Jos julkisen sektorin yksi ylimääräinen lomaviikko poistettaisi
Tiedättekö että julkisella on 38 lomapäivää vuodessa. Viikko enemmän kuin yksityisellä joka rahan oikeastaan tekee. Jos tuo ylimääräinen viikko poistettaisiin, voitaisi palkata aika monta hoitajaa js lääkäriä ja purkaa jonoja.
Kommentit (48)
Mitä jos lähdettäisiin sittä että koko julkinen sektori poistetaan.
Lisätään tohon 38.aan vielä varhaiskasvatuksen opettajien 5 ves päivää niin ap voi vihertyä kateudesta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Julkkarilla on liki kolme viikkoa enemmän lomaa kuin yksityisellä joka kuitenkin kustantaa julkkarin suojatyöpaikat.
No varmaan sit kannattais hakeutua sinne julkiselle jos käy kateeksi, eikö? Maailman ärsyttävintä ihmiset jotka kadehtii ja valittaa, mutta ei itse ole kuitenkaan valmis tekemään sitä mitä nämä heidän kadehtimansa ihmiset tekevät. Sama maatalouden tukien kadehtijoissa. Siitä vaan maatilaa perustamaan sitten!
Julkisen sektorin "pitkät" lomat johtuvat aikoinaan tehdystä työmarkkinaratkaisusta, jossa lomia pidennettiin kun ei haluttu nostaa palkkoja. Ap on varmaankin tyytyväinen ratkaisuun, jossa lomia lyhennetään ja palkkoja vastaavasti nostetaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen yksityisellä, lomaviikkoina menee ma-la ja kertyy vuodessa vähemmän lomia, mutta olen sitä mieltä että säästökohteita voi etsiä muualta kuin noista lomapäivistä. Eiköhän ne hoitoalalla tule ihan tarpeeseen.
Miksi sitten valittaa palkasta kun vuosityöaika tunteina on aivan toista verrattuna yksityiseen sektoriin?
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin "pitkät" lomat johtuvat aikoinaan tehdystä työmarkkinaratkaisusta, jossa lomia pidennettiin kun ei haluttu nostaa palkkoja. Ap on varmaankin tyytyväinen ratkaisuun, jossa lomia lyhennetään ja palkkoja vastaavasti nostetaan?
Palkkoja on jo nostettu, vertaatte AMK-hoitsua insinööriin
On se erikoista kun siellä yksityisellä on niin rankkaa ja lomatkin lyhyemmät kuin julkisella puolella, mutta silti te jäätte sinne yksityiselle. Miksi? Eikö julkisen puolen suojatyöpaikka pidempine lomineen jostain syystä houkuttelekaan?
Vierailija kirjoitti:
Nykymenosta en tiedä, mutta olin valtion virastossa 20 vuotta sitten. Vakkareilla oli tosiaan pitemmän lomat kuin yksityisillä ja työaikakin oli 7 tuntia 15 minuuttia. Mutta oli silloin jo kiirettä tullut. Suora lainaus käytävällä kuulmemastani: "Pomot ei ymmärrä miten kiire täällä nykyään on, ennen ehdittiin olla kahvilla puolikin tuntia" ja tämä sanottiin täsmälleen näillä sanoin. Jäi mieleen. Toki sitä kiirettä oli aikaa pysähtyä valittamaan joka välissä. Minulla oli työpiste käytävän päässä, kun siinä oli atk-pistoke ja olin määräaikainen, lomia sain sitten tuurata välillä jonkun huoneessa. Kuulin kaiken valittamisen ja käytällä istuskelun. Yksi tuli joka aamu seitsemältä ja kahdeksalta kiersi puolisen tuntia kertomassa kaikille, kuinka kiire on ja pitää tulla aamuisin niin aikaisin. Mun luonto ei kestänyt niin hidastahdista työtä, missä kiire tarkoitti sitä, että ylipäätään näki jonkun työn.
Ellos huoleti. Ainakin meillä säästöt on aiheuttaneet sen, että enää ei kyllä pääse laiskottelemaan. Eikä omia huoneita ole todellakaan, ollut enää vuosiin. Hyvä, jos työpiste löytyy.
Minulla on 38 lomapäivää, olen yksityisellä puolella töissä. Myös sinä ap maksat lomistani, koska hyvin todennäköisesti olet asiakkaani. Haluaisitko leikata myös minun lomista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkoja on jo nostettu, vertaatte AMK-hoitsua insinööriin
Julkiseen sektoriin kuuluu iso kirjo erilaisia aloja.
Vierailija kirjoitti:
On se erikoista kun siellä yksityisellä on niin rankkaa ja lomatkin lyhyemmät kuin julkisella puolella, mutta silti te jäätte sinne yksityiselle. Miksi? Eikö julkisen puolen suojatyöpaikka pidempine lomineen jostain syystä houkuttelekaan?
Tämä hyvä! Kiinnostaisi myös tietää perustelut.
Itse olen tullut julkiselle vasta töihin mutta takana 20v teollisuudessa ja se tuntuu kehossa. En silti saa pitkiä lomia. Enkä ole sellaisiin tottunutkaan
Julkisella on pitkät lomat kompensoimassa huonoa palkkaa. Nykyisin ainakin hoitoalalla julkisen palkat on korkeammat kuin yksityisellä. Eli sekään ei enää ole peruste
Ei siitä ole montaakaan vuotta kun itkettiin esim. hoitajapulaa ja kun ei ole vetovoimatekijöitä alalle, eikä nuoriakaan kiinnosta. Sitten tuli työtaistelu, ja itkettiin että hoitajat yrittää tappaa kaikki jos menevät lakkoon (kiellettiin lailla vasemmistohallituksen aikana). Nyt niitä työntekijöitä on yhtäkkiä ihan liikaa, ja liian pitkät lomatkin julkisella sektorilla on. Niin paitsi poliiseja, niitä ei ole koskaan liikaa.
Ihmiset ovat kuolaavia idiootteja. Ainoastaan silloin saattaa olla pieni kiitollisuuden pilkahdus silmässä kun ITSE joutuu tutkimus -tai leikkauspöydälle, usein pörriäisen tai terveystalon lähetteellä. Siellä on kiltisti vuorollaan kaikkien puolueiden edustajia aina Kokoomuksesta lähtien.
Tietysti ensin ollaan valitettu kuinka hoitoonpääsy tapahtui liian hitaasti.
Oikeastaan haluaisin jo pikkuhiljaa nähdä julkisen sektorin totaalisen alasajon. Suomen kusipäinen kansa on ansainnut sen.
Töissä jaksaisi paremmin, jos työt olisi organisoitu paremmin. Ihmetyttää, että vaikka psykologia on tutkinut ja havainnoinut ihmisiä kymmeniä vuosia, niin työelämää ei osata järjestää niin että erilaiset ihmiset jaksaisivat selviytyä töistään kunnolla.
Esim. yhdellä entisellä työpaikalla oli aamuliukuma 7-9:30, mutta jotkut tärkeät palaverit pidettiin aina klo 8-9:00. Se oli tietysti hyvä aamuvirkuille mutta ei muille. Vastaavasti ei kuitenkaan ollut tärkeitä palavereja esim. klo 15:30-16:30 tai klo 16-17.
Ja vaikka uudistuksissa kuunneltiin työntekijöitä, niin työntekijöiden näkemykset eivät suuremmin vaikuttaneet johdon päätöksiin siitä, miten töitä piti tehdä jatkossa.
En todellakaan tiedä. Tarkistin juuri omat vuosilomapäiväni, ja minulla niitä on tasan 30 päivää/vuosi valtion virassa. Niistä vähintään 10 on pidettävä yhtäjaksoisesti lomakauden aikana. Minusta tämä on niin julkinen virka kuin vaan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tulkaa 15 vuodeksi hoitamaan potilaita tänne ensiapuun kolmessa vuorossa jos yksi kusinen viikko niin kenkuttaa. Veikkaan tosin että ainakin teillä työttömillä on huomattavasti enemmän vapaa-aikaa kuin minulla.
Suojatyöpaikkalainen hiljaa!
No sepä ei oo työntekijöiden "vika".
Monikaan ei kyllä jaksais siivota päivystyksen tahdissa ilman kunnon lomia. T. Päivystyksen laikkari jo noin kymmenettä vuotta.