Mikähän mun selässä on vikana? Vihloo alaselästä, pakaran yläpuolelta. Välillä tuntuu kuin "sähköttäisi" takareiteen
Ilkeän tuntuista. Levossakin tuntuu, tai oikeastaan melkein enemmänkin silloin, istuessa tai maatessa.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iskiashan se. Liikunta auttaa vähän, älä jää sohvan pohjalle.
Liikunta auttaa PALJON. Ensin reipasta rentoa kävelyä vaihtelevassa maastossa ja päälle venyttelyt. Akuuttiin kipuun ibuprofeiinia ja varovaista kävelyä. Kivun ollessa päällä ei venytellä eikä pitkään maata.
Liikunta ei auta, mikäli välilevy on revennyt kaikista kerroksistaan ja hermoa painaa se massa. Eli hermopinne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo kuukauden verran, säryt vaan paheni ja nyt sit fysioterapiaa ja ortopediltä pistoksia selkään. Kortisoonia nyt lopussa. Säryt ovat vähenneet mutta eivät vielä ihan poissa. Olivat kyllä infernaalisia särkyjä, kävelin talossa yökaudet kun en nukkua voinut. Päivällä kun liikkui meni suht koht mukavasti ilman särkyjä. Ortopeedillä olen käynyt tietty. Eka kertaa tämmöinen ja olen 70 plus.
Tampereella on tosi hyvä käsittelijä kun keho huutaa jostain kohtaa hoosiannaa. Tämä samanen mies käy myös kerran kuussa Kajaanissa. Ensimmäisen kerran kävin v.1993 ja enkä vaihda hoitajaa. Joskus menee jopa viisi vuotta kun tarvitsen apua ja apu on auttanut ilman lääkkeitä.
Minullakin vaivaa toisinaan, eka kerralla muutama vuosi sitten oli tosi paha, tuntui kuin jalka olisi halvaantunut, en pystynyt juoksemaan ja kävellessäkin raahasin koipea kuin pölkkyä perässä ja kuntoutin itseäni alkuunsa nostamalla kipeää jalaa housunlaheeksa ja komentamalla että kävele kävele. Buranaa meni ja jotain läähärin määräämää vahvempaakin kuukauden ajan. Juoksukyky parantui vasta 3 kk seutuvilla. (oli hankala viedä koiraa näyttelykehässä kun olisi pitänyt juosta, mutta jalka vaan ei totellut. Nyt on kotona aina varalla selkäpillerit, otan siis kun selkä nitkahtaa ehkä saa itseäni suoristettua vaan kävelen seinistä ja huonekaluista kiinni opitöen. Pillerit auttaa yleensö muutamassa päivässä
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla S1-niveleen oireilua. Kannattaa käydä fyssarilla tarkastamassa se. Itselläni oli juuri tuollainen toispuoleinen, vihlova kipu pakaran yläpuolella ja selvisi että S1-nivel oli tulehtunut. Lähti kyllä hyvin hoitumaan fyssarin ohjeilla, mutta se vihlova kipu oli ilkeän tuntuista.
Si-nivel tuli mullakin mieleen.
Itsellä ollut muutaman kerran jumissa ja oon saanut siihen avun sekä kiropraktikolta että jäsenkorjaajalta. Sen sijaan fyssarilla käynti ei oo auttanut mua asiassa (edes manipulatiivinen omt-fyssari ei osannut tuota hoitaa)
Onko sulle tapahtunut mitään liikettä, mistä selän oireilu olis voinut alkaa? Tippuminen, kaatuminen, äkillinen jarrutus autossa, huono tanssipari (laitoin viimeisen, koska yhden kerran mulla meni si-nivel jumiin aloittelevan tanssiparin kanssa taivutuksessa)?
Se nyt voi olla mitä vaan. Ei me sitä voida tietää. Lääkäri tietäis.
Omalla autolla ei kovissa kivuissa kannata ajaa. Ajaa vielä kolarin. Taksilla lääkäriin.
Itsellä oli vastaava. Alkoi muistaakseni pe:na. Sen virheen tein, et menin la:na saunaan. Se lämpö tuntui silloin hyvältä ja auttoi. Su-aamuna se oli sitten Tosi kipeä: meinannut päästä sängystä ylös. Ja kääntäen: kävelin (n. 25min.) töihin pakkasella, niin joko se kylmä tai kävely auttoi. Viittais vähän tulehdukseen, jossain.
Tp Lääkärille, virtsa- ja verikoikeita (mm. geenitesti selkärankareumalle), eipä löytynyt mitään, selittävää. Sit se meni yhtä itsestään ohi kuin oli alkanutkin.
Muutaman vuoden päästä taas se oireili, muttei niin pahasti. Tuo työ/paikka oli loppunut, niin Tk:een. Tk:n lääkäri diagnosoi: synnynäinen selkävika, ei voi korjata.
Melkoista "taiteilua" on tää minunkin elämä aina välillä: välillä se vaivaa, toisella kertaa ei juurikaan. Kävelyharrastus joskus auttoi, joskus taas pahensi.
Apteekista kylmägeeliä vaivaan ja menoksi:)
Täällä on älyttömiä mielipiteitä ja pelottelua, ne ovat...sanonko mistä!!!
Vierailija kirjoitti:
Apteekista kylmägeeliä vaivaan ja menoksi:)
Täällä on älyttömiä mielipiteitä ja pelottelua, ne ovat...sanonko mistä!!!
Kuplassa on hyvä elää, kunnes sitten kolahtaa omalle kohdalle.
Hermoon etäpesäkkeenä levinnyt syöpä tulee ensimmäisenä mieleen?
Hypokondria kyseessä, plasebo-lääkitys auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Hermoon etäpesäkkeenä levinnyt syöpä tulee ensimmäisenä mieleen?
Itse myös eläkevakuutusyhtiön etädiagnosoivana lääkäriinä sitä mieltä, että olet terve pukki, saikkua ei tipu tai enneaikaista eläkettä.
Voisiko olla joku elävää hermokudosta syövä tropiikin kärpäsen toukka tms.?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla joku elävää hermokudosta syövä tropiikin kärpäsen toukka tms.?
Tää oli paras. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaisin ambulanssin.
Idiootti
Totta ikinä ei kannata mennä lääkäriin
Tässä tilanteessa ambulanssi on reipas ylilyönti. Kyllä sille lääkärille pääsee ilman sitäkin
Yksi heittää vitsillä ja kymmenen ei sitä tajua... 🙄
Vierailija kirjoitti:
Tilaisin ambulanssin.
Ei ole edes päivystysasia, saati ambulanssia ja ensihoitoa vaativa.
Ambulanssia ei muuten niin vain tilaillakaan. Onneksi.
Iskias.
Mulla oli välilevy revennyt kaikista kerroksistaan ja sisältä ulos tullut massa aiheutti kovan hermopuristuksen jalkaan menevään hermoon. Oli kaksi isoa välilevytyrää siis. Se nähtiin magneettikuvauksessa. Tila kesti 10 kk pahentuen kuukausi kuukaudelta. Kipua ei ollut selässä, vaan kipu alkoi perseen keskeltä mennen takareittä pitkin pohkeeseen ja isovarpaaseen. Lopulta en enää kyennyt liikkumaan milliäkään kipujen takia, ambulanssilla sitten kiireelliseen selkäleikkaukseen. Kivut jäivät leikkauspöydälle.