Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käytät kevään osingot?

Vierailija
14.03.2026 |

Otat käyttöön, vai sijoitat uudelleen?

4000e tulossa osinkoja, ekat tuli tänään.

Itse ostan lisää samoja osakkeita, joita minulla jo on

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen itseni tyhmäksi, sillä en ymmärrä kokoa korolle -ilmiötä, jota on hehkutettu jo vuosikymmen tai pidempään.

Kyseessä on aivan yksinkertainen asia, jota hehkutetaan ihan liikaa. Raha kasvaa korkoa tilillä, osakkeissa tai rahastoissa esim. Kun se saatu korkokin sijoitetaan, niin silloin se korko kasvaa myös korkoa. Ja siitä saatu korko taas sijoitetaan uudelleen jne jne. Korkoa korolle.

Ilmeisesti sitä ei hehkuteta tarpeeksi, kun kaikki eivät sitä hyödynnä. Toki se näkyy niin viiveellä, kun alkuun se kasvu on niin pientä, mutta kun sijoitushorisontti on vaikkapa 20 vuotta, on ne alussa uudelleen sijoitetut pennosetkin alkaneet tuottamaan loppuvaiheessa suuria setelinippuja.

Vierailija
82/82 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan käyttöön. Ei ole muita tuloja työttömänä. Aika tiukkaa tekee, mutta minkäs teet. Töitä ei ole.

Vähän samaa.  En tosin kaikkia ota, taidan kyllä alkaa hakemaan työttömyyspäivärahaa kun nyt 9kk ollut työttömänä.  Jää enemmän osinkoja säästöön.

Oletko sinä jo hakenut?

Yleistuki tulee, ei toinna hakea jos on osinkoja. 

Yllättävän alhaisilla pääomatuloilla ja nettovarallisuudella sitä onkin yhtäkkiä taloudellisesti riippumaton.

Salaisuus on pienet menot. 

Esim. Opiskeluaikana asuin kaupungin keskustassa 14m2 solussa. Joka paikkaan pyörällä tai kävellen. Ruoka oli edullista, kunnteki itse tai söi Amicalla. Kun osinkoja tuli muutama satanen, sitä eli kuin kuningas! Tosin korkoa ei tullut korolle, vaan ne rahat meni baareihin. Pienellläkin rahalla pärjää. Ei se toki herkkua aina ollut.

Opiskelijanahan se sujuu. 

Näin keski-ikäisenä perheellisenä ei niinkään. Mähän yritin säästämällä ja sijoittamalla pedata taloudellista turvaa itselle ja jälkikasvulle, mutta aika loppui kesken ja jäin työttömäksi. Nyt sitten olen "taloudellisesti riippumaton" näillä onnettomilla pääomatuloillani, pääomaa en uskalla syödä työmarkkinatilanteen vuoksi. Ahdistavaa. Jos ei olisi lapsia, voisi muuttaa jonnekin korpeen omavaraiseksi pienillä pääomatuloilla eläen, mut kun ne nyt on (ja tehty aikana kun töitä oli ja oli varaa säästää), niin ei auta ku kärvistellä.

Lapset on lapsia vain muutaman vuoden ja muuttavat omilleen ennen kuin huomaatkaan. Voit aivan hyvin alkaa valmistella muuttoa korpeen, ostat mökin ensin teidän perheen kesämökiksi ja sitten kun jälkikasvu lentää pesästä, voit muuttaa sinne kokonaan. Eikä sinun jälkikasvua varten tarvitse säästää. Jos olet antanut heille hyvät eväät elämään niin voit lahjoittaa pienen alkupääoman ja se riittää, voivat esn avulla itse säästää itselleen omat rahat. Ehkä heille jää sinulta joskus myös jotain perintöäkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän