Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät, hakekaa perhehoitajiksi

Vierailija
12.03.2026 |

Siihen koulutetaan ja saa palkkaakin. Ei tarvitse tehdä varsinaista hoitotyötä, vaan pientä apua ja seuraa vanhuksille lapsille nuorille ym ym. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se on? 

https://nakoislehti.media.fi/vihdinuutiset/04fbcaff-8c71-43e0-8f53-05c4…

Jaa jotain vanhusjuttuja, jätän muille 😅

Jaa jotain vanhusjuttuja, jätän muille. 

Jaa, eikö työ kiinnostakaan? Siitä saisi rahaakin. 

Mä en oo yhteensopiva vanhusten kans 😃 

Teen keikkaa päiväkodissa talvikaudet 😄

Mä en oo yhteensopiva vanhusten kans 😃 

Teen keikkaa päiväkodissa talvikaudet 😄

Okei. Kiva, että sulla on sitä päiväkotityötä. Ymmärrän kyllä ettei kaikista ole vanhusten kanssa seurusteluun, tämä oli vaan ehdotus jollekin, jota asia kiinnostaa. Ap. 😊

Vierailija
22/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää hakeutua tekemän sellaista mitä ei halua, en edes rahaa vastaan kenellekään seuraneidoksi ala. Riittää kun on hoitanut omat vanhemmat ja haudanlepoon, oma elämä melkein jäi elämättä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää hakeutua tekemän sellaista mitä ei halua, en edes rahaa vastaan kenellekään seuraneidoksi ala. Riittää kun on hoitanut omat vanhemmat ja haudanlepoon, oma elämä melkein jäi elämättä 

Omaisten tehtävä se on.

Vierailija
24/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olisi kätevämpää jos ne ekstrovertit jotka häiritsevät muiden työntekoa, lopettaisivat ja siirtyisivät perhehoitajiksi tai vastaaviksi. Ja me introvertit jotka emme pärjää työhaastatteluissa, mutta olemme tunnollisempia, saisimme ekstroverttien käsienheiluttelijoiden työt. Ei perhehoitajan kannata olla ihminen jota ei kiinnosta small talk ja joka kuormittuu seurasta.

Mielestäni olisi kätevämpää jos ne ekstrovertit jotka häiritsevät muiden työntekoa, lopettaisivat ja siirtyisivät perhehoitajiksi tai vastaaviksi. Ja me introvertit jotka emme pärjää työhaastatteluissa, mutta olemme tunnollisempia, saisimme ekstroverttien käsienheiluttelijoiden työt. Ei perhehoitajan kannata olla ihminen jota ei kiinnosta small talk ja joka kuormittuu seurasta.

Ymmärrän kantasi. Ei kaikista ole seuranpitäjiksi, mutta tuo työ käy  joillekin"lörppä-liisoille -lasseille". Ap. 😊

Vierailija
25/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota pulttia. Ei tämä varmaan sulle käviskään, mutta joku ehkä nuorempi voi olla innoissaan tällaisesta mahdollisuudesta. 

Vierailija
26/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on sekoittanut sekä asiat että päänsä.

Ap on sekoittanut sekä asiat että päänsä. 

Taidat olla itse ihan pihalla. Suututtaako, kun olis töitä tarjolla, muttei huvita töitä tehdä, kun on kivempi vaan lusmuilla ja elää muiden kustannuksella?Ap😅

Ap, et tainnut ymmärtää mitä perhehoitaja tekee.

Vierailija
27/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhehoidossa se ikäihminen tai lapsi asuu perhehoitajan luona. Miten saan tähän minikokoiseen kelanormien mukaiseen vuokra-asuntoon mahtumaan jonkun asumaan? Hoitopalkkio on alle 1000e/kk. Miten elän sillä; vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus, sairauskulut, ruoka, matkakulut hoidettavan palavereihin. Jos haen lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea, lasketaanko hoidettavan eläke ym. tulot minulle tuloiksi?

Tai jos otan tähän minikaksioon 2 hoidettavaa, asunko itse rappukäytävässä? Silloin hoitopalkkio olisi käteen n. 1400e/ kk, jolla juuri ja juuri maksan laskuni. Omaishoitajat ja perhehoitajat eivät maksa veroja palkkaverotuksen mukaan, vaan korkeamman, palkkion mukaan.

Että sellainen ahaa-elämys taas työllistää työttömät.. 

Nämä aloitukset ovat kyllä silkkaa kiusaamista ja trollaamista. Toki ap tietää mitä perhehoito tarkoittaa.

Vierailija
28/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei semmoista ammattia ole edes olemassa kuin perhehoitaja.

Vierailija
29/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhehoidossa se ikäihminen tai lapsi asuu perhehoitajan luona. Miten saan tähän minikokoiseen kelanormien mukaiseen vuokra-asuntoon mahtumaan jonkun asumaan? Hoitopalkkio on alle 1000e/kk. Miten elän sillä; vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus, sairauskulut, ruoka, matkakulut hoidettavan palavereihin. Jos haen lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea, lasketaanko hoidettavan eläke ym. tulot minulle tuloiksi?

Tai jos otan tähän minikaksioon 2 hoidettavaa, asunko itse rappukäytävässä? Silloin hoitopalkkio olisi käteen n. 1400e/ kk, jolla juuri ja juuri maksan laskuni. Omaishoitajat ja perhehoitajat eivät maksa veroja palkkaverotuksen mukaan, vaan korkeamman, palkkion mukaan.

Nämä aloitukset ovat kyllä silkkaa kiusaamista ja trollaamista. Toki ap tietää mitä perhehoito tarkoittaa.

Ei taida ymmärtää lukemaansa.

Vierailija
30/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä muuta vanhusten hoito on kuin hoitotyötä? 

Vierailija
31/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiini en vieraita ihmisiä ottaisi ja ilman ajokorttia ja autoa heidän omiin koteihinsa on hankalaa päästä.

Vierailija
32/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhehoitaja hoitaa kodissaan lapsia, vanhuksia tai vammaisia. Nämä hoidettavat asuvat perhekodissa. Siitä ei saa palkkaa vaan palkkion. Ensin täytyy käydä valmennuskurssi jonka jälkeen joko hyväksytään tai ei perhehoitajaksi.

Vierailija
33/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei semmoista ammattia ole edes olemassa kuin perhehoitaja.

Kyllä perhehoitaja on ihan oikea nimike.

Vierailija
34/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkanmaan hyvinvointialueella on pitkäaikaista perhehoitoa, jossa esimerkiksi ikääntynyt asuu perhehoitajan kotona. On myös osavuorokautista perhehoitoa (1 kerta viikossa, 6 h), jota voidaan toteuttaa joko perhehoitajan kotona, tai asiakkaan kotona. 

Vierailija
35/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys laskenyt niin että nuo paikat kadonneet, kiitos taas tästäkin viisaudesta AP.

Mitä tarkoitat?

Yksinäisiä, pientä apua ja seuraa tarvitsevia vanhuksiahan riittää pilvin pimein. Ap. 

Harvalla vanhuksella on rahaa ostaa itse näitä palveluja. Ja jos on rahaa, he ostavat ne hoiva-alan yrityksiltä.

Meinasitko, että työttömät yrittäisivät tunkea itseään pimeästi töihin mummojen luo? Tuskin onnistuu.

Vierailija
36/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, missäs sun mammasi ja isukkisi asustelee? Nyt tulisi jutteluseuraa.

Ok, missäs sun mammasi ja isukkisi asustelee? Nyt tulisi jutteluseuraa.

No kiva, että on edes yksi innokas jutustelija. Ap. 😅👍

Vierailija
37/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et näköjään lukenut tota linkattua juttua ollenkaan. 

En lukenut, koska perhehoitaja on juridisesti perhehoitaja, riippumatta siitä missä ja miten se toteutetaan. Palkkio ei ole palkka. Perhehoitajan palkkio kodin ulkopuolella tehdystä työstä on pienempi kuin jos sen tekisi henkilökohtaisena avustajana. Kukaan ei elätä itseään sillä, että puuhastelee mummojen kanssa kerran viikossa. Kela iskee karenssin siitä, jos on perhehoitaja, mutta ei kuitenkaan suostu ottamaan kotiinsa hoidettavia. Sama tilanne, kuin jos on hk avustaja, ja kieltäytyy lisätunneista, sanoen että teenpä vain 6 tuntia viikossa töitä, ja nostan loput rahat kelasta.

Kyllä kunnat, ja nyt hyvinvointialueet houkuttelevat ihmisiä perhehoitajiksi, mutta salaavat nuo juridisesti tärkeät seikat, jotka vaikuttavat työntekijän asemaan TE-palvelujen ja Kelan silmissä.

Tuollainen työ sopii niille, jotka oikeasti tulevat toimeen ilman työtäkin. On omaisuutta tai puoliso elättää, eikä ole velkaa. 

Vierailija
38/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae. Olen jo korkeakoulutettu muihin tehtäviin minkä lisäksi minulla on toimiva kohtu, eli en ala hoitelemaan toisia ihmisiä. Valtio voi maksaa minulle palkkaa synnyttelystä ja hoitelusta jos haluaa.

Vierailija
39/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pillua ei opiskelua tai töitä

Vierailija
40/43 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et näköjään lukenut tota linkattua juttua ollenkaan. 

Nyt kävin lukemassa sen. Luitko itse sen, niin että ymmärsit? Eka perhehoitaja oli eläkkeellä, eli hänellä oli jo takuuvarma tulolähde. Toinen perhehoitaja kertoi, että perhehoitajan työ/ asema on yhä epäselvä työvoimaviranomaisille. Siinä tiivistettynä se, mistä minä kirjoitin. Ja todellakin käteenjäävä palkkio on pienempi kuin hk-avustajan palkka. Miksi luulet, että käyttävät mieluummin perhehoitajia kuin hk-avustajia mummojen kotihoitoon? Tai lähihoitajia/ kunnallista kotihoitoa?

Työttömän asema perhehoitajana on yhtä tuulinen kuin sivutoimisen yrittäjän. Tunnen nämä kiemurat aivan perusteellisesti, koska ystäväni oli perhehoitaja, ja itse olin omaishoitaja. Pelkkää taistelua byrokratiaa vastaan, vuosikaudet, joka ikisessä asiassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan