Kun asuntolainan maksu loppui, käytitkö rahat leveämpään elämään, vai aloit säästää eläkeikää varten?
Vai miten käytit rahat?
Itsellä tämä edessä vuoden päästä, kulut laskee 700e/kk
Kommentit (48)
Puolet sijiutuksiin, puolet käyttörahaksi jota ei todellakaan ole pakko tuhlata turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
En tehnyt muutoksia, rahaa vaan rupesi säästymään.
Nyt voisi dillä jäädä työelämästä pois 4 vuotta ennen eläkeikää.
...niiden säästöjen varassa siis.
säästän rahastoihin ja irtaannuin duunin päivystysrinkeistä eli tulotkin tippui
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöön tulevia remontteja, isompaa+uudempaa asuntoa sekä tulevaa perhevapaata varten.
Asuntolaina loppui noin 5v sitten, ikää silloin 35v.
No juu, kyllä meilläkin ekan asunnon laina loppui tuon ikäisenä, mutta sitten rakennettiin talo. Kysymys koski ehkä sitä, kun ei enää tarvetta ottaa mitään uusia lainoja.
ap
wau, oikein talon rakensitte ja nyt neukkukuutiossa asuvan vastaukset ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöön tulevia remontteja, isompaa+uudempaa asuntoa sekä tulevaa perhevapaata varten.
No juu, kyllä meilläkin ekan asunnon laina loppui tuon ikäisenä, mutta sitten rakennettiin talo. Kysymys koski ehkä sitä, kun ei enää tarvetta ottaa mitään uusia lainoja.
ap
wau, oikein talon rakensitte ja nyt neukkukuutiossa asuvan vastaukset ei kelpaa?
Aloittaja tuli nyt vaan ohimennen kertomaan miten on saamassa asuntolainansa maksettua ja siitä käytetään termiä, humblebragging. Joo, me ollaan tosi tosi kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Meil onkin enemmän rahaa kun teil, lällälää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Koskaan ei parane sanoa ei koskaan. Voihan sieltä herätä vaikka unelma mökistä tai linnasta italiassa, yms.
Kasvatin säästöosuutta, en keksinyt mitään mihin halusin alkaa törsätä.
Minä olen sijoittanut aina, ihan nuoresta pitäen. Tontti ostettiin sijoitustuotoilla ja sitä käytettiin talon vakuutena, niin ei tarvinnut niin suurta lainaa. Lainanmaksuun varattiin 15 vuotta mutta meni lopulta vain noin 10 vuotta. Sen jälkeen ollaan lisätty sijotettavia summia, matkusteltu vähän reilummin, tehty maailmanympärimatka ja oltu töistä pois. Ehkä se on vain sitä, ettei tarvitse miettiä, voiko ostaa telkkarin, kuten joku tuossa aiemmin totesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Meil onkin enemmän rahaa kun teil, lällälää
Me ollaankin rakennettu jo kaksi taloa ja asuntolaina on maksettu reilun vuoden päästä ja tiedetään jo miten rahat sijoitetaan, eikä tätä tarvitse kysellä ajanvietteenä käytettävällä palstalla.😂
Eikö teillä siis ole nyt jäänyt mitään säästöön?
Sijoitin lapsiini. Mopot, kevarit, autot..
Kannattaa pitää mielessä ettei mikään enää ole niin halpaa kuin tänään. Elämisen peruskulut tulee nousemaan reippaasti ja se syö tuntuvasti tuota 700 euroa.
Loppui parempipalkkainen duunikin. Firma myytiin Norjaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä siis ole nyt jäänyt mitään säästöön?
Olen riittävän monen "nuoren" hautajaisissa ollut nähdäkseni että käytän kyllä rahat eläissäni kunnossa ollessani.
Asuntolaina loppui alkukuusta. Ostin sijoitusasunnon, jonne muutti työkaverini tytär.
Asunnossa on korkea yhtiövastike, kun yhtiölainaa on laitettu siihen.
Työkaverin tytär maksaa yhtiövastikkeen verran vuokraa.
Minun kuopus muuttaa työkaverin ostamaan.
Mitä minä kirjoitan ? Asunnot ostetaan 1.4 ja silloin saavat avaimet ja muuttavat.
Lainapäätös on vasta ja tarjous meni läpi
Olen eläkkeellä oleva insinööri. Eläke on 1570e käteen/kk. Minulla on vielä 9300e asuntolainaa. Onneksi on vain kerrostalokaksio. Näyttää siltä, että saan tämän lainan maksettua 2 vuodessa. Sitten alkaa arkkurahojen säästämimen. Minulla on muutaman vuoden päästää varaa kuolla ja aion tehdä sen sitten heti.
Yleensä kun asuntolaina on maksettu, tulee taloyhtiön julkisivuremontti, sauna-ja pesutupa, katto, ikkunat ja ovet, lisäeristys, rappukäytävä, putkirempnttia ja saman aikaan pitäisi tehdä kotona pintaremonttia, keittiö- ja kylpyhuone jne. sillä myös rakennusmateriaaleilla on elinkaarensa ja se asunto maksetaan 2-3 kertaan, viimeinen yleensä eläkeiässä, jos asunnon on ostanut kolmikymppisenä. Näin itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina loppui alkukuusta. Ostin sijoitusasunnon, jonne muutti työkaverini tytär.
Asunnossa on korkea yhtiövastike, kun yhtiölainaa on laitettu siihen.
Työkaverin tytär maksaa yhtiövastikkeen verran vuokraa.Minun kuopus muuttaa työkaverin ostamaan.
Mitä minä kirjoitan ? Asunnot ostetaan 1.4 ja silloin saavat avaimet ja muuttavat.
Lainapäätös on vasta ja tarjous meni läpi
Ei kait verovähennyksiin voi laittaa kuin hoitovastikkeen ja korot.
En tehnyt muutoksia, rahaa vaan rupesi säästymään.
Nyt voisi dillä jäädä työelämästä pois 4 vuotta ennen eläkeikää.