Ruoka kallista tai onko?
Moni valittaa koko ajan ruoan hinnasta, mutta rehellisesti sanottuna minusta ruoka on Suomessa vielä yllättävän halpaa, jos vähänkin tekee itse. Esimerkiksi ihan perus kaali- tai makaronilaatikko maksaa ehkä kympin aineksiltaan, ja siitä syö kaksi ihmistä helposti parikolme päivää. Sama juttu monien keittojen kanssa: hernekeitto, kasviskeitto, makkarakeitto muutamalla eurolla saa kattilallisen ruokaa.
Tuntuu välillä, että valitus kohdistuu enemmänkin valmisruokaan, ravintoloihin ja Wolt-tilauksiin kuin oikeaan kotiruokaan. Jos tekee itse perusruokaa raaka-aineista, niin kilohinta on edelleen aika edullinen.
Toki ymmärrän, että hinnat ovat nousseet ja kaikilla ei ole varaa tuhlata, mutta silti ihmettelen miten paljon ruoan hinnasta valitetaan samaan aikaan kun kauppakärryissä on energiajuomia, valmisruokia ja naposteltavaa.
Onko muilla sama kokemus vai meneekö minulta jotain ohi?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään moni sanoo, että ruoka on hirveän kallista.
Kysyin yhdeltä valittajalta paljonko maksaa makaronilaatikko.
Hän vastasi:
Varmaan jotain 15 euroa per annos?
Sanoin että kympillä tekee vuoallisen ja syö kolme päivää.
Siihen hän vastasi ihan vakavana:
Mutta kuka sen tekee?
Silloin tajusin, ettei ruoka ole kallista.
Uusavuttomuus on.
Maailman typerin ja paskin provo tämä.
Kuulkaas nyt superpässit.
Jos joku ei tee makaronilaatikkoa, se ei tarkoita että ei odaidi sitä tehdä . Jos joku käyttää paljon rahaa ruokaan, se ei tarkoita että ei osaisi laskea, että makaronilaatikon annos on n. 3 €. Se ei myöskään tarkoita että ostaisi eineksiä paljon, Hyvät raaka-aineetkin maksaa. Onko sulle esim. lehtipihvi eines? Ai niin sekin on uusavuttomille, kun ei tarvitse itse leikata?
Katsos kun nekin jotka vähän tuhlaavat välillä vaikka karkkeihin osaavst kyllä yhteen ja vähennyslaskua.
Aina saa yllättyä. Että onko oikeasti niin typeriä ihmisiä että luulevat, että joku ei tajua jotain, jos ei tee jotain asiaa niin, miten se olisi sen toisen mielestä järkevintä?
Nyt kyllä meni tämä vuodatus yli hilseen.
Olen syönyt nyt 3 vuotta pelkkää porkkanaa. Kyllä on halpaa. Jos seuraavat 3 vuotta söisi sitten vaikka kaalia. Alkaa meinaan tämä naamavärkki värinsä puolesta muistuttamaan, arvaat varmaan ketä.
Suomalaiset vaan lihoo ja lihoo niin ei ole ruoka liian kallista.
Halvalla pystyy kyllä syömään muttei se ole mitenkään mielekästi saatika sitten terveellistä pidemmän päälle.
Asia vielä erikseen jos on liikunnallinen ja tarvitsee oikeasti sitä ravintoa enemmän kun se pari soppakauhaa keittoa päivässä.
Aikanaan meni 20 e/viikko ruokaan. Nykyään menee 70-80 e/viikko.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset vaan lihoo ja lihoo niin ei ole ruoka liian kallista.
Makkara vai katkarapu? Tuore marja vai hillopurkki? Nauta vai sika? Tumma makaroni vai vaalea? Kumpaan sinulla on varaa. Kumpi terveellisempää.
Oon samaa mieltä että oikeasti kun miettii miten hirveän iso homma siinä ruoan kasvattamisessa on niin halvallahan me sitä marketista kannetaan! Mieti nyt se sun parin euron leipä jota varten joku on kyntänyt, kylvänyt, korjannut ja jauhanut, ennen kuin edes leipomiseen asti on päästy. Ja se valikoima joka löytyy ihan jokaisesta pikku kulmakaupasta. Oon ehkä ainoita ihmisiä jonka tunnen joka muistaa olla kiitollinen siitä ylellisyydestä jossa nykyihminen länsimaissa elää - ei tollaista yltäkylläisyyttä varmaan osattu edes kuvitella vaikka 1800-luvulla. Eli ens kerralla kun valittelette kallista ruokaa niin vähän suhteellisuudentajua kehiin!
Ostovoimasta, entäs ostovoima asumiskuluissa? Olisi kiva nähdä eritelty versio talouden kaikista mrnoista ja mitä jäi keskipalkasta käteen vaikka 1980-2005 Mitä jää viivan alle minäkin vuonna.