pesukonetta saa liittää jatkojohtoon, näsäviisastelija
Poliisiko tätä valvoo?
käräoikeus kun pulitat korvauksia. tuomioistuin, vakuutus ei korvaa jos itse aiheutettu suursähköpalo. kukaan ei välitä sun tilasta vaikka arkkuun, mutta korvauksensaajat ne odottaa. ootsää noin tyhmä nykyaikana. järkky tapaus-
Sieltä tuli taas yksi suuhengittäjä ketjuun, suupielet vaahtoa valuen
Persehengittäjä hiljaa! Et kumminkaan ymmärrä yhtään mitään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisiko tätä valvoo?
Terve järki sitä valvoo ja käyttöohje syystä kieltää jatkojohdon käytön.
Sattuuko se päähän kovinkin kun noin tyhäm kuin sinä?
Sähköasentaja voi helposti siirtää sen pistorasian paikkaa pintavetona. Osat maksavat 30-50€ ja työ ehkä satasen.
Sen jälkeen asennus on turvallinen käyttää. Jatkojohtoja ei pidä käyttää kosteissa tiloissa eikä mielellään muutenkaan jatkuvana ratkaisuna.
Pitää ymmärtää jonkin verran sähköstä jos pidentää johtoja, niillä maksimikuorma ja johdon pituus vaikuttaa siihen. Ei niitä materiaalikulujen vuoksi jätetä tehtaalla lyhyiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisiko tätä valvoo?
Kyllä varmaan se poliisin kuolinsyytutkijalle kuuluu siinä vaiheessa kun sähköiskuun kuollut raato makaa kylppärin lattialla.
Suomessa kuolinsyyn tutkijat eivät ole poliisilla töissä.
Halvin ja nopein ratkaisu on vetää toinen pistorasia pesukoneelle, mutta siihen tarvitaan sähkömies.
Ja Ei, niille jatkojohdoille. On turvallusuusriski ja saattaa rikkoa pesukoneen.
Hanki vähintään ip44 luokitettu jatkojohto ja pätkäse siitä sopiva jatko. Sitten pätkäse se koneen piuha, sokeripalaliitos ja rasioi piuhan päät ip68 luokitettuun jakorasiaan koneen taakse. Lisäbointsit, jos saat sen rasian vielä tukevasti sinne koneen takapeltiin kiinni. Kyllä siinä varmaan joku kohta on, mihin voi ruuvata pari ruuvia.
Näin itse tekisin.