Aloittaisitko kolesterolilääkkeen jos ldl-kolesterolisi olisi 3,5?
Kommentit (86)
Hyvä kun muistutitte. Pitää taas ottaa päivän kolestrolilääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta. Itselläni oli Tia- kohtaus, ja tavoite alle 1,5.
Uskon näyttöön perustuvaan lääketieteeseen
Statiinien tehokkuudesta ei ole juuri mitään näyttöä. Kaikki 'näyttö' perustuu LDL-kolestrolin laskemiseen jolla taas ei nykytutkimuksen valossa ole mitään vaikutusta yhtään mihinkään.
Oletko sä joku asiantuntija asiasta?
KYSY VAUVAPALSTALTA
Älä päättele itse, äläkä kysy lekurilta. Vauvapalstalla osataan kertoa lääkityksistä
Vierailija kirjoitti:
KYSY VAUVAPALSTALTA
Älä päättele itse, äläkä kysy lekurilta. Vauvapalstalla osataan kertoa lääkityksistä
Suomalaiselta lääkäriltä ei paljon kannata kyselläkään. Puska-paskalla indoktrinoituja lääkeautomaatteja ovat. Puska haukkui väärää puuta ja kusi suomalaisten kintuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Statiinien tehokkuudesta ei ole juuri mitään näyttöä. Kaikki 'näyttö' perustuu LDL-kolestrolin laskemiseen jolla taas ei nykytutkimuksen valossa ole mitään vaikutusta yhtään mihinkään.
Tottakai se on. Opiskellut youtubeakatemiassa.
Syöttekö lääkevastaiset mitään lääkkeitä? Edes kipulääkkeitä vaikka niissäkin on omat riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä et ole opiskellut edes sielläkään - ja sen kyllä huomaa :D
Vierailija kirjoitti:
KYSY VAUVAPALSTALTA
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ldl 4, kokonaiskolesteroli 6.6. Aloitin statiinit lääkärin ohjeen mukaan, parissa kk laski kok.kolesteroli alle neljään. Suvussa molemmilla puolilla sydän- ja verisuonisairauksia.
Miksi teit niin?
Kuten sanoin, lääkärin ohjeen mukaan.
Tyhmä noudattaa huonoja ohjeita.
Jaaha, mistähän sitä sitten paremmat ohjeet saisi.
Mistä tahansa muualta kuin suomalaiselta puska paskalla indoktrinoidulta lääkäriltä. Puska haukkui väärää puuta ja kusi suomalaisten kintuille.
Ulkomaiselta lääkäriltä saat samat ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas lääkevastaiset vaahtoaa. Suomalaisten geeniperimässä on alttius valtimotaudeille. Ruokavalio ja liikunta edesauttaa, mutta joskus lääke on ainoa mikä tehoaa. Suurin osa lääkäreistä syö itse kolesterolilääkkeitä. Mitä veikkaatte, söisivätkö jos niistä olisi näitä haittoja mitä täällä on väitetty. Moni suomalainen kuolee äkilliseen sydänkohtaukseen tai veritulppaan. Aiheuttajana korkea verenpaine ja korkea kolesteroli. Fakta
Ja katin kontit. Täällä on aivan paskat ruokatottumukset ihmisillä. Sitten syytetään geenejä, kun mätetään paskaa suuhun. Isä vainaalla oli kolesteroli taivaissa, samoin siskollaan, kuollut jo sekin. Molemmat söivät juuri niin juntisti kun tässä maassa on tapana. Geenien perusteella minullakin pitäisi olla korkea kolesteroli, mutta eipähän vaan ole. En edes viitsi sanoa miten syön ja juon. Provosoituisitte vaan.
Miksi kukaan provosoituisi sun syömisistä? Juurihan sä kerroit itse, että kuolivat korkean kolesterolin vaikutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajalle tiedoksi, että punariisillä sain oman LDL:n laskemaan 3.1->2.5. Ja pidän sen siinä sillä että vaihdoin levitteen hummukseen.
Kuka pystyy syömään hummusta? Jo pelkkä sana yököttää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, että kolesterolilääkkert alentaa myös triglyä ja nostaa hdl:ää. Toinen huomio, ajatteletko ettei lääkärit tiedä vaikutuksia, kun syövät kolesterolilääkkeitä? Eli sinä tiedät paremmin? Tuleeko sulle näitä "faktoja" samoilta suunilta kuin esim koronarokotuksen vaarat...
Jos ilman statiinia sydäntapahtuman riski on 2% ja statiinin kanssa 1%, niin suhteellinen riski on alentunut 50%. Tällä 50% riskin alenemalla statiini markkinoidaan. Toisin ajatellen syöttämällä statiinia 100 henkilölle, estetään yksi sydänkohtaus 2% -> 1%. Haittoina lihaskivut, insuliiniresistenssi (GLP-1 tasot alas?), maksavaurio ja muistinmenetys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas lääkevastaiset vaahtoaa. Suomalaisten geeniperimässä on alttius valtimotaudeille. Ruokavalio ja liikunta edesauttaa, mutta joskus lääke on ainoa mikä tehoaa. Suurin osa lääkäreistä syö itse kolesterolilääkkeitä. Mitä veikkaatte, söisivätkö jos niistä olisi näitä haittoja mitä täällä on väitetty. Moni suomalainen kuolee äkilliseen sydänkohtaukseen tai veritulppaan. Aiheuttajana korkea verenpaine ja korkea kolesteroli. Fakta
Ja katin kontit. Täällä on aivan paskat ruokatottumukset ihmisillä. Sitten syytetään geenejä, kun mätetään paskaa suuhun. Isä vainaalla oli kolesteroli taivaissa, samoin siskollaan, kuollut jo sekin. Molemmat söivät juuri niin juntisti kun tässä maassa on tapana. Geenien perusteella minullakin pitäisi olla korkea kolesteroli, mutta eipähän vaan ole. En edes viitsi sanoa miten syön ja juon. Provosoituisitte vaan.
Miksi kukaan provosoituisi sun syömisistä? Juurihan sä kerroit itse, että kuolivat korkean kolesterolin vaikutuksiin.
Joitakin nyt vaan ärsyttää, jos syö paremmin. Joillekin riittää jo se, että ylipäätään pystyy tässä iässä olemaan hoikka ja elämään ilman lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
En aloittaisi. Hyvä eli optimaalinen kokonaiskolestroli on luokkaa 6-8.
VÄÄRIN!
Käyppä tärkastamassa, Terveyskylä!
https://www.terveyskyla.fi/aivotalo/aivosairaudet/aivoverenkiertohairio…
Vierailija kirjoitti:
Arvoni oli 3, jota lääkäri sanoi normaaliksi. Mutta kun silmässä oli hetkellinen veritulppa, lekuri sanoi, että nyt on tärkeä saada arvoksi 1,5 tai alle, jottei tule vielä pahempaa joskus. Niinpä käytänkin nykyään lääkkeitä, sillä samainen lekuri sanoi, ettei niin alas pääse ilman lääkettä.
Jep, minä olen päässyt ruokavaliolla ja 5 mg rosuvastatinilla/vrk LDL -arvoon alle 1.5 (viimeksi helmikuussa mitattuna 1.2). Ikää on jo yli 70.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä et ole opiskellut edes sielläkään - ja sen kyllä huomaa :D
Miksi uskot juuri jotain toista mieltä olevaa lääkäriä, kun valtaosa niistä on sitä mieltä että korkea ldl on riskitekijä? Euroopan ateroskleroosiyhdistyksen konsensus on tuo ja ldl on täyttänyt kausaalisuuden kriteerit.
Mikä niissä staniineissa on niin karmeaa, ovat halpojakin. Jotkut saa jotain sivuoireita , mutta lääkettähän voi vaihtaa.
Yli 30 v olen popsinut eikä tunnu kuin arvoissa kuten pitääkin. Toisen vanhemman sukulinjassa kuoltu sydänkohtaukseen järjestään paitse ne, jotka ehditty ohitusleikata .