Hyvinvointialueilla menee vuosittain 35 miljoonaa euroa tulkkauspalveluihin
Kommentit (8)
muut virastot sitten lisäksi, että saa nostettua tuet. Kovat minuuttitaksat on tulkkauspalveluilla.
Ja tulkkeja käytetään jopa vuosikymmeniä täällä asuneiden kanssa. On totaalisen älytöntä.
Tulkkipalvelut pitäisi lopettaa kokonaan ja henkilön pitää osata 6kk auttavasti Suomenkieltä, jos ei osaa niin kuuluu karkoittaa, jos ei ole töissä niin kuuluu karkoittaa ja jos syyllistynyt rikoksiin kuuluu karkoittaa. Rahaa niille ei pidä antaa, ei tukia ei mitään.
Vassareiden hokema rikkaudesta tarkoittaakin sitä, kuinka paljon rahaa tähän saadaan kulumaan.
Kun päästäisiin edes samaan kuin muissa Pohjoismaissa esim Tanskassa kolme vuotta tulkataan sitten osaat kieltä tai kustannat tulkin itse.
Miksi Suomessa kaikki tällaisten itsestään selvien asioiden muuttaminen on niin vaikeaa. Joka asiasta pitää säästää mutta näistä "pyhistä" oikeuksista ei. Ei voi ymmärtää.
Tulkit ovat estäneet kielen oppimisen ja kotoutumisen. Raha laittaa liikkeelle. Kielen oppii vuodessa, jos siitä on tukien hakeminen kiinni. Tulkkipalvelut pois täysin. Se ei ole kenenkään etu. Jos tulkin haluaa niin jokainen sen itse tahallaan hankkii.
Kai ihminen itse hommaa tulkin jos tarvitsee? Täällä espanjassa ainakin minun itse tarvitsee se hommata ja maksaa.
Älkää käyttäkö näitä. Aina löytyy joku veruke.
Vtuttaa oikeasti tämäkin niin paljon ettei mitään rajaa.