Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen menossa Italiaan lomamatkalle. Pitääkö siellä oikeasti varautua kaikkeen huijaukseen tai johonkin jonka teet väärin?

Vierailija
13.03.2026 |

Facebookin Heritance Italy sivusto suoltaa loputonta virtaa asioita "Do not make these mastakes", alkaen taskuvarkaista ravintolassa syömiseen tai julkisilla liikkumiseen. Onko siellä oikeesti kaikki niin vaikeaa eikä voi vaan olla turisti?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosituimmilla alueilla Italiassa on nykyään valtavasti valvontakameroita, jotka hillitsee varkauksia. Italia on panostanut paljon turvallisuuteen viime vuosikymmeninä. Lisäksi poliiseja ja karabinierejä näkyy paljon. 

Vierailija
42/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun (aikuinen) poika oli ennen ensimmäistä Italian matkaansa lähes hysteerinen varkauden varalta, oli katsonut videoita YouTubesta yms ja paasasi, miten vaarallista Italiassa on. Matka suuntautui Gardalle, oli ns omatoimimatka. Toisena päivänä poika totesi että taisi olla väärässä ja otti loppureissun tosi rennosti, eikä ole sen jälkeen enää koskaan puhunut, miten vaarallista Italiassa on, vaikka ollaan käyty jo monta kertaa ton jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun (aikuinen) poika oli ennen ensimmäistä Italian matkaansa lähes hysteerinen varkauden varalta, oli katsonut videoita YouTubesta yms ja paasasi, miten vaarallista Italiassa on. Matka suuntautui Gardalle, oli ns omatoimimatka. Toisena päivänä poika totesi että taisi olla väärässä ja otti loppureissun tosi rennosti, eikä ole sen jälkeen enää koskaan puhunut, miten vaarallista Italiassa on, vaikka ollaan käyty jo monta kertaa ton jälkeen. 

Varmaan joku Garda tai Toscana ei olekaan mitään näpistelijöiden suosikkipaikkoja, mutta kun mennään Roomaan ja varsinkin Napoliin, niin tilanne n aivan toinen.

Vierailija
44/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku Garda tai Toscana ei olekaan mitään näpistelijöiden suosikkipaikkoja, mutta kun mennään Roomaan ja varsinkin Napoliin, niin tilanne n aivan toinen.

Kuten kaikki kaupungit, ei Italia ole mitenkään poikkeuksellinen. 36v reissannut Italiassa eikä mitään vielä ole varastettu

Esim Ranskassa Nizza taitaa olla Pariisin rinnalla pahin.

Vierailija
45/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut koskaan käydä Gardan tai Toscanan kylissä ja nähnyt, millainen ihmispaljous niissä kaudella velloo? 

Vierailija
46/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata näyttää turistille, vaan kävellä reippaasti niin kuin tietäisi minne on matkalla.

Mitä siis sille turistille näytetään?

Vierailija
47/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää noista asioista muualta kuin täältä vauvapalstalta. Vai onko tarkoitus kehua ja vouhottaa, että nyt ollaan menossa. Tosiaankin, huomion hakuista.  Vasta itse oleskelin  kuukauden Colombiassa ja yhtään neuoa en hakenut täällä. Nyt voin kehua täällä, että selvisin ;) mutta en kerro koska lähden uudestaan tuonne. "joo joo huumeita käytin ja toin ...." tätähän sinä ajattelit.

Vierailija
48/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa huijaus mihin törmäsin, oli Milanon metroasemalla, jossa punaiseen "työasuun" pukeutunut heppu tuli neuvomaan lipun ostamisessa. Hän kärkkyi vaan vaihtorahoja, mutta eipä saanut meiltä mitään, kun maksettiin tasarahalla.

Vierailija
49/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen lensin Amsterdamista Barcelonaan. Barcelonan lentokentältä otin junan jatkomatkaa varten. Junan sisälle päästyäni tuli kuulutus, että junassa on varkaita.Turvavahteja alkoi ilmestyä junaan. 

.

Vierailija
50/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ja matkustanut italiassa vuodesta 2002. Minulle ei ole tapahtunut kuin yhden kerran Milanon asemalla varastettiin järjestelmäkamera. Normaali valppaus riittää. 

Vierailija
51/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan sama varovaisuus riittää kuin esimerkiksi Helsingin rautatieasemalla ruuhka-aikoina, tai vaikka Ruisrockissa... eli, pidä arvokkaat tavarat lähellä ihoa, äläkä turhaan levittele tavaroitasi. (Äläkä tavaraasikaan, taudit voivat vaania.)

Jep ja kadulla ei kannata puhelinta hirveästi selailla joku voi juosta tai pyörällä ohitse napata sen sun kädestä.

Tämän takia olen itse palannut käyttämään kameraa kännykän sijasta kuvaamiseen. Vaikeuttaa elämää paljon enemmän jos kännykkä viedään.

Vierailija
52/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut koskaan käydä Gardan tai Toscanan kylissä ja nähnyt, millainen ihmispaljous niissä kaudella velloo? 

Kuule, asun 15 vuotta nk. Toscanan kylässä eikä täällä VELLO yhtään mikään. Harvakseltaan on jokunen turisti kun pieniä majapaikkoja on siellä täällä. Olen matkustellut ennen muuttoani Italiaan yli 30 vuotta muutamia kertoja joka vuosi, enkä ole missään nähnyt ihmisten vellovan. Turistirysät ovat asia erikseen, mutta niissäkin olen viettänyt aikoinaan lomaa, esim. Rimini ja Garda. Ikinä ei ole tullut taskuvarkaita edes vastaan. Kerran vuosia sitten unohdin kamerani gondoliin Venetsiassa ja tiedätkö, että se palautettiin minulle, joku oli sen vienyt carabinierille. Miksi menette nk. turistirysiin?

Vierailija
53/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sellainen kaulassa pidettävä rahapussi, mihin voit laittaa kortit ja passin ja jonka voi laittaa paidan alle piiloon. Hotellissa on varmaan kassakaapit huoneissa tai vastaanotossa, joihin voi laittaa varalla olevat pankkikortit. Viisas varautuminen etukäteen. 

Vierailija
54/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sellainen kaulassa pidettävä rahapussi, mihin voit laittaa kortit ja passin ja jonka voi laittaa paidan alle piiloon. Hotellissa on varmaan kassakaapit huoneissa tai vastaanotossa, joihin voi laittaa varalla olevat pankkikortit. Viisas varautuminen etukäteen. 

Voi toki.

Itse en ole ikinä missään tuollaisia käyttänyt, ihan tavallinen pieni vetoketjulla suljettu olkalaukku ristiin rinnan yli. Käsi kuitenkin lepää laukun päällä joten ihan helposti ei kukaan kaivele. Passi, kortit ja rahat ko laukussa.

Vierailija
55/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa suurkaupungeissa on taskuvarkaita. Myös ihan Helsingissäkin.  Älä jätä tavaroitasi vahtimatta missään. Pidä huolta takistasi, käsilaukustasi, kännykästä , lompakosta istuessasi ravintolassa. Kivaa matkaa. Italia on kaunis maa.

Vierailija
56/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toscanassa olen kyllä käynyt, oli kyllä syksyä. En nyt kokenut siellä olevan mitenkään erityisesti vaarallista liikkua. En myöskään koe Lontoota vaaralliseksi ja ettei siellä voisi normaalisti kulkea kännykkä kädessä. Nuo Rooman ja Napolin turistirysät tuntuu olevan kuitenkin jotain ihan muuta, kun suositellaan kantaa rahat ja passi paidan sisällä. No ehkä tulen kertomaan, kun palaan matkalta, mitä havannoin.

Vierailija
57/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäs täällä on sallittu aihe? Jos mä retostelisin, niin voisin kertoa esim. parin viime vuoden matkoista. Nyt vaan halusin vähän kuulla muiden mielipiteitä siitä, miten liioteltua tuon Heritance Italy sivuston massiiviset "Älä tee näitä virheitä".  Mutta et taida oikein ymmärtää kirjoitettua tekstiä, kun onnistuit tämänkin aloituksen vääristämään.

Vierailija
58/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikäs täällä on sallittu aihe? Jos mä retostelisin, niin voisin kertoa esim. parin viime vuoden matkoista. Nyt vaan halusin vähän kuulla muiden mielipiteitä siitä, miten liioteltua tuon Heritance Italy sivuston massiiviset "Älä tee näitä virheitä".  Mutta et taida oikein ymmärtää kirjoitettua tekstiä, kun onnistuit tämänkin aloituksen vääristämään.

Tämä oli siis tuolle kommentille numerolla 47.

Miksi muuten itse olet vauvalla, jos et siedä muiden kirjoituksia?

Vierailija
59/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä sellaisia housuja että kännykän ja rahat voi laittaa etutaskuihin kuten farkuissa.

Vierailija
60/64 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä sellaisia housuja että kännykän ja rahat voi laittaa etutaskuihin kuten farkuissa.

Ja kaikki lähtee samantien, kun otat kädet taskuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi