Yhteishyvä: Tanjalla menee rahaa alle 900 e kuussa!
Laskin, että viime vuonna omaan kulutukseeni meni 10 400 euroa, mikä tekee alle 1000 euroa kuukaudessa. Se yllätti, että Suomessakin pystyy elämään pienellä.
https://yhteishyva.fi/elama/minimalistin-saastovinkit-tanjalla-menee-ra…
Toki turha kulutus pois on ideaali tilanne, mutta minusta tehty hieman raflaava otsikko, koska Tanjalla onkin puoliso jakamassa kulut:
"Asumiskuluja helpottaa se, että on toinen jakamassa ne. Tanjan osuus asuntolainasta sisältäen vastikkeet, sähkön, veden ja kotivakuutuksen on 430440 euroa kuukaudessa."
Kommentit (22)
Omaishoidon vähimmäispalkkio on 530 euroa ja silläkin pitää tulla toimeen.
Mulla menee 595 euroa kuukaudessa kun en saa enempää.
No jos noin 2 tonnilla saa perheen kulut katettua, niin silloin talouden 1 aikuisella menee se tonni elämiseen. Mikä tuossa nyt niin ihmeellistä on?
Samaa tasoa meidänkin budejtti on, talouden nettotulot 5200.
Minulla menee joku 700 euroa kk kaikkeen. Säästöön jää 250 euroa kk.
Mikäs ihme tuo on kun opiskelija laittaa saman summan vielä säästöön. 😁
Katariina Haapanen, 28, säästää yli tuhat euroa kuussa, koska ei luota eläkejärjestelmään yhä useampi tekee samoin
2 päivää sitten Lähes puolet 2534-vuotiaista varautuu säästämällä eläkeaikaa varten, paljastaa tuore kyselytutkimus. Luottamus järjestelmään horjuu.
Niin se on, tonnilla kuussa pärjää.
Niin meidäkin 2 hengen talouden peruskulutus on alle 2000e/kk. Ja tähän mahtuu jo hömppääkin ihan kivasti koska asuminen on edullista vaikka meillä on melkein 100 neliön keskusta koti. Asuminen maksaa vain 400e/kk ja siinä on vastike+2xvesi, autopaikka ja taloyhtiönetti, kotivakuutus. Sähkölasku tulee tuohon päälle vielä.
Minusta tämä oli kerrankin kiva juttu säästämisestä. Elää säästeliäästi jotta voi matkustaa, eli säästämiselle on selkeä tarkoitus. Ärsyttää aina ne säästämisjutut jossa säästetään ja säästetään vaan säästämisen ilosta ja yleensä vielä muita hyväksikäyttäen ja kehutaan kuinka halvalla eletään.
Yhteishyvällä on monta miestä yhtä aikaa.
Olen sinkku. Saan ansiosidonnaista n. 1000e/kk josta 500e menee vuokraan. Mihinkään ylimääräiseen en kuluta rahaa, mutta auton olen vielä onnistunut pitämään. En asu keskusta-alueella, joten jos autosta joudun luopumaan, tulee muuttokin eteen.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on n. 600€/kk. Mitä ne valittavat, että ei muka riitä?
Aina näissä on se kumppani jakamassa kuluja. Siinä on myös turvaa, jos on itsellä tiukkaa, tuskin jää vaikkapa ilman ruokaa.
Niin minullakin. Asun yksin omakotitalossa ja eläke on nettona 1200 euroa. Noin 500 euroa jää joka kuukausi säästöön. Ruoan suhteenkaan en kituuta, vaan ruokaan menee 250 euroa/kk.
Voi mahoton minun kuukausi butjetti on noin 650 euroa ja jää vielä rahaakin joten turha elvistellä parisuhteessa elävän kuinka vähällä se elämä soljuu eteenpäin, minä asun yksin ja maksan kuluni yksin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä oli kerrankin kiva juttu säästämisestä. Elää säästeliäästi jotta voi matkustaa, eli säästämiselle on selkeä tarkoitus. Ärsyttää aina ne säästämisjutut jossa säästetään ja säästetään vaan säästämisen ilosta ja yleensä vielä muita hyväksikäyttäen ja kehutaan kuinka halvalla eletään.
Tässä oli vaan tehty juttu jotenkin sensaatiohakumaisesti, että yksi ihminen pärjää tonnilla. Joo, niin pärjää, mutta jos jutun naisella ei olisi puolisoa hän ei pärjäisi enää tonnilla, koska jo ne asumiskustannukset itsessään vie tonnin.
Mulla menee 1000 euroa pelkästään sipseihin ja kaljaan per kk.
Vierailija kirjoitti:
Niin, no ei siitä palkkaa makseta että on kotona, omaishoitaja saa käydä töissä
Jos minulla olisi joku, joka maksaa elämisestäni ja asumisestani 99.9%, niin minun menoni olisi kuukaudessa noin 1€. Se tekisi vain 12€ vuodessa!
"Pakolliset kulut kuten asuminen, ruoka, vakuutukset, puhelin, kosmetiikka ja vaatteet veivät 650 euroa kuussa. Loput kulut koostuivat ravintoloista, alkoholista ja matkakuluista."